طرز تهیه سوتلاچ

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه سوتلاچ ، دسر خوشمزه ی ترکی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

سوتلاچ نوعی دسر مخصوص مردم ترکیه است که به عنوان غذا هم سرو می‌شود.  دسر سوتلاچ (Sütlaç) با حضور سه مواد اصلی سفید رنگ، یعنی (شیر، برنج و شکر) تهیه می شود و بعد از پخت درون فر قرار داده می‌شود تا روی آن طلایی شود. طرز تهیه سوتلاچ و مواد به کار رفته در آن بسیار شبیه به شیر برنج ایرانی است. برای تزیین این دسر در ترکیه از فندق و پسته پودر شده استفاده می‌کنند.

طرز تهیه سوتلاچ

مواد لازم

  • برنج نصف پیمانه
  • شیر ۴ لیوان
  • شکر یک لیوان
  • وانیل یک بسته
  • نشاسته ذرت یک قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ یک عدد
  • آب یک استکان برای حل کردن نشاسته ذرت

طرز تهیه سوتلاچ

ابتدا برنج را ۳ تا ۴ بار خوب بشویید و از شب قبل برنج را بگذارید تا خیس بخورد. برنج را با آب زیاد بگذارید تا له و خمیر مانند شود و هیچ آبی از آن باقی نماند. بعد از خمیر شدن برنج ۴ لیوان شیر را به آن اضافه کنید.

یک لیوان شکر را نیز به آن اضافه کرده و بگذارید تا بجوشد. کمی از مقدار شیر که کم شد و به مقدار نصف رسید از روی گاز بردارید و وانیل را نیز به شیر اضافه کنید.

بعد از شیر شکر را نیز اضافه کنید و هم بزنید سپس وانیل را بریزید و در ادامه نشاسته ذرت را به همراه زرده تخم مرغ داخل یک کاسه ریخته و به آن ۱/۲ پیمانه آب اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند سپس آن را به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید. باید به مدت ۱۵ دقیقه مواد بجوشد.

خواندن
طرز تهیه کاچی خوشمزه و مخصوص به روشی عالی

وقتی مواد به غلظت رسید آن را داخل کاسه هایی که مناسب فر هستند قرار بدید در رسپی اصلی از کاسه سفالی که قابلیت فر دارند استفاده می شود ولی شما می توانید از هر کاسه ای استفاده کنید.

حالا کاسه ها را داخل سینی فر قرار دهید و داخل سینی فر آبجوش ریخته به طوری که کاسه ها تا نیمه داخل آبجوش باشند سپس داخل فر از قبل شده روی حالت گریل در دمای ۲۵۰ الی ۲۶۰ قرار دهید تا روی سوتلاچ قهوه ای رنگ شود سپس با بادام و گردو تزئین کنید.

طرز تهیه سوتلاچ

طرز تهیه سوتلاچ با خامه

یک روش برای طرز تهیه سوتلاچ ترکیه ای هم استفاده از خامه است. در این روش یک قاشق غذاخوری خامه را به شیر اضافه کنید و هم بزنید. بعد شکر را به آن اضافه کنید. در آخر زرده تخم مرغ را هم داخل این ترکیب بریزید و هم بزنید. خامه طعم بهتری به سوتلاچ می‌دهد.