طرز تهیه میرزا قاسمی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه میرزا قاسمی ، یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

غذاهای گیلانی از محبوبیت زیادی برخوردارند و همه آوازه غذاهای خوشمزه گیلان را شنیده اند. یکی از غذاهای گیلانی که در سرتاسر ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است، میرزا قاسمی است.

میرزا قاسمی به دلیل طعم عالی بادمجان کبابی، محبوبیت زیادی دارد و کمتر کسی پیدا می شود که عاشق آن نباشد. این غذا دستور تهیه های متفاوتی دارد. در ادامه ما طرز تهیه میرزا قاسمی را به روش اصیل گیلانی به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه میرزا قاسمی
طرز تهیه میرزا قاسمی

مواد لازم

  • بادمجان ۶ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه میرزا قاسمی خوشمزه، ابتدا بادمجان ها را میشوییم و یکی از چدن های گاز را بر میداریم و بادمجان ها را روی شعله زیاد کباب می کنیم به این صورت که پوست بادمجان بسوزد و داخل آن نرم شود. در صورت تمایل بر روی آتش یا ذغال نیز می توانید بادمجان ها را کباب کنید و اگر طعم کبابی بادمجان را دوست ندارید میتوانید آنها را سرخ کنید.

پس از کبابی کردن تمام بادمجان ها پوست شان را میگیریم و با گوشت کوب برقی یا دستی آن ها را خوب له میکنیم. البته میتوانید آنها را در مخلوط کن نیز بریزید تا کاملا له شوند.

خواندن
طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه و مجلسی

حالا در قابلمه ای کوچک آب میریزیم و حرارت آن را زیاد میکنیم تا زود به جوش بیاید. سپس گوجه فرنگی ها را در آن قرار می دهیم تا کمی نرم شوند و بتوانیم پوست شان را جدا کنیم.

سیرها را پوست میگیریم و میشوییم و با رنده ریز رنده میکنیم. در داخل یک تابه مقداری روغن میریزیم و کمی صبر میکنیم تا داغ شود. سپس سیر رنده شده را درون روغن تفت می دهیم. در ادامه مقداری زردچوبه به سیر اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا سیر با زردچوبه یکدست شود.

در این مرحله بادمجان های له شده را اضافه می کنیم و حدود ۲۰ دقیقه تفت می دهیم. سپس گوجه فرنگی ها را به صورت خیلی ریز یا رنده شده به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا آب اضافی گوجه فرنگی ها تبخیر شود و میرزا قاسمی به روغن بیفتد.

اضافه کردن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اختیاری است اما اگر می خواهید میرزا قاسمی طعم و رنگ بهتری داشته باشد، ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی در این مرحله به میرزا قاسمی اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را خوب تفت دهید تا کاملا سرخ شود.

در این مرحله مواد میرزا قاسمی را در یک سمت تابه جمع می کنیم سپس تخم مرغ ها را در قسمت خالی تابه می شکنیم و پس از اینکه به خوبی پختند با دیگر مواد میرزا قاسمی مخلوط می کنیم تا کاملا با دیگر مواد یکدست شوند. در آخر نمک و فلفل سیاه میرزا قاسمی را اندازه کنید و اجازه دهید کمی جا بیفتد. سپس در ظرف مورد نظر سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه کوکوی نخود فرنگی به 3 روش خوشمزه

کباب کردن بادمجان ها

اگر می خواهید بادمجان شما طعم دودی داشته باشد حتما بادمجان ها را روی زغال یا شعله اجاق گاز کباب کنید زیرا کباب کردن بادمجان ها در فر باعث می شود که بوی دودی نگیرند. رستوران های شمالی برای کباب بادمجان از منقل ذغال استفاده می کنند که طعم بسیار عالی به بادمجان می دهد.

درست است که محبوبیت میرزا قاسمی به دلیل طعم دودی بادمجان آن است ولی افرادی هم هستند که به همین دلیل دودی بودن طعم بادمجان میرزا قاسمی را نمی پسندند. افرادی که طعم دودی بادمجان را دوست ندارند می توانید از فر برای کباب کردن بادمجان ها استفاده کنند تا بوی دودی نداشته باشد.

تزئین میرزا قاسمی

برای تزیین میرزا قاسمی می توانید یک عدد تخم مرغ را در یک تابه جداگانه در یک قالب گرد بپزید، سپس بعد از اینکه میرزا قاسمی را در بشقاب مورد نظرتان کشیدید تخم مرغ نیمرو شده را روی میرزا قاسمی قرار دهید.

طرز تهیه میرزا قاسمی
طرز تهیه میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

در برخی شهرها برای تزیین میرزا قاسمی از مغز گردو هم استفاده می شود. در صورت تمایل می توانید برای تزیین و مجلسی تر کردن میرزا قاسمی خود پس از آنکه آن را در ظرف مورد نظرتان کشیدید با چند عدد مغز گردو درسته یا مقداری گردوی خرد شده آن را تزیین کنید.

تلخ شدن میرزا قاسمی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با ذوق و شوق این غذای خوشمزه را درست کرده و باشید و در زمان سرو متوجه شوید طعم غذا تلخ است. دلیل تلخ شدن میرزا قاسمی استفاده از بادمجان هایی است که دارای تخم هستند. اگر بادمجانی که استفاده می کنید دارای تخم هست، حتما بعد از کباب کردن تخم های آنرا جدا کرده و دور بریزید تا در پایان طعم میرزا قاسمی تلخ نشود.

خواندن
طرز تهیه کباب بختیاری خوشمزه و مخصوص

چند نکته

  1. برای خوشمزه تر شدن می توانید گوجه فرنگی ها را نیز کباب کنید.
  2. اگر دوست دارید بادمجان ها را سرخ کنید بهتر است کمی در آب و نمک قرار دهید تا تلخی آنها از بین برود.
  3. میزان افزودن سیر دلخواه و طبق ذائقه شما قابل تغییر است.
  4. از بادمجان های کشیده و براق و قلمی برای تهیه میرزا قاسمی استفاده کنید.
  5. برای تهیه میرزا قاسمی در افزودن روغن دست و دلباز باشید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: