Subscribe Now
Trending News
غذای ایرانی

طرز تهیه عدس پلو مجلسی و خوشمزه 

طرز تهیه عدس پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه عدس پلو ، یکی از خوشمزه ترین غذاهای ساده، مقوی و محبوب ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

عدس پلو از آن دسته غذاهای اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و به شیوه‌های مختلف طبخ و سرو می‌شود. عدس پلو را می‌توان به‌ صورت کاملا ساده و یا با مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت قلقلی، با کشمش و… تهیه کرد که انتخاب مواد آن کاملا سلیقه ای است. همچنین عدس پلو از جمله غذاهایی است که در مراسمات مذهبی به عنوان نذری سرو می شود.

طرز تهیه عدس پلو بسیار ساده و کم هزینه است و علاوه بر آن به دلیل خواص عدس، غذایی بسیار مفید و مقوی محسوب می شود. اگر می خواهید یک عدس پلوی ساده و بدون گوشت تهیه کنید کافیست گوشت را از دستوری که در ادامه داریم حذف کنید. در ادامه طرز تهیه یک عدس پلو خوشمره و مخصوص را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه عدس پلو
طرز تهیه عدس پلو

مواد لازم

  • برنج ۳ پیمانه
  • عدس پلویی ۱.۵ پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • کشمش پلویی ۱ پیمانه
  • پیازداغ نگینی خردشده ۳ قاشق غذاخوری (برای تزئین)
  • نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا عدس‌ها را شسته و داخل یک ظرف ریخته، روی آن آب بریزید و بگذارید تا چند ساعت خیس بخورد. با این کار هم نفخ عدس از بین می‌رود و هم‌ زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. برنج را نیز به همین صورت در آب بخیسانید.

مرحله دوم

عدس‌ها را آبکشی کنید، داخل یک قابلمه به همراه میزان لازم آب بریزید و بگذارید بپزد. برای وا نرفتن عدس مقداری نمک به آن اضافه کنید و اجازه بدهید که در ۵ دقیقه اول با حرارت بالا به جوش بیاید سپس شعله را کم کنید. مراقب باشید عدس‌ها خیلی پخته و له نشود.

خواندن
طرز تهیه سوپ قارچ رستورانی خوشمزه و مجلسی

مرحله سوم

پیازها را نگینی ریز خرد کرده و با مقداری روغن در یک تابه بر روی شعله ملایم تفت دهید. وقتی پیازها کمی نرم شد گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت به‌خوبی از هم باز و یکدست شود. بعد از اینکه گوشت کمی سرخ شد و آب آن جمع شد دارچین، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط‌ کنید. سپس مقدار کمی از زعفران دم کرده را بر روی مواد بریزید و اجازه دهید گوشت با ادویه‌ها با حرارت ملایم سرخ شود. وقتی گوشت به میزان لازم سرخ شد شعله گاز را خاموش‌ کنید.

مرحله چهارم

کشمش‌ها را چند دقیقه در مقداری آب بخیسانید و سپس خوب بشویید. کشمش‌های خیس‌خورده را داخل یک تابه با کمی روغن تفت دهید. کشمش نباید زیاد تفت‌ داده شود. برای خوش‌رنگ‌تر شدن آن می‌توانید کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم

در یک قابلمه متناسب با اندازه برنج بگذارید آب به جوش بیاید. مقداری نمک و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید برنج به میزان لازم بپزد. قبل از آبکش کردن برنج عدس‌های پخته‌شده را به آن اضافه کنید تا به‌ صورت یکدست با هم مخلوط شوند. حالا مخلوط برنج و عدس را آبکش کنید.

مرحله ششم

در این مرحله پخت نهایی عدس‌پلو را می‌توانید به دو صورت انجام دهید؛

هم می‌توانید گوشت چرخ‌کرده و کشمش را لابه‌لای برنج و عدس بریزید و بگذارید دم بکشد و هم می‌توانید برنج و عدس را به‌ تنهایی دم‌ کرده و سپس گوشت چرخ‌کرده را به همراه کشمش و پیازداغ در هنگام سرو بر روی برنج تزئین کنید.

اگر می‌خواهید طبق روش اول عمل کنید ابتدا مقداری برنج و عدس سپس مقداری گوشت دوباره مقداری برنج و عدس در قابلمه بریزید و این کار را تا تمام شدن مواد انجام دهید. زعفران دم‌کرده را به همراه کمی روغن بر روی برنج ریخته و برنج را دم‌ کنید. عدس‌پلو را روی شعله‌پخش‌کن قرار داده و زیر شعله را کم کنید. بعد از حدود ۴۵ دقیقه عدس‌پلو شما آماده است.

خواندن
طرز تهیه سالاد سیب زمینی با شوید | Potato salad

برای پخت نذری‌ها معمولاً از روش دوم استفاده می‌شود. در قابلمه‌ای که می‌خواهید برنج را دم‌ کنید ته‌دیگ مورد نظرتان را با کمی روغن بچینید. مخلوط برنج و عدس را درون قابلمه بریزید، زعفران دم‌کرده را به همراه کمی روغن بر روی برنج ریخته و برنج را دم‌ کنید. بعد از آماده شدن عدس‌پلو آن را در ظرف موردنظر بریزید و روی آن را با کشمش سرخ‌شده و پیازداغ تزئین و سرو کنید.

طرز تهیه عدس پلو
طرز تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی

برای تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی باید یک پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید و گوشت چرخ کرده را با آن مخلوط کرده و مقداری نمک و زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و بصورت گلوله ای در بیاورید و داخل روغن سرخ کنید. سپس عدس پلو را دم کنید و زمان سرو گوشت قلقلی ها را به صورت تزئینی روی برنج بچینید. 

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

برای درست کردن عدس پلو با مرغ کافیست گوشت چرخ کرده را از لیست مواد حذف کنید و به جای آن ۴۰۰ گرم سینه مرغ اضافه کنید. به روش های مختلفی می توانید از مرغ در عدس پلو استفاده کنید، می توانید مرغ را به صورت ریش ریش با پیاز تفت دهید یا اینکه گوشت مرغ را با پیاز چرخ کنید و آن را به شکل کوفته قلقلی سرخ کنید و یا اینکه سینه مرغ را به تکه های کوچک تقسیم کنید و همراه پیاز و ادویه ها سرخ کنید.

برای سرو آن هم مانند دستور بالا می توانید تکه های مرغ را به صورت لایه لایه بین مخلوط برنج و عدس بگذارید و یا اینکه برنج را جداگانه دم کنید و بعد زمان سرو روی برنج را با مخلوط مرغ و کشکش و سایر مواد تزئین کنید.

خواندن
طرز تهیه شیرازی پلو سنتی و خوشمزه

نکات پخت عدس پلو

  • از زعفران به‌ اندازه کافی استفاده کنید تا عدس‌پلو شما خوش‌رنگ و خوشمزه شود.
  • به دلیل طبع سرد عدس پلو می توانید از خرمای تفت داده شده در تزئین آن استفاده کنید.
  • می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن گوشت متناسب با سلیقه خود سیر، پودر سیر، پودر تخم گشنیز و پودر زیره سبز نیز به آن اضافه کنید.
  • برای تزئین عدس‌پلو از خلال پسته و خلال بادام هم می‌توان استفاده کرد.
  • می‌توانید عدس‌پلو بدون گوشت را نیز طبق همین مراحل و فقط با حذف گوشت تهیه کنید و یا به‌ جای گوشت از تکه‌های کوچک یا ریش شده مرغ استفاده کنید.
  • میزان عدس را بر طبق ذائقه‌تان می‌توانید کم و یا زیاد کنید.
  • وقتی گوشت را لابه‌لای برنج می‌ریزید می‌توانید با هر لایه کمی دارچین هم به عدس‌پلو اضافه کنید.
  • می‌توان عدس‌پلو را با گوشت قلقلی نیز تهیه کرد.
  • می‌توانید از گوشت گوسفندی یا گوساله و یا حتی بجای گوشت از سویا نیز استفاده کنید.
طرز تهیه عدس پلو
طرز تهیه عدس پلو

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *