طرز تهیه بادمجان بقچه ای

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه بادمجان بقچه ای ، یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ترکی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

بادمجان از جمله مواد غذایی است که طرفداران بسیاری دارد. غذاهای بسیار متنوعی با بادمجان تهیه می شود، از جمله خورش بادمجان، دلمه بادمجان، کشک بادمجان و… که بسیار خوشمزه هستند. یکی دیگر از انواع غذاها بادمجان بقچه ای است.

بادمجان بقچه ای یا بقچه بادمجان یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که به عنوان پیش غذا هم استفاده می شود. شما به دلخواه می توانید مواد میانی بادمجان را تغییر دهید، در واقع شما ابتدا باید بادمجان ها را سرخ کنید و مواد میانی را تهیه کنید و در بین بادمجان ها بگذارید و به همراه سس بگذارید تا پخته شود. در ادامه طرز تهیه بادمجان بقچه ای مجلسی و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه بادمجان بقچه ای
طرز تهیه بادمجان بقچه ای

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • بادمجان ۴ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

مواد لازم برای سس

  • پیاز ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا بادمجان ها را پوست گرفته و داخل مخلوط آب و نمک قرار دهید و به سراغ درست کردن مواد میانی بروید. جعفری و پیاز را خرد کرده و سیر را هم رنده کنید و کنار بگذارید. حالا تابه ای را روی حرارت قرار داده و کمی روغن بریزید تا گرم شود، پیازها را به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا سبک شود.

خواندن
طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل، خوشمزه و مجلسی

در این مرحله سیر را اضافه کنید و به همراه پیاز کمی تفت دهید تا عطر آن بلند شود. نمک، زردچوبه و فلفل را افزوده و در صورت تمایل ادویه دلخواهتان را اضافه کنید و مواد را خوب زیر و رو کنید تا طعم ها با هم ترکیب شوند.

در ادامه گوشت چرخ کرده را به تابه افزوده و تفت دهید تا تغییر رنگ داده و سرخ شود. رب گوجه را در گوشه ای از تابه تفت داده و با سایر مواد مخلوط نمایید تا رنگ داده و خامی آن از بین برود.

در نهایت جعفری خرد شده را بریزید و نصف لیوان آب بریزید و اجازه دهید تا تمام مواد با هم برای چند دقیقه با درب بسته بپزد و آب آن تبخیر شود.

حالا بادمجان ها را از آب خارج کرده و آن ها را به شکل ورقه های نازک برش بزنید. بادمجان ها را با روغن سرخ کرده و روی یک دستمال تمیز قرار دهید تا روغن اضافی اش گرفته شود.

داخل یک بشقاب دو تا سه ورق بادمجان را به شکل ظربدری روی هم قرار داده و یک قاشق از مواد را در میان آن قرار داده و بادمجان ها را روی یکدیگر برگردانید تا حالت بقچه پیدا کند. در نهایت با کمک یک خلال دندان بادمجان ها را ببندید و روی آن یک برش فلفل دلمه ای قرار دهید.

برای تهیه سس، ابتدا گوجه فرنگی ها را می شوییم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و درون غذاساز می ریزیم و میکس می کنیم تا گوجه فرنگی پوره شود و یا رنده می کنیم. در ادامه پیاز را می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم.

خواندن
۸ غذای محلی کرمانشاه که حتما باید امتحان کنید

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم، سپس مقداری روغن درون آن می ریزیم و بلافاصله پیاز را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه می کنیم.

به تفت دادن پوره گوجه فرنگی ادامه می دهیم تا آب آن تبخیر شود، سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در ادامه مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه می کنیم، سپس زمانی که بوی خامی رب از بین رفت یک پیمانه آب اضافه می کنیم.

در نهایت بقچه های بادمجان را درون سس کنار هم می چینیم، درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم سس به خورد بقچه بادمجان ها برود. در آخر پقچه های بادمجان را از قابلمه خارج می کنیم و به همراه پلو یا نان سرو می کنیم.

طرز تهیه بادمجان بقچه ای
طرز تهیه بادمجان بقچه ای

طرز تهیه بادمجان بقچه ای در فر

برای پخت بقچه بادمجان ها در فر، دستور بالا را پیش بروید. در انتها باید داخل یک ظرف پیرکس یا ظرف مخصوص فر، سس را بریزید و بقچه بادمجان ها را داخل سس قرار دهید و در دمای ۱۸۰ به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بگذارید.

بقچه بادمجان با پنیر پیتزا

در صورتی که دوست داشته باشید می توانید مقداری پنیر پیتزا روی بقچه بادمجان ها بریزید. اگر بقچه بادمجان ها را در قابلمه تهیه می کنید، در ۱۰ دقیقه آخر درب قابلمه را بردارید پنیر پیتزا را روی بادمجان ها بریزید و دوباره درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه بماند و پنیرها ذوب شود. اگر درون فر این غذا را تهیه می کنید، بادمجان ها را داخل ظرف مخصوص فر که قرار دادید، روی آن ها پنیر پیتزا بریزید و در دمای ۱۸۰ قرار دهید.

خواندن
طرز تهیه سوپ کدو سبز خوشمزه و لذیذ

نکات پخت

  1. شما می توانید به دلخواه داخل مواد میانی از هر نوع سبزیجاتی و موادی که دوست دارید استفاده کنید مانند قارچ یا ذرت.
  2. در صورت تمایل می توانید ۲ قاشق غذاخوری گردوی خرد شده نیز به مواد داخل بادمجان ها اضافه کنید.
  3. اگر به طعم ترش علاقه دارید می توانید به همراه رب گوجه، نصف قاشق رب انار نیز به مواد گوشتی خود اضافه کنید.
  4. می توانید سس تهیه نکنید و تنها مواد آماده شده را درون بادمجان های سرخ شده بپیچید، اما سس طعم بسیار بهتری به بقچه بادمجان ها می دهد.
  5. می توانید مواد گوشت چرخ کرده را مانند کوفته گرد کنید و در وسط  بقچه بادمجان قرار دهید.
  6. می توانید برای چاشنی این غذا در انتهای پخت کمی آبلیمو تازه یا آبغوره اضافه کنید.
  7. به جای سیر می توانید از پودر سیر استفاده کنید.
  8. برای تزئین می توانید روی هر خلال دندان یک عدد گوجه گیلاسی قرار دهید.
طرز تهیه بادمجان بقچه ای
طرز تهیه بادمجان بقچه ای

فیلم طرز تهیه بقچه بادمجان

 

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: