طرز تهیه اشکنه خراسانی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه اشکنه خراسانی ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهای ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

اشکنه از آن دسته غذاهای قدیمی، سنتی، ساده و پرطرفدار در بین ایرانیان است که در گذشته از غذاهای پر مصرف محسوب می شده است. این غذای سنتی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، مواد زیادی برای طبخ نمی خواهد و به راحتی می توانید آنرا در منزل تهیه کنید. اشکنه از جمله غذاهای ایرانی می باشد که مانند آبگوشت و دیزی با نان سرو میشود.

اشکنه خراسانی یکی از ساده ترین انواع اشکنه است و برخلاف اشکنه جنوبی‌ها رنگی قرمز دارد و نسبت به اشکنه بوشهری، آبکی‌تر است. اگر به دنبال یک غذای سبک و ساده می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم که تنها در نیم ساعت این غذای ساده را آماده کنید. در ادامه طرز تهیه اشکنه ساده خراسانی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه اشکنه خراسانی
طرز تهیه اشکنه خراسانی

مواد لازم

  • تخم مرغ ۲ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • سیب زمینی ۳ عدد
  • رب گوجه‌‎فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه اشکنه خراسانی

دو سه قاشق روغن را در قابلمه روی شعله ملایم داغ کنید و پیاز ساطوری و ریز را در آن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و طلایی شود.

وقتی پیاز رنگ گرفت، زردچوبه را اضافه کنید و کمی مخلوط را هم بزنید. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا تفت بخورد.

خواندن
طرز تهیه کباب مشتی یا کباب زردک اصفهانی

دو پیمانه آب به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا به جوش بیاید. سیب‌زمینی نگینی خرد شده را اضافه کنید و حدود یک ربع برای پخت به سیب‌زمینی فرصت دهید.

پیش از گذشتن زمان کمی، تخم‌مرغ را در قابلمه بشکنید و روی شعله ملایم هم بزنید تا بپزد. شعله را کم کنید و اجازه دهید اشکنه شما به مدت ۱۰ دقیقه جا بیفتد. (همچنین می توانید تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و آن‌ها را کاملا هم بزنید و سپس به آرامی به اشکنه اضافه کنید و دائماً آن را یا یک قاشق هم بزنید تا تخم مرغ‌ها سفت و بسته نشود).

نکات پخت

  • اشکنه یک غذای ساده و بدون گوشت است اما اگر دلتان می‌خواهد اشکنه‌ای که آماده می‌کنید قوام بیشتری بگیرد و مغذی‌تر شود، می‌توانید در ابتدا یک فنجان لپه خیس خورده را هم همراه با پیاز سرخ شده تفت دهید و بعد از پخت لپه، باقی مراحل پخت را در پیش بگیرید.
  • در اضافه کردن روغن کمی دست و دلبازی کنید یا اینکه در این غذا یک فنجان آب قلم بریزید. به خاطر داشته باشید که روی اشکنه مجلسی معمولا کمی روغن جمع می‌شود.
  • سبزی معطری که برای طعم دادن به این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، شنبلیله است. در صورت تمایل نصف دسته شنبلیله را پاک و خرد کنید و در پایان کار به آن اضافه کنید.
  • بعضی‌ها سیب‌زمینی این غذا را درشت خرد می‌کنند اما اگر این غذا را با لپه آماده می‌کنید، باید بدانید که ریز بودن سیب‌زمینی ظاهر آن را بهتر می‌کند.
خواندن
طرز تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی و مجلسی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: