طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ، یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای محبوب ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

زرشک پلو با مرغ از آن دسته غذاهای معروف و پرطرفدار و اصیل ایرانی است که کمتر کسی پیدا می شود عاشق طعم و مزه این غذا نباشد. این پلوی خوشمزه به همراه مرغ لذیذ کنارش، در بین ایرانیان و در تمام شهرها بسیار محبوب است و یکی از غذاهایی است که پایه ثابت مهمانی ها و دورهمی هاست و در تمام مجالس ایرانی از محبوب ترین هاست.

زرشک پلو معمولا به دو روش کلی تهیه می شود، روش اول زرشک پلو و خورش مرغ به صورت جداگانه سرو می شود و روش دوم که معمولا در دستورهای خانگی تهیه می شود و کمتر در مجالس دیده می شود، زرشک پلو با مرغ به صورت مخلوط است. تهیه این غذا اصلا سخت نیست اما فوت و فن های خاص خود را دارد. در ادامه ما طرز تهیه یک زرشک پلو با مرغ مجلسی و بسیار لذیذ را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ
طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

مواد لازم

مواد لازم برای مرغ

  • سینه یا ران مرغ ۴ تکه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • کره ۲۵ گرم
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای زرشک پلو

  • برنج ۴ پیمانه
  • زرشک ۱ پیمانه
  • شکر ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده

طرز تهیه

طرز تهیه مرغ

ابتدا در تابه ای کمی روغن اسپری می کنیم و یا یک قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا داغ شود، سپس تکه های مرغ را در تابه قرار می دهیم و درب آن را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا سرخ شود.

بعد از گذشت ۵ دقیقه درب قابلمه را بر می داریم و نگاه می کنیم اگر سرخ شده بود که آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگرشان هم سرخ شوند، اگر نه مجددا درب قابلمه را می گذاریم تا طلایی و سرخ شود.

خواندن
طرز تهیه کوکوی عدس ساده و خوشمزه با طعمی لذیذ

پوست پیاز را می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و سیر را نیز پوست می گیریم و آبکشی می کنیم ریز خرد می کنیم و در قابلمه ای (که قصد داریم در آن مرغ را بپزیم) کمی روغن می ریزیم و پیاز و سیر را در آن تفت می دهیم تا کمی رنگشان تغییر کند.

سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند و آن وقت نمک، فلفل و آبلیمو را به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در آخر تکه مرغ های سرخ شده را در قابلمه می چینیم و ۲ الی ۳ لیوان آب روی مواد و مرغ ها می ریزیم.

درب قابلمه را می گذاریم تا مرغ ها با حرارت ملایم بپزند. حدودا ۲ ساعت برای پخت کامل مرغ زمان لازم است تا سس مرغ غلیظ شود و روغن بیاندازد. ۱۰ دقیقه مانده به خاموش کردن شعله قابلمه مرغ زعفران دم کرده را به مرغ اضافه می کنیم.

روش دوم پخت مرغ

یک روش پخت دیگر مرغ این است که از ابتدا مرغ را با پیاز، زردچوبه و نمک، آب‌پز کنید. سپس با پیاز، نمک، زردچوبه، سیر، رب گوجه فرنگی تفت داده شده، زعفران دم‌کرده و آب مرغ، سس درست کنید و مرغ‌های آبپزشده را در آن بچینید تا مرغ‌ها برای ۱۰ دقیقه دیگر بپزند.

طرز تهیه زرشک پلو

برای تهیه زرشک پلو، ابتدا زرشک را از قبل در ظرفی می ریزیم و روی آن آب ولرم می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد. برای پخت برنج ابتدا در قابلمه ای ۸ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا بجوش بیاید و مقداری نمک داخل آب می ریزیم.

خواندن
طرز تهیه کوکوی نخود فرنگی به 3 روش خوشمزه

برنج را بستگی به نوع آن و میزان مهارت داشتن ما در پخت آن می توانیم از قبل در ظرف آبی بریزیم تا خیس بخورد و یا اگر مهارت نداریم زمانی که آب بجوش آمد برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم و داخل آب جوش میریزیم.

ابتدا که برنج را داخل قابلمه می ریزیم از جوش می افتد، برنج را هم می زنیم و رها می کنیم تا مجددا به جوش بیاید، ۴ الی ۵ دقیقه که گذشت مجددا یک هم می زنیم و چند دانه از برنج را از آب خارج می کنیم و زیر دندان امتحان می کنیم.

اگر اطرافش پخته بود ولی مغز آن سفت بود زمان آبکشی برنج است، در غیر این صورت باید زمان داد تا بپزد. برنج را در آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا آب داخل قابلمه کاملا خشک شود.

سپس مقداری روغن داخل آن می ریزیم و از روی حرارت بر می داریم و برای ته دیگ (در صورت تمایل) نان لواش یا سیب زمینی را پوست می گیریم و ورقه ورقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و برنج را با کفگیر روی ته دیگ می ریزیم. در آخر درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا برنج بخار کند و آن وقت حرارت را کم می کنیم و اگر دوست داشتید توری زیر قابلمه قرار می دهیم تا به مرور زمان برنج بپزد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ
طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

در این مرحله زرشک را در آبکش می ریزیم و در تابه ای کره را قرار می دهیم تا آب شود. سپس زرشک را داخل کره می ریزیم و با حرارت کم تفت می دهیم و شکر را اضافه می کنیم تا کاراملی شود. در انتها ۱ قاشق زعفران دم کرده به آن می افزاییم و در حد ۳۰ ثانیه تفت می دهیم، سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و هم می زنیم تا مواد به خوبی مخلوط شوند.

خواندن
طرز تهیه بورانی سیب زمینی خانگی و خوشمزه

در پایان پس از اینکه غذا آماده شد برنج را در دیس می کشیم. سپس مقدار کمی از برنج را با زرشک و زعفران در یک کاسه کوچک مخلوط می کنیم و روی برنج را با مخلوط زرشک و زعفران تزیین می کنیم. مرغ را هم در ظرف خورشت می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

نکات پخت زرشک پلو با مرغ

  • اگر می خواهید زرشک پلو طعم رستورانی داشته باشد، حتما از کره برای تفت دادن زرشک استفاده کنید.
  • برخی از زردچوبه نیز در مواد مرغ استفاده می کنند تا طعم بهتری بگیرد. زردچوبه را در زمان تفت دادن پیاز،نمک و… به مواد اضافه کنید.
  • هل، فلفل قرمز، پودر دارچین و پودر زنجبیل از دیگر ادویه‌جاتی هستند که می‌توان برای طبخ مرغ، استفاده کرد. به خصوص دارچین طعم غذاهای نذری را به مرغ شما می دهد.
  • قرص استاک مرغ نیز برای خوشمزه‌تر کردن سس مرغ به کار می‌رود. به این نکته توجه داشته باشید که اگر از استاک استفاده می‌کنید، به غذا نمک کمتری بزنید؛ زیرا استاک شور است و غالبا در صورت استفاده از آن، نیازی به نمک نیست.
  • باید بدانید که زرشک پلو به همراه غذاهای دیگری هم سرو می شود. یکی از این غذاها که مدتی است وارد منوی رستوران ها شده است، زرشک پلو با گوشت یا ماهیچه است.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: