غذاهای محلی کرمانشاه

غذای محلی کرمانشاه

کرمانشاهی‌ ها هم مانند نقاط دیگر ایران مهمان‌ نواز هستند و همین باعث شده که دستپخت‌های خوبی داشته باشند. غذاهای محلی کرمانشاهی بسیار لذیذ هستند و حتی پایشان به نقاط دیگر کشور هم باز شده است. دنده کباب معروف مردمان این شهر در تمام نقاط ایران طرفداران زیادی دارد. انواع غذای محلی کرمانشاه را که بشناسید، در سفر به این شهر می‌دانید که باید در منوی رستوران‌ها به دنبال چه چیزی بگردید.

۱. دنده کباب 

دنده کباب 

غذاهای کرمانشاهی را با دنده کباب می‌شناسند. این کباب لذیذ در واقع همان شیشلیکی است که در نقاط دیگر ایران هم طبخ می‌شود. با این حال باید بدانید که پای تفاوت‌هایی هم به‌میان است. دنده‌کباب‌های کرمانشاهی از گوشت گوسفند درست می‌شود و در ترکیب با زعفران و ادویه‌ای که مخصوص همین شهر است، طعمی خوشایند پیدا می‌کنند.

اگر راهی کرمانشاه نیستید و در شهرهای دیگر ساکن هستید هم سعی کنید که خرید اینترنتی غذای محلی را امتحان کنید. با جست‌وجوی نام این کباب در اپلیکیشن‌های معروف سفارش غذا به‌دنبال رستورانی بگردید که دنده کباب کرمانشاهی سِرو می‌کند. اما مهم است که غذای محلی کرمانشاه را از جاهای معتبر تهیه کنید.

غذای محلی کرمانشاه را از جاهای معتبر تهیه کنید

۲. خورشت خلال بادام 

خورشت خلال بادام یا آن‌طور که مصطلح است خورش خلال هم از آن نام‌های معروفی است که از زبان کرمانشاهی‌ها زیاد شنیده می‌شود. حضور این خورشت خوشمزه در سفره پذیرایی از مهمان از واجبات در مهمان‌داری به‌سبک مردمان این شهر است.

اصرار کرمانشاهی‌ها برای پذیرایی با این خورش کاملا منطقی است. چرا؟ چون بسیار لذیذ است. خورشت خلال با گوشت گوسفندی، روغن کرمانشاهی، گلاب، خلال بادام، زرشک و رب گوجه‌فرنگی درست می‌شود. عطر برنج اصل آغشته به روغن کرمانشاهی در کنار این خورش هم ترکیب ایدئالی می‌سازد.

خواندن
طرز تهیه کله پاچه ، غذای محبوب و خوشمزه ایرانی

۳. آش عباسعلی 

آش عباسعلی هم از آش‌های معروف کرمانشاه است که برای روزهای سرد زمستانی انتخاب خوبی به ‌نظر می‌رسد. کرمانشاه شهر سردی است و وجود آش‌های معروفی مانند عباسعلی در منوی غذاهای معروفش دور از ذهن نیست.

برای تهیه این آش از نخود، لوبیا، عدس و پوره گندم استفاده می‌کنند. ادویه‌های مخصوص، روغن کرمانشاهی و سبزیجات معطر هم که به ترکیب ضمیمه ‌شود، نتیجه‌اش آشی است خوش‌خوراک و محبوب که بیشتر سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد.

۴. والک پلو 

والک نوعی سبزی محلی است که کرمانشاهی‌ها از آن برای تهیه والک پلو استفاده می‌کنند. علاوه بر این سبزی که در زبان محلی به آن کول هم می‌گویند در والک پلو از زبان گوساله، برنج، روغن کرمانشاهی و ادویه‌های مخصوص هم استفاده می‌شود.

بعضی‌ها والک پلو را با مرغ و ماهی یا گوشت گوسفند درست می‌کنند. اگر به زبان گوساله علاقه ندارید، انتخاب انواع دیگری از گوشت برای طبخ این غذا مانعی ندارد و روی طعمش اثر نمی‌گذارد. انتخاب با شما است.

۵. کوفته شیرین کرمانشاهی 

کوفته‌ها در ایران به سبک‌های مختلف و مواد غذایی گوناگونی درست می‌شوند. کرمانشاهی‌ها هم مانند خیلی از شهرهای ایران، کوفته مخصوص به خودشان را دارند. از مواد اولیه این غذا باید به شکر، نعنای خشک، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، سرکه و تخم‌مرغ اشاره کنیم.

این غذا را با نان محلی و سبزی میل می‌کنند. اگر سری به کرمانشاه زدید، کوفته شیرین کرمانشاهی را هم به ‌خاطر بسپارید. طعم ملس و خوشمزه این غذا را دوست خواهید داشت.

۶. آش سورانه 

گیاهی بومی به نام سورون در کرمانشاه می‌روید که پایه اصلی درست‌کردن آش سورانه است. کرمانشاهی‌ها این آش را در فصل بهار می‌پزند و در آن گوشت چرخ‌کرده، روغن زیتون، شکر، رب انار و پیاز هم می‌ریزند. این آش طعم خوب و همه‌پسندی دارد و به‌عنوان عصرانه انتخاب بسیار خوبی در روزهای بهاری یا عصرهای پاییزی است.

خواندن
گوزلمه ، غذای ساده و خوشمزه ارومیه

۷. جرگ و بز 

جرگ و بز هم از آن غذاهایی است که از روی نامشان نمی‌توانید درباره ماهیت خوراک حدسی بزنید. برای درست‌کردن جرگ و بز از جگر گوسفند استفاده می‌کنند. این جگر زیر خاکستر کباب می‌شود و بعد از پخته‌شدن در همراهی با نمک، فلفل و زردچوبه داخل روده پاک‌شده گوسفند قرار می‌گیرد.

این ترکیب جدید دوباره کباب می‌شود و غذای جرگ و بز تحویل شما داده می‌شود. شاید تشریح و تعریف آماده‌سازی این غذا برای خیلی‌ها دلنشین نباشد اما طعمش از نظر بسیاری از افراد کم‌نظیر است.

۸. ونوشک پلو 

ونوشک پلو 

پسته کوهی یا ونوشک در کرمانشاه می‌روید. کرمانشاهی‌ها از آن برای درست‌کردن ونوشک پلو استفاده می‌کنند. علاوه بر ونوشک، در این غذای معروف از برنج، گوشت چرخ‌کرده، رب و زعفران هم استفاده می‌شود. این غذا درمیان کرمانشاهی‌ها بسیار محبوب است و برای پذیرایی از مهمان هم از آن استفاده می‌کنند.

در آخر 

غذاهای کرمانشاهی خوشمزه و لذیذ هستند. اعتقاد مردمان این دیار به استفاده از روغن محلی خوشمزه و مصرف ادویه‌های مخصوص از دلایلی است که غذاهایشان را خاص و خوش‌طعم می‌کند. این غذاها نمونه‌هایی معروف از دستپخت این کردهای باسلیقه است. این اسامی را به‌خاطر بسپارید و اگر سفری به این شهر داشتید، امتحان‌کردن آنها را فراموش نکنید.

البته این روزها که خرید غذای آنلاین هم رایج و راحت شده است، به‌سادگی می‌توانید غذای موردنظرتان را از بهترین رستوران‌ها به‌طور آنلاین سفارش بدهید. نه نیاز است که حتماً به کرمانشاه بروید، نه برای شناسایی بهترین رستوران‌های شهر جست‌وجوی میدانی داشته باشید و نه لازم است که مهمان کسی شوید. خودتان با مرور منوی غذاهای موجود در اپلیکیشن‌های معروف سفارش غذا، گزینه دلخواه را سفارش بدهید.