طرز تهیه حلیم

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه حلیم خانگی خوشمزه و کشدار آشنا خواهیم کرد . در ادامه همراه ما باشید.

حلیم خانگی، غذایی پرکالری است که از ترکیب گوشت مرغ، بوقلمون یا گوسفند با گندم درست می‌شود. تهیه حلیم خانگی خوشمزه و کشدار مستلزم رعایت اصول خاصی است.

حلیم معمولا به‌عنوان صبحانه یا گاهی ناهار، نذری در ماه محرم یا افطاری و سحری در ماه رمضان سرو می‌شود. دارچین، سرشیر، کنجد، شکر و گوشت ریزشده مرغ یا بوقلمون نیز معمولا برای تزئین حلیم به کار گرفته می‌شوند.

طرز تهیه حلیم

مواد لازم

  • گندم پوست کنده ۳۰۰ گرم
  • گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم
  • پیاز یک عدد
  • شکر، روغن، نمک و دارچین به میزان لازم
  • زردچوبه یک قاشق چایخوری

طرز تهیه حلیم

طرز تهیه

گندم‌ها را به مدت ۵ یا ۶ ساعت از شب قبل در آب بخیسانید. هر چه گندم‌ها بیشتر خیس بخورند و آب بیشتری جذب کنند در مرحله پخت راحت‌تر می‌پزند.

گوشت را به همراه پیاز که آن را به چهار تکه تقسیم کرده‌اید، کمی زردچوبه و ۶ لیوان آب روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آرام آرام خوب بپزد.

گندم را که از شب قبل خیس کرده‌اید در یک قابلمه جداگانه به همراه یک لیتر آب روی شعله ملایم گاز بپزید.

دانه‌های گندم باید آنقدر خوب بپزند که دانه‌های آن له شود و شبیه پوره شود. گندم‌ها را حین پخت مرتب هم بزنید تا ته قابلمه نچسبند. اگر قبل از پخت گندم آب قابلمه ته کشید مقداری آب گرم به قابلمه اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه هزاری ، غذای خوشمزه و محلی بندرعباس

گندم‌ها بعد از پخت باید آن‌ قدر پخته باشند که به صورت یک مایع نسبتا غلیظ در بیایند. حالا گوشت پخته شده را ریش ریش کنید و به همراه آب گوشت به گندم‌های پخته شده اضافه کنید.

مخلوط گوشت و گندم را روی شعله ملایم گاز آنقدر بپزید تا حسابی غلیظ شود و جا بیفتد، در این مرحله مقداری نمک به مواد اضافه کنید.

در حین پخت، مرتب گوشت و گندم را هم بزنید تا هم به ته قابلمه نچسبد و هم حلیم کشدار شود. غلظت حلیم باید متوسط باشد.

در مرحله آخر هم مخلوط گوشت و گندم را با گوشت‌کوب برقی یا دستی بکوبید تا غلظت آن بیشتر شود. فراموش نکنید که هر چه زمان پخت یشتر باشد، حلیم بیشتر جا می‌افتد و خوشمزه‌تر و کشدارتر می‌شود.

کشدار شدن حلیم

  • هر چه بیشتر حلیم را بکوبید بیشتر کش خواهد آمد.

  • برای تهیه حلیم خانگی خوشمزه گوشت دنده گوسفندی تازه با استخوان و در کنار آن گوشت سردست و سرسینه بسیار عالی میشود و موقع کوبیده شدن باعث کش آمدن حلیم میشود.
  • گوشت حلیم را خرد نکنید، زیرا خرد کردن گوشت مانع کش آمدن حلیم می شود.

به این مقاله امتیاز دهید