طرز تهیه کباب بختیاری

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب بختیاری ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. کباب بختیاری یکی از غذاهای بسیار معروف و سنتی ایرانی است که به عنوان یک غذای پرطرفدار شناخته می شود.

کباب بختیاری به طور مرسوم در رستوران های کشور مخلوطی از جوجه کباب و کباب چنجه است. این کباب خوشمزه در برخی شهرها فقط با گوشت گوسفندی تهیه می شود و مخلوط گوشت قرمز و گوشت مرغ را کباب بختیاری اصیل نمی دانند. اگر می خواهید خودتان یک کباب بختیاری حرفه ای و خوشمزه درست کنید در ادامه با ما باشید.

طرز تهیه کباب بختیاری
طرز تهیه کباب بختیاری

مواد لازم

  • سینه مرغ ۴۰۰ گرم
  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • ماست ۸ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • لیمو ترش تازه ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا فیله های مرغ را روی تخته آشپزخانه به اندازه های ۳ در ۲ سانتیمتر مانند جوجه کباب خرد می کنیم و داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و بعد فیله های گوشت گوسفندی ( بهترین قسمت آن برای بختیاری فیله است ) را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم.

خواندن
طرز تهیه کوکو بادمجان خانگی خوشمزه و مجلسی

مرحله دوم

سپس در اندازه ۳ در ۴ سانتیمتر خرد می کنیم و داخل کاسه محتوی گوشت مرغ خرد شده می ریزیم، سپس پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت حلقه ای خرد می کنیم و به گوشت ها اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، ماست چکیده و کمی فلفل سیاه و نمک روی گوشت ها می ریزیم و با دست همگی گوشت ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا مواد به همه نقاط گوشت ها آغشته شود و مزه دار شوند.

مرحله چهارم

(می توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیمو ترش تازه نیز اضافه کنید) و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کنند.اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کنند.

مرحله پنجم

سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم.

مرحله ششم

حالا سیخ ها را روی جای صافی قرار می دهیم و با پشت کارد یا بیف کوب کمی روی گوشت ها می کوبیم تا کمی تخت شوند و زمان پخت یکدست پخته شوند. منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم.

مرحله هفتم

حالا کمی باد می زنیم تا کباب ها خودشان را بگیرند و رنگ آن ها تغییر کند و بعد سیخ ها را می چرخانیم تا طرف دیگر گوشت ها نیز بپزد.شیرجوش یا تابه کوچکی را روی حرارت قرار می دهیم و کره را داخل آن می اندازیم تا ذوب شود.

خواندن
طرز تهیه آش اوماج تبریزی خوشمزه و مقوی

مرحله هشتم

سپس کمی زعفران به آن اضافه می کنیم و با قلمو زمانیکه گوشت ها در حال کباب شدن بودن قلمو را داخل ترکیب کره و زعفران می زنیم و روی کباب ها می کشیم. این کار را چندین مرتبه انجام می دهیم تا کباب های نرم و خوش رنگ و طعمی داشته باشیم. می توانید در آخر تعدادی گوجه فرنگی را نیز کباب کنید.

طرز تهیه کباب بختیاری
طرز تهیه کباب بختیاری

طرز تهیه کباب بختیاری تابه ای

در صورتی که امکان کباب کردن با ذغال را ندارید می توانید کباب را داخل تابه درست کنید. به این صورت که قلمو را داخل کمی روغن می زنیم و کاملا تابه را چرب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم.

سپس سیخ های کباب را داخل تابه می چینیم و حرارت را ابتدا ملایم می کنیم تا گوشت ها آب نیندازند و بعد از اینکه رنگ گوشت ها عوض شد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می کنیم.

در ادامه اجازه می دهیم تا کباب ها سرخ شوند و از انواع سبزیجات علاوه بر گوجه فرنگی می توانید کنار کباب بختیاری استفاده کنید (مثل قارچ کبابی، فلفل کبابی یا حتی سیب زمینی سرخ شده) و با پلو این کباب خوش طعم را نوش جان کنید.

نکات پخت کباب بختیاری 

– کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دمبه تهیه می شود، امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان (مانند کباب قفقازی) استفاده می کنند. برای درست کردن کباب بختیاری اصیل بین هر دو تکه گوشت یک تکه کوچک دمبه گوسفندی قرار دهید.

خواندن
طرز تهیه اکبر جوجه اصیل و خوشمزه مازندرانی

– در حین خواباندن تکه های گوشت قرمز در مخلوط آب پیاز و زعفران نباید از نمک استفاده کرد اما در گوشت مرغ استفاده از نمک در ابتدا مانعی ندارد و حتی بهتر می باشد در این صورت حتما گوشت ها را در ظروف جدا از یکدیگر در مخلوط فوق قرار دهید.

طرز تهیه کباب بختیاری
طرز تهیه کباب بختیاری

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: