طرز تهیه غلور زابلی

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه غلور زابلی یا حلیم زاهدانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

غلور زابلی یکی از نذری های استان سیستان و بلوچستان و استان خراسان جنوبی است که در ماه محرم و صفر در بین مردم توزیع می شود. پخت غلور در سیستان به ۷۰ سال قبل باز می گردد ، این غذای نذری از شب بر روی دیگ های بزرگ روی آتش پخته و تا اذان صبح کار هم زدن و همچنین پخت آن در دستور کار قرار دارد.

در همان ابتدای صبح که سیستانیان برای اقامه نماز از خواب برمیخیزند ، غلور نذری نیز درب خانه ها توزیع می شود تا به عنوان صبحانه بتوانند میل کنند. در این غذای نذری معمولا گندم زیادی استفاده می شود و با گوشت گوسفند و گاو مورد پخت قرار می گیرد.

طرز تهیه غلور زابلی

مواد لازم (برای ۴تا۶ نفر)

  • گوشت ۳۰۰ گرم (همراه با استخوان)
  • آرد ۲ قاشق سوپخوری
  • سیر ۳ حبه + مقداری سیر داغ برای تزیین
  • بلغور گندم ۳ پیمانه
  • روغن به میزان لازم
  • حبوبات ۲ پیمانه (شامل نخود، لوبیا چشم بلبلی و عدس)
  • پیاز ۱ عدد
  • زعفران به میزان لازم
  • فلفل قرمز به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه غلور زابلی ابتدا نخود، عدس ، لوبیا و بلغور گندم را در سه ظرف جدا بریزید. روی آن‌ها را به قدری آب بریزید که حبوبات را بپوشاند. آن‌ها را از شب قبل بخیسانید تا نفخشان گرفته شود و نرم‌تر شود. در این مدت، آب روی نخود را چند بار عوض کنید. در دو ظرف عدس و نخودهایی را که آبکش کرده‌اید، بگذارید تا نیم‌پز شوند.

خواندن
طرز تهیه بادمجان بقچه ای ، غذای خوشمزه ترکیه ای

سپس قابلمه ای دیگر را از آب پر کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس آب بلغور را خالی کرده و آن را به آب در حال جوش اضافه کرده و هم بزنید. آرد را نیز کم کم اضافه کرده و هم بزنید تا گلوله نشود.

در این مرحله، گوشت را در اندازه آبگوشتی خرد کنید. پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه پیازهای خرد شده را با مقداری روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند سپس گوشت را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شده و کمی سرخ شوند. به گوشت مقداری آب اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب بجوشد. سپس شعله را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید کاملا بپزد.

سیر رنده شده را به بلغور در حال پخت اضافه کنید. مواد را به هم بزنید تا بلغور ته نگیرد. عدس و نخود و لوبیا که نیم‌پز شده‌اند را به بلغور در حال پخت اضافه کنید. اجازه دهید همه حبوبات و بلغور با هم بپزند.

در این مرحله از طرز تهیه غلور زابلی ، گوشت پخته شده را از آبی که در آن پخته شده است، جدا کنید و آب گوشت را با عصاره قلم، به قابلمه حاوی بلغور و دیگر حبوبات اضافه کنید. گوشت‌های پخته شده را با دست ریش ریش کنید یا با گوشتکوب بکوبید تا له شوند. این کار باعث ایجاد چسبندگی و غلیظ شدن حلیم زاهدانی می‌شود. سپس این گوشت‌های له یا ریش‌ ریش‌شده را هم به قابلمه بیفزایید.

خواندن
طرز تهیه ته تالی (تتالی) ، غذای خوشمزه و سنتی اراک

وقتی همه مواد را با هم در قابلمه ریختید، غلور زابلی را مرتب به هم بزنید تا ته نگیرد و حرارت را هم روی ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید غلظت غلور یا حلیم به اندازه مناسب برسد. نمک و فلفل را در این مرحله از طرز تهیه غلور زابلی اضافه کنید. سپس زعفران دم کرده غلیظ را به مواد حلیم اضافه کنید. مواد را هم بزنید و برای حدود ۳۰ دقیقه دیگر، درب قابلمه را بگذارید تا عطر و طعم زعفران به خورد غذا برود.

بعد از اینکه غلور زابلی کاملا پخت، آن را بچشید و نمک یا فلفل آن را اندازه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کرده و غلور را در ظرف مناسب سرو کنید. می‌توانید برای تزیین، روی این حلیم را مقداری سیر داغ یا پیاز داغ بریزید و آن را سرو کنید. نوش جان.

طرز تهیه غلور زابلی