طرز تهیه آبگوشت خانگی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آبگوشت ، یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین غذاهای محبوب سفره ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آبگوشت از آن دسته غذاهای قدیمی، سنتی و پرطرفدار در بین ایرانیان است. این غذا که از قدیم الایام پایه ثابت سفره ایرانیان بوده است، غذایی بسیار مقوی است که در قدیم باعث بنیه و انرژی کافی برای کار کردن افراد می شده است. آبگوشت که با نام دیزی هم شناخته می شود یکی از غذاهای معروف و سنتی ایرانیان است که در لیست غذاهای ایرانی محبوب و پرطرفدار قرار دارد

از آنجایی که این غذا بسیار مقوی است، همیشه یکی از غذاهای اصلی ایرانیان باقی مانده است. از طرفی چون ماده اصلی این غذا گوشت است، یکی از اولین انتخاب های عاشقان گوشت است. این غذای خوشمزه با دستورهای متنوعی تهیه می شود، البته روش تهیه آبگوشت سنتی تقریبا در تمام شهرهای کشور یکسان است. در ادامه طرز تهیه آبگوشت را خواهیم داشت.

طرز تهیه آبگوشت
طرز تهیه آبگوشت

مواد لازم

  • گوشت آبگوشتی ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سفید نصف لیوان
  • نخود نصف لیوان
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

مرحله اول: آماده سازی

اگر بخواهید آبگوشت شما بسیار عالی و خوشمزه از آب در بیاید بهتر است به نکات گفته در دستور پخت دقت کنید. بهتر است ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل در مقداری آب بخیسانید و در صورتی که امکان دارد آبش را چند مرحله عوض کنید.

خواندن
طرز تهیه اشکنه گوجه بادمجان خوشمزه و مقوی

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

گوشت آبگوشتی را به همراه نخود و لوبیا و یک عدد پیاز، به همراه سیر و گوجه در یک قابلمه قرار دهید و ۶ الی ۸ لیوان آب روی مواد گفته شده بریزید. شما می توانید در این قسمت پوست گوجه فرنگی ها را قبل از ریختن در قابلمه جدا کنید. زیر قابلمه را روشن کنید و اجازه دهید آبگوشت شما با حرارت کم پخته شود.

مرحله سوم: افزودن سیب زمینی

این کار به این خاطر می باشد که آبگوشت به خوبی جا بیفتد. در این مرحله شما دو ساعت و نیم زمان لازم دارید تا آبگوشت شما روی حرارت بماند تا زمان اضافه کردن سیب زمینی ها شود. سیب زمینی ها را به داخل قابلمه می اندازید. بعد از انجام این کار شما  باید چربی موجود در قابلمه را خارج ساخته و به همراه پیاز باقی مانده به خوبی می کوبید و سپس مواد آماده شده را داخل قابلمه قرار می دهید.

مرحله چهارم: افزودن رب و پخت آبگوشت

زمانی که حبوبات نرم شدند نمک و فلفل سیاه را به آبگوشت اضافه می کنید. این مرحله اختیاری می باشد اما شما می توانید برای خوشرنگ شدن آبگوشت ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت داده و سپس به آبگوشت اضافه کنید. نکته مهم در مورد این غذای سنتی این است که هر چه زمان بیشتری برای پخت آبگوشت صرف کنید آبگوشت شما جا افتاده تر و خوشمزه تر می شود. در انتها لازم است عنوان کنیم ، آبگوشت آماده شده را در کاسه ای می کشید و با نان ترید می کنید. برای خوردن گوشت و حبوبات آبگوشت می توانید به دو روش عمل کنید. در روش اول می توانید مقداری گوشت و حبوبات را داخل کاسه ریخته به همان صورت سرو کنید و روش دوم این است که گوشت و مواد دیگر را بکوبید و به عنوان گوشت کوبیده سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه آش بادمجان اصیل و خوشمزه
طرز تهیه آبگوشت
طرز تهیه آبگوشت

دستور پخت آبگوشت با لیمو عمانی

برای اینکه طعم آبگوشت کمی ترش شود در بخری نقاط به ان لیمو عمانی هم اضافه می کنند. البته باید مراقب باشید که لیمو عمانی باعث تلخ شدن طعم آبگوشت نشود. برای جلوگیری از تلخ شدن آبگوشت می توانیم از دو روش استفاده کنیم.

روش اول اینکه به جای استفاده از لیمو عمانی از پودر لیمو عمانی استفاده کنیم و روش دوم این است که قبل از اضافه کردن لیمو عمانی آنرا چند دقیقه در آب جوش قرار دهیم تا تلخی اش گرفته شود. برای کیفیت بهتر آبگوشت توصیه می شود از لیمو عمانی خانگی استفاده شود.

نکات مهم پخت

– یکی از نکات مهمی که در تهیه آبگوشت باید رعایت کنید میزان آب مورد نیاز است. شما ابتدا باید مقدار زیادی آب داخل قابلمه بریزید تا اواسط پخت مجبور نباشید که آب به قابلمه اضافه کنید. اگر در حین پخت مجدد به آبگوشت آب اضافه کنید بر روی طعم گوشت تاثیر خواهد گذاشت. بهتر است از آب جوشیده شده و سرد استفاده کنید.

– همانطور که بالا اشاره شد حبوبات آبگوشت را به مدت ۲۴ ساعت بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. یک روش برای تشخیص حبوبات تازه وجود دارد که اگر پوست حبوبات در طی پخت جدا شده و بر روی آب جمع شود نشان از این موضوع می باشد که حبوبات قدیمی و کهنه است.

– گوشت آبگوشت بهتر است با استخوان و گوسفندی (گوشت گردن) باشد تا آبگوشت لذیذی داشته باشد.

– ادویه مناسب برای آبگوشت همان زرد چوبه است ولی میتوان به آن کمی زعفران و زیره هم اضافه کرد تا طعم بهتری پیدا کند.

خواندن
طرز تهیه املت گوجه فرنگی ساده و خوشمزه

– مناسب ترین قابلمه برای پخت آبگوشت دیگ سنگی و بعد چدن و در نهایت قابلمه مسی است.

– آبگوشت غذای مقوی و سنگین است بنابراین بهتر است در وعده ناهار میل شود.

– در صورت تمایل می توانید از کمی سبزی خشک معطر استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: