طرز تهیه رشته پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه رشته پلو ، یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی و محبوب ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

رشته پلو از آن دسته غذاهای اصیل ایرانی است که طرفداران خاص خود را دارد. رشته‌پلو، غذای محلی مشهد، استان اردبیل و کرمانشاه است؛ اما در شهرهای دیگر ایران هم به شیوه‌های مختلف طبخ و سرو می‌شود. رشته پلو را می‌توان به‌ صورت کاملا ساده و یا با مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت قلقلی، با خرما و کشمش، با عدس، گوشت بوقلمونماهی دودی، و یا حتی به همراه انواع خورش مانند قیمه و قورمه سبزی سرو کرد که انتخاب آن کاملا سلیقه ای است.

طرز تهیه رشته پلو بسیار ساده و کم هزینه است. برای تهیه این غذای خوشمزه تنها به برنج و رشته پلویی نیاز دارید. و اگر تمایل داشته باشید می توانید مرغ و یا گوشت نیز به این غذا اضافه کنید. تهیه این غذا اصلا سخت نیست. در ادامه ما ابتدا طرز تهیه یک رشته پلو ساده و خوشمره را به شما آموزش می دهیم و سپس به انواع مختلف آن با گوشت و مرغ اشاره می کنیم.

مواد لازم

برنج ۳ پیمانه
رشته پلویی ۱۵۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
کشمش پلویی ۱ پیمانه
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
گوشت چرخ کرده و یا سینه مرغ (در صورت تمایل) به مقدار لازم
پیاز (در صورت استفاده از مرغ و گوشت در رشته پلو) ۲ عدد متوسط

طرز تهیه رشته پلو ساده

برای تهیه رشته پلو مجلسی ابتدا برنج را پس از شستشو داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس یک قاشق چایخوری نمک اضافه می کنیم و به اندازه ای آب روی برنج می گیریم که سطح آب دو بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

خواندن
طرز تهیه شیرازی پلو سنتی و خوشمزه

اجازه می دهیم برنج در همین حالت ۲ ساعت خیس بخورد. در ادامه یک قابلمه مناسب را نصف آب پر می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم، سپس یک قاشق چایخوری نمک به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم.

پس از اینکه آب به جوش آمد برنج خیس خورد را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس رشته پلویی را خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا برنج و رشته پلویی نرم شوند، سپس آنها را آبکشی می کنیم.

حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخل آن می ریزیم. پس از اینکه روغن داغ شد سیب زمینی را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و کف قابلمه به عنوان ته دیگ می چینیم، سپس برنج و رشته پلویی آبکش شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

حالا یک قاشق غذاخوری روغن روی برنج می ریزیم، سپس زعفران دم کرده را روی برنج به صورت پخش می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. رشته پلوی شما آماده است.

طرز تهیه رشته پلو
طرز تهیه رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو با گوشت 

اگر می خواهید کنار رشته پلوی خود کوفته قلقلی سرو کنید. برای این منظور پیازها را رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی شان به یک کاسه مناسب منتقل می کنیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کرده و به هم به خوبی ترکیب می کنیم.

خواندن
طرز تهیه کمه جوش (ماست جوش) سبزواری

مواد را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم شوند. سپس یک سلفون روی کاسه می کشیم و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا ماسه گوشت استراحت کند. پس از اینکه از یخچال خارج کردیم مانند کوفته قلقلی شکل می دهیم.

حالا کوفته های قلقلی را در روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه کشمش ها را هم چند دقیقه در روغن تفت می دهیم و زمانی که رشته پلو پلو دم کشید به همراه کوفته های قلقلی و کشمش تزیین کرده و سرو می کنیم.

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

داخل یک تابه پیاز را به همراه زردچوبه و نمک و فلفل و کمی روغن  تفت دهید و حرارت را کم کنید و تکه های مرغ را داخل آن قرار دهید تا سرخ شوند. بعد از اینکه روی حرارت ملایم کمی تفت دادید، یک لیوان آب به مرغ اضافه کرده و درب قابلمه را گذاشته و زمان دهید تا مرغ خوب بپزد.

بعد از پخته شدن مرغ، مرغ را خارج کرده و پس از خنک شدن تکه تکه کنید و دوباره داخل قابلمه ی حاوی آب مرغ بریزید. زعفران و نصف مقدار کره را هم اضافه بفرمایید تا طعم مرغ ها و رنگ آن بهتر شود و در نهایت پودر دارچین را هم بیفزایید. پس از آماده شدن رشته پلو، پلوی خود را با مرغ و کشمش تزئین کنید.

نکات پخت رشته پلو

  • طرز تهیه رشته پلو مجلسی زعفرانی با مرغ زعفرانی یا گوشت چرخ کرده و کشمش پلویی یا زرشک است. اما به جای کشمش و زرشک از خرما نیز می توانید استفاده کنید. در این صورت خرمای بدون هسته را در کمی پیاز داغ تفت دهید و به آن پودر دارچین به مقدار دلخواه اضافه کنید. مقدار خرما و دارچین به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.
  • می توانید به جای مرغ تکه ای از مرغ ریش ریش در پلوی خود استفاده کنید.
  • برخی رشته پلو را با عدس نیز تهیه می کنند.
  • می توانید در صورت تمایل از ادویه های دیگری چون دارچین نیز در تهیه رشته پلو استفاده کنید.
  • برای تزیین رشته پلو علاوه بر کشکش می توانید از زرشک نیز استفاده کنید.
  • طرز تهیه رشته پلو کرمانشاهی به همین ترتیب است و فقط در آن روغن حیوانی محلی کرمانشاهی استفاده می شود.
  • رشته پلو تبریزی یا ترکی با گوشت چرخ کرده و کشمکش تهیه می‌شود و بعضی آذری‌ها هم به ترکیب آن چند برگه زردآلو اضافه می‌کنند که آن را با کشمش تفت می‌دهند.
  • رشته پلو مشهدی شامل ران مرغ، برنج، رشته پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، کره و نمک و فلفل می‌شود. اما شما می‌توانید به سلیقه‌ خودتان از گوشت قرمز یا خرما هم استفاده کنید.
  • در برخی شهرها هم رشته پلو را با مرغ و بادمجان سرخ کرده درست می‌کنند.
خواندن
طرز تهیه جوجه کباب حلزونی به روش زغالی و تابه ای
طرز تهیه رشته پلو
طرز تهیه رشته پلو

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: