طرز تهیه آش بلغور

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش بلغور ، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین آش های ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل داشتن مواد مغذی و تنوع بالایی که دارد بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. آش در بسیاری از مراسمات مذهبی در ایران تهیه می شود و همین طور یکی از غذاهای مخصوص فصل سرماست. آش بلغور یکی از انواع آش های رایج بسیار مقوی و خوشمزه ایرانی است.

آش بلغور گندم یک از انواع آش ها می باشد که بسیار خوشمزه و مقوی است. بلغور گندم برای سلامت قلب و گوارش بسیار مفید است، آش بلغور گندم به شما برای کاهش وزن نیز کمک می کند و کسایی که مشکل گوارشی و هضم غذا و روده ضیعفی دارند بسیار مفید است. در ادامه طرز تهیه آش بلغور به ۲ روش بدون گوشت و با گوشت را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه آش بلغور
طرز تهیه آش بلغور

طرز تهیه آش بلغور ساده و بدون گوشت

مواد لازم

  • بلغور گندم ۱ پیمانه
  • لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
  • نخود ۱/۲ پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • سبزی آش (تره،گشنیز،جعفری،اسفناج) ۵۰۰ گرم
  • نعنا داغ و پیاز داغ و کشک به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا تمام حبوبات و بلغور از قبل خیس کنید و چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخ آنها گرفته شود می توانید برای تسریع در کارها یک خیار را با پوشت نصف کنید و روی حبوبات قرار دهید تا زودتر این کار انجام شود. سبزی آش را پاک کنید و بشورید سپس ساطوری خرد کنید.

حبوبات را جداگانه داخل قابلمه بگذارید تا پخته شود. پیاز ها را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه ریخته و با کمی روغن و زردچوبه و فلفل سیاه و خوب تفت دهید تا عسلی شود. سپس بلغور گندم و عدس را اضافه کنید و آب اضافه کنید تا پخته شود.

خواندن
طرز تهیه اشکنه گردو ساده، خوشمزه و مقوی

حبوبات پخته شده را به آش اضافه کنید سپس سبزی آش را افزوده و هم بزنید و در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ آش تیره نشود و زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید تا سبزی پخته شود و هر از چند گاهی هم بزنید تا آش ته نگیرد و اجازه دهید تا آش لعاب بی اندازد.

پیاز داغ درست کنید و داخل تابه دیگر مقداری روغن ریخته سپس نعنا اضافه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید. آش بلغور گندم وقتی حاضر شد در ظرف سرو کشیده و همراه با پیاز داغ و نعنا داغ و و کشک یا ماست تزئین کنید.

طرز تهیه آش بلغور با گوشت

مواد لازم

* اگر بخواهید داخل آش بلغور از گوشت استفاده کنید، حبوبات از دستور حذف می شوند.

  • گوشت با استخوان ۵۰۰ گرم
  • بلغور گندم ۳ پیمانه
  • سبزی آش (تره،گشنیز،جعفری،اسفناج) ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
  • نعنا داغ و پیاز داغ و کشک به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه

بلغور گندم را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و بگذارید تا خیس بخورد. در مرحله اول بلغور گندم را به همراه ۸ تا ۱۰ پیمانه آب در یک قابلمه مناسب بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته و نرم شود و مقداری لعاب دهد. در هنگام پخته شدن بلغور در قابلمه را نیمه باز بگذارید و هر از چند گاهی با یک ملاقه آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

خواندن
طرز تهیه زیره پلو ، غذای اصیل و سنتی کرمانی

یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. سپس پیاز خرد شده را به همراه گوشت در یک قابلمه بریزید و ۶ پیمانه آب به آن اضافه کنید. و بر روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

در این مرحله گوشت کف می‌کند، کف سر آن را بگیرید. بعد از جوش آمدن، حرارت اجاق گاز را کم کنید. به گوشت فرصت دهید تا پخته شود و آب آن به مقدار زیادی تبخیر شود. اگر گوشت شما پخته شده بود و آب درون قابلمه زیاد بود، آن را با یک ملاقه خارج کنید.

پیاز دیگر را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس سیر را نیز پوست بگیرید و بشویید و آن را له کنید. در ادامه یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس به تابه سیر له شده به همراه زردچوبه و فلفل اضافه کنید و مقداری مواد را با یکدیگر تفت دهید (می توانید از ادویه ساییده شده دیگر چون تخم گشنیز، دارچین، هل و زیره نیز استفاده کنید). بعد از اینکه کمی گوشت نیم‌پز شد، مواد پیاز داغ را به همراه مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه گوشت پخته شد، استخوان آن را جدا کنید و گوشت را با یک گوشت کوب بکوبید تا ریش ریش شود. در ادامه گوشت ریش ریش شده را به همراه آب گوشت به قابلمه بلغور گندم پخته شده اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید.

سبزی آش را پاک کنید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید و به قابلمه اضافه کنید. حرارت گاز را کم کنید و به آش اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه به آرامی پخته شود تا کاملا جا بیفتد.

خواندن
طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی و خوشمزه

در انتها کمی از آش را بچشید و میزان نمک آن را تنظیم کنید و سپس آن را در یک کاسه بریزید و با نعناع داغ و پیاز داغ و کشک به دلخواه تزیین کنید.

* البته نوع دیگری از این آش هم وجود دارد که از گوشت در آن استفاده نمی شود ولی به جای آن از آب قلم یعنی همان عصاره گوشت استفاده می شود. اگر دسترسی به گوشت برای شما مشکل بود، می توانید با همان مواد اولیه ذکر شده برای پخت آش بلغور با گوشت و همان روش پخت و اضافه کردن عصاره گوشت به جای خود آن، این مدل از آش بلغور را هم امتحان کنید.

طرز تهیه آش بلغور
طرز تهیه آش بلغور

نکات پخت

  • گوشتی که در تهیه آش بلغور گندم استفاده می‌شود باید از قلوه گاه یا دنده گوسفند باشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید در انتهای پخته شدن آش بلغور گندم، مقداری آبلیمو تازه به آن اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود.
  • اگر آش شما لعاب کافی را نداشت یک قاشق آرد را داخل آب ولرم حل کنید و به آش اضافه کنید.
  • می توانید برای پر خواص کردن آش بلغور گندم دو عدد عصاره گوشت یا آب قلم اضافه کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: