طرز تهیه اشکنه عدس

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه اشکنه عدس، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهای ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

اشکنه از آن دسته غذاهای قدیمی، سنتی، ساده و پرطرفدار در بین ایرانیان است که در گذشته از غذاهای پر مصرف محسوب می شده است. این غذای سنتی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، مواد زیادی برای طبخ نمی خواهد و به راحتی می توانید آنرا در منزل تهیه کنید. اشکنه از جمله غذاهای ایرانی می باشد که مانند آبگوشت و دیزی با نان سرو میشود.

اشکنه عدس یکی از انواع غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر زابل و شهرهای خراسان چون بیرجند و گناباد برمی گردد. اشکنه عدس شباهت زیادی هم به عدسی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی دارد. البته اشکنه عدس به یک دستور محدود نمی شود و با دستورهای متنوعی تهیه می شود. در ادامه طرز تهیه اشکنه عدس ساده و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه اشکنه عدس
طرز تهیه اشکنه عدس

مواد لازم

  • عدس ۱/۲ پیمانه
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • رشته پلویی ۱ پیمانه
  • شنبلیله خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • آبغوره به میزان لازم

طرز تهیه اشکنه عدس

عدس را از ۲ ساعت قبل پخت شسته و در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. پیاز را پوست بگیرید و به شکل نگینی خرد کنید. داخل قابلمه ای روغن ریخته روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را تا جایی که طلایی شود تفت می دهیم.

خواندن
5 غذای معروف شاهرود که حتماً باید امتحان کرد

عدس خیس خورده را افزوده و به آن زردچوبه و فلفل اضافه می کنیم کمی تفت داده سپس آب جوش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا عدس کاملا پخته شود.

زمانیکه عدس نیم پز شد سیب زمینی را نگینی خرد کرده و به آن افزوده و اجازه می دهیم تا سیب زمینی در زمان باقی مانده از پخت عدس بپزد.

حالا داخل تابه مناسبی روغن ریخته و رب را در آن تفت می دهیم سپس شنبلبه خشک را افزوده و این مواد را به عدس پخته شده اضافه می کنیم.

در نهایت رشته پلویی ریز شده را به مواد افزوده و اجازه می دهیم کاملا نرم شود و در آخر نمک و آبغوره غذا را اندازه می کنیم. اشکنه عدس شما آماده است و می توانید آن را در ظرف مناسب سرو کنید.

طرز تهیه اشکنه عدس
طرز تهیه اشکنه عدس

نکات پخت

  1. در صورت تمایل و اگر رشته نداشتید آن را حذف کنید و یک عدد تخم مرغ به اشکنه بیفزایید.
  2. استفاده از آبغوره اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید و زمان سرو از لیموترش تازه استفاده کنید.
  3. می توانید ۲ عدد گوجه فرنگی پوره شده را جایگزین رب گوجه کنید.
  4. اگر اشکنه را با عصاره گوشت تهیه کنید بسیار عالی می باشد.
  5. این غذا را با کره و یا روغن دنبه طبخ کنید طعمی بی نظیر می گیرد.
  6. همواره در طول پخت به میزان آب غذا دقت کنید که کم نشود.
  7. در این غذا عصاره قلم را هم می توانید جایگزین آب استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه کتلت نخود به 2 روش ساده و خوشمزه

به این مقاله امتیاز دهید