طرز تهیه اشکنه شنبلیله

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه اشکنه شنبلیله ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهای ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

اشکنه از آن دسته غذاهای قدیمی، سنتی، ساده و پرطرفدار در بین ایرانیان است که در گذشته از غذاهای پر مصرف محسوب می شده است. این غذای سنتی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، مواد زیادی برای طبخ نمی خواهد و به راحتی می توانید آنرا در منزل تهیه کنید. اشکنه از جمله غذاهای ایرانی می باشد که مانند آبگوشت و دیزی با نان سرو میشود.

اشکنه شنبلیله یکی از انواع غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که به دلیل وجود شنبلیله رنگی سبز به خود می گیرد. اگر به دنبال یک غذای سبک و ساده می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم که تنها در نیم ساعت این غذای ساده را آماده کنید. در ادامه طرز تهیه اشکنه سنتی و خوشمزه با شنبلیله را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه اشکنه شنبلیله
طرز تهیه اشکنه شنبلیله

مواد لازم

  • تخم مرغ ۲ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • شنبلیله خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • روغن به مقدار کافی

طرز تهیه اشکنه شنبلیله

برای تهیه اشکنه شنبلیله خوشمزه ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه پیاز خرد شده را به همراه مقداری روغن اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

پس از اینکه پیاز سبک و نرم شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کرده و تفت دادن را چند دقیقه دیگر ادامه می دهیم. در ادامه آرد را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا خامی اش گرفته شود.

خواندن
طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و خانگی

در این مرحله شنبلیله خشک را پودر کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا با دیگر مواد یکدست شود. توجه داشته باشید که شنبلیله را نباید بیش از حد تفت دهیم، چون ممکن است تلخ شود.

پس از تفت دادن شنبلیله ۱ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود. پس از اینکه آرد به طور کامل درون آب حل شد، ۲ لیوان دیگر آب جوش به قابلمه می افزاییم.

در این مرحله سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت درشت خرد می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم سیب زمینی به طور کامل بپزد و شنبلیله جا بیفتد.

پس از اینکه سیب زمینی به طور کامل پخت، تخم مرغ ها را درون قابلمه می شکنیم و هم می زنیم و اجازه می دهیم به طور کامل بپزند. (همچنین می توانید تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و آن‌ها را کاملا هم بزنید و سپس به آرامی به اشکنه اضافه کنید و دائماً آن را یا یک قاشق هم بزنید تا تخم مرغ‌ها سفت و بسته نشود).

پس از اینکه تخم مرغ ها پختند، اشکنه شنبلیله ما آماده است. آن را در ظرف های مورد نظرمان می ریزیم و به همراه نان سرو می کنیم.

طرز تهیه اشکنه شنبلیله
طرز تهیه اشکنه شنبلیله

نکات پخت

  • در صورت تمایل می توانید کمی رب گوجه فرنگی به این دستور اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می توانید ۱ عدد فلفل سبز تند نیز به اشکنه تان اضافه کنید.
  • برای طعم بهتر به جای افزودن آب می توانید از استاک (آب گوشت یا مرغ) استفاده کنید.
خواندن
طرز تهیه غلور زابلی (حلیم زاهدانی)

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: