طرز تهیه شامی کباب

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شامی کباب ، یکی از خوشمزه ترین و قدیمی ترین غذاهای محبوب ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شامی کباب از آن دسته غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که اگر جزو عاشقان گوشت و کباب هستید قطعا این غذا یکی از لذیذترین غذاهای لیست شما خواهد بود. همه ما حذاقل یک بار شامی را امتحان کرده ایم و از مزه بی نظیر و خوش طعم آن لذت برده ایم. این غذا یکی از محبوب ترین غذاها در بین ایرانیان است.

شامی در مناطق و شهرهای مختلف ایران ممکن است به روش های مختلفی درست شود و انواع شامی با اسم هایی چون شامی سیب زمینی، شامی نخود، شامی لپه و … وجود دارد. بسیاری افراد طبق سلیقه خود سیب زمینی را از این غذا حذف می کنند و گوشت خالص را استفاده می کنند که این نوع شامی به دستور کباب تابه ای شباهت دارد. ما در این مقاله اصلی ترین طرز تهیه شامی کباب را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شامی کباب
طرز تهیه شامی کباب

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • روغن مایه به اندازه کافی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا سیب زمینی ها را با رنده ریز رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیاز را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید ، سپس به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را در مرحله بعد به کاسه اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه عدس پلو مجلسی و خوشمزه

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

مواد را مانند مایه کباب کوبیده کمی مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس آرد نخودچی را به همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مجددا مواد را به مدت دو دقیقه ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شوند.اضافه کردن تخم مرغ به مایه شامی کباب اجباری نیست ، البته در صورتی که متوجه شدید مایه شامی کباب شما منسجم نیست و چسبندگی ندارد بهتر است یک تخم مرغ به آن اضافه کنید تا در زمان سرخ کردن ، کتلت ها از هم باز نشوند.

مرحله سوم: استراحت شامی کباب

اگر برای درست کردن شامی کباب عجله ندارید یک نایلون روی درب کاسه بکشید و آنرا به مدت یک تا دو ساعت در یخچال قرار دهید تا به اصلاح عامیانه بیات شود. البته اگر عجله دارید می توانید پس از آماده شدن مایه کتلت آنرا بلافاصله سرخ کنید.

مرحله چهارم: سرخ کردن شامی

برای سرخ کردن کتلت ها یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد مقداری از مایه کتلت را با دست بردارید و مانند کوکو سیب زمینی شکل دهید سپس با انگشت وسط آن را سوراخ کنید و در تابه بیندازید. پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. پس از آماده شدن کتلت ها گوجه فرنگی ها را هم از وسط نصف کنید و در روغن سرخ کتید، سپس غذا را به همراه برنج یا نان سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه آش رشته مخصوص و خوشمزه
طرز تهیه شامی کباب
طرز تهیه شامی کباب

شامی کباب با لپه (شامی پوک)

علت نام گذاری این شامی، سوراخی است که در وسط آن ایجاد می‌کنیم. در صورتی که دوست دارید به مایه شامی کباب خود لپه اضافه کنید ابتدا لپه ها را از شب قبل بخیسانید سپس لپه ها را آبکشی کنید و بپزید. در آخر لپه ها را آبکشی کنید و با گوشتکوب بکوبید تا له شوند سپس می توانید لپه را به مایه شامی کباب اضافه کنید. برای مقدار مواد بالا می توانید ۱۰۰ گرم لپه اضافه کنید.

با سنگدان مرغ

یکی از روش های پخت شامی کباب استفاده از سنگدان مرغ به جای گوشت گوسفند یا گوساله می باشد. با این روش طعم شامی کباب تغییر چندانی نمی کند.

شامی گیاهی

در صورتی که به هر دلیلی نمی توانید از گوشت قرمز استفاده کنید، می توانید شامی یا همان کتلت را به صورت کاملا گیاهی تهیه کنید.

نکات کلیدی در تهیه شامی کباب

  1. سیب زمینی برای چسبندگی بیشتر اضافه شده است می توانید به صورت خام یا آبپز داخل این شامی کباب استفاده کنید.
  2. به دلخواه می توانید مقداری فلفل دلمه رنده شده نیز به مواد شامی اضافه کنید.
  3. گرفتن آب پیاز و سیب زمینی باعث چسبندگی می شود در این صورت نیاری به افزودن تخم مرغ نیست.
  4. می توانید ۱ ق غذاخوری آردنخود بریزید و ۱ ق غذا خوری پودر سوخاری بریزید تا شامی شما ترد تر شود.
  5. بهتر است از گوشت مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید.
  6. اگر دوست دارید شامی کباب شما طعم لذیذی داشته باشد می توانید ۱ ق غذا خوری آبلیمو تازه داخل مواد شامی بریزید.
  7. بهتر است برای سرخ کردن شامی کباب از روغن سرخ کردنی استفاده کنید تا کمتر جذب شود.
  8. به دلخواه می توانید کمی سبزی معطر داخل شامی کباب بریزید.
خواندن
طرز تهیه خورش لوبیا سبز مجلسی خوشمزه و جاافتاده

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: