طرز تهیه آب قلم

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه آب قلم (آبگوشت استخوان) آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

عصاره قلم گاو یا گوسفند دارای خواص بی نظیری از جمله کلاژن سازی و ضد پیری، تقویت استخوان و مفصل ها و سرشار از پتاسیم، فسفر، آهن،کلسیم، منیزیم و ویتامین B است که برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است. عصاره قلم با قلم گوسفند، گاو و مرغ آماده می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. برای درست کردن آب قلم، هم می توانید از قلم گاو استفاده کنید و هم از قلم گوسفند. اما قلم گاو چربی و لعاب بیشتری دارد. علاوه بر قلم می توانید از دنبالچه، استخوان گردن، مهره های پشت گوسفند و گاو در کنار استخوان قلم استفاده کنید. در ادامه تهیه عصاره قلم را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

طرز تهیه آب قلم

مواد اولیه

  • ۱-۱٫۵ کیلوگرم قم گاو (یا گوساله)
  • ۴ لیتر آب
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • برگ بو چند عدد
  • ۱ عدد پیاز
  • ۴ حبه سیر
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل
  • ۱ قاشق چایخوری نمک (اختیاری)

طرز تهیه

ابتدا از جایی که قلم را می خرید خواهش کنید قلم ها رو براتون نصف یا چند تیکه کنند. قلم اگر نصف نباشد موقع جوشیدن عصاره و ژلاتین آن خارج نمی شود و عملاً بی فایده است.

قلم ها را بشویید و داخل قابلمه بزرگ قرار دهید و تا حدی آب بریزید که روی همه قلم ها را آب بگیرد.  برای اینکه آب قلم خوشمزه تر شود و بوی زهم آن گرفته شود به آن پیاز، سیر، برگ بو، فلفل سیاه را اضافه کنید. (بهتر است نمک و ادویه نزنید تا هم دیرپز نشود و هم اینکه بتوانید بعداً در هر غذایی از آن بدون اینکه نگران شور شدن و زیاد شدن ادویه غذاتون باشید، استفاده کنید).

خواندن
طرز تهیه شیر برنج شکلاتی ساده و خوشمزه

سپس سرکه را هم به مواد اضافه کنید. سرکه باعث می شود کلسیم و بافت های پرتئینی قلم بهتر از آن جدا شود و به آب آن منتقل شود و آب قلمی که درست می کنید کلسیم و خواص بیشتر داشته باشد.

وقتی آب قلم شروع به جوشیدن کرد حرارت شعله را خیلی کم کنید و اجازه دهید ۸ الی ۱۰ ساعت قلم ها در آب بجوشد. آب آن باید حدود یک سومش کم شود.

بعد از اینکه قلم ها خوب پخت و مغز استخوان آن جدا شد، قلم ها از قابلمه بیرون بیارین و وقتی کمی خنک شد آن ها را تکان دهید تا مغز باقی مانده در آن ها هم خالی شود و داخل قابلمه بریزید. آب قلم را صافی کنید تا پیاز و تیکه های استخوان و … از آب قلم جدا شود.

آب قلم را در یخچال قرار دهید تا سرد شود. بعد از سرد شدن می بینید که روی آب قلم چربی بسته و ژلاتین در زیر قابلمه قرار می گیرد با یک کف گیر آرام چربی های روی آب قلم را جمع کنید. این چربی برای بچه ها و افراد لاغر خیلی مفید است و می توانید در غذا بجای روغن استفاده کنید.

بعد ژلاتین باقی مانده را در اندازه های دلخواه بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید و در سوپ و خورشت هاتون از آن استفاده کنید.