طرز تهیه خورش بادمجان

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه خورش بادمجان ، یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای اصیل ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

خورش بادمجان یکی از آن غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که بسیار پرطرفدار است. کمتر کسی پیدا می شود که عاشق طعم بادمجان نباشد و خورش بادمجان و طعم بی نظیر آن را دوست نداشته باشد. این خورش از اصیل ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که افراد بسیاری به آن علاقه دارند و حتی در مهمانی های خود به عنوان غذایی مجلسی آن را سرو می کنند.

علاوه بر خوشمزه بودن این غذا، بادمجان سرشار از خواص بی نظیر برای سیستم بدن است. غذاهای بسیار متنوعی از جمله خورش قیمه بادمجان، کشک بادمجان، میرزاقاسمی و… با بادمجان درست می شود که بسیار پرطرفدارند. خورش بادمجان از نظر مواد شباهت های زیادی به خورش قیمه دارد. خیلی از آشپزها برای خوشمزه تر شدن و لعاب دار شدن این خورش به آن لپه اضافه می کنند که البته در دستور اصلی این خورش لپه وجود ندارد.

طرز تهیه خورش بادمجان
طرز تهیه خورش بادمجان

خورش بادمجان از غذاهایی است که هم با گوشت قرمز طبخ میشود و هم با گوشت مرغ تهیه میگردد. در ابتدای این مقاله ما دستور پخت خورش بادمجان با گوشت قرمز را به شما آموزش میدهیم و بعد از آن دستور پخت با مرغ، دستور پخت با لپه و دستور پخت بدون گوشت را خواهیم گفت. پس اگر هوس کرده اید که یک خورش بادمجان لذیذ و مقوی نوش جان کنید، در ادامه با طرز تهیه خورش بادمجان همراه ما باشید.

مواد لازم

  • گوشت خورشی نیم کیلو
  • بادمجان قلمی ۶ عدد
  • پیاز ۱ عدد بزرگ
  • گوجه فرنگی ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • پودر لیمو عمانی به مقدار لازم

طرز تهیه

۱- برای درست کردن خورش بادمجان مجلسی ابتدا تابه ای را روی حرارت قرار داده و کمی روغن بریزید تا گرم شود. پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه گوشت داخل تابه بریزید و تفت دهید، زردچوبه و فلفل سیاه را بریزید و برای ده دقیقه گوشت را تفت دهید تا تغییر رنگ داده و بوی زهم گوشت از بین برود. در این مرحله رب را افزوده و برای یک دقیقه آن را تفت دهید تا رنگ داده و بوی خامی آن از بین برود. در ادامه حدود ۵ تا ۶ لیوان آب داخل خورش بریزید و اجازه دهید خورش بجوشد، سپس شعله را کم کنید و بگذارید گوشت پخته و خورش جا بیافتد. در حین پخت آب خورش را چک کنید و اگر لازم بود کمی آب به آن اضافه نمایید.

خواندن
طرز تهیه قلیه ماهی ، غذای محبوب جنوبی ها

۲- در این میان بادمجان ها را سرخ کرده و کنار بگذارید، و در صورت تمایل دو عدد پیاز را خلالی خرد کرده و سرخ کنید تا به خوبی برشته شود.

۳- بعد از اینکه گوشت پخت و آب خورش کشیده شد و تقریبا سه لیوان آب داخل آن باقی ماند، نمک و گرد لیمو را اضافه کنید و خورش را هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. حالا بادمجان ها را روی خورش بچینید و پیاز سرخ شده را روی بادمجان ها بریزید و پخش کنید. درب قابلمه را به حالت نیمه باز قرار داده و خورش را با شعله ملایم برای ۱۰ دقیقه دیگر بپزید تا بادمجان ها نرم شده و طعم خورش را به خود بگیرد.

۴- بعد از ۱۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید و گوجه ها را به شکل حلقه های برش بزنید و روی بادمجان ها بچینید. و دوباره درب قابلمه را ببندید تا گوجه ها کمی نرم شوند، دقت کنید که گوجه ها را زیاد نازک برش نزنید زیرا در اثر حرارت ممکن است له شوند. بعد از ۵ دقیقه به خورش سر بزنید اگر آماده بود آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر بکشید و با برنج سرو کنید.

طرز تهیه خورش بادمجان با لپه

همانطور که در ابتدا عرض کردم خورش بادمجان اصلی ایرانی حاوی لپه نمی باشد اما اگر می خواهید خورش خوشرنگ تر و با لعاب تری داشته باشید می توانید از لپه نیز در این خورش استفاده کنید. برای مقدار مواد بالا می توانید بین ۱۵۰ گرم لپه اضافه کنید. لپه را حداقل از ۲ ساعت قبل بخیسانید و چند بار آب آنرا تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

خواندن
طرز تهیه کوکو کدو سبز خوشمزه و مجلسی با طعم عالی

نکته مهم در مورد پختن لپه این است که حتما آنرا به صورت جداگانه با یک پیاز بپزید سپس آب اضافی آنرا دور بریزید و زمانی که گوشت پخت لپه را به خورش اضافه کنید. اگر لپه را به همراه گوشت بپزید خورش شما طعم اصلی خود را از دست خواهد داد و طعمی شبیه آبگوشت خواهد گرفت.

طرز تهیه خورش بادمجان با مرغ

خورش بادمجان را علاوه بر گوشت گوسفندی و گوشت گوساله می توانید با انواع گوشت های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون نیز تهیه کنید. گوشت مرغ را به دو صورت می توانید به خورش بادمجان اضافه کنید.

روش اول به صورت تکه ای مانند خورش مرغ گوشت مرغ را به صورت تکه ای (ران یا سینه مرغ) با پیاز تفت دهید تا سرخ شود سپس ادامه مراحل را مانند دستور بالا ادامه دهید. روش دوم اضافه کردن گوشت مرغ به صورت خورشتی است ، به این صورت که مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنید.

سپس به پیاز اضافه کنید و پس از تفت دادن ادامه مراحل را مانند دستور بالا انجام دهید. در صورتی که می خواهید این خورش را با مرغ تهیه کنید توصیه می شود حداقل دو برابر گوشت مرغ اضافه کنید ، مثلا برای  دستور بالا حداقل ۸۰۰ گرم مرغ اضافه کنید.

طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت

در صورتی که می خواهید خورش بادمجان را به صورت کاملا گیاهی تهیه کنید و به اصلاح انرا بدون گوشت درست کنید کافیست گوشت خورشتی یا مرغ را از فهرست مواد لازم حذف کنید. روش پخت خورش بدون گوشت تفاوت چندانی ندارد فقط مراحل تفت دادن گوشت حذف می شود و خورش خیلی سریع اماده سرو می شود.

خواندن
طرز تهیه کوفته مرغ به روش بسیار خوشمزه و مجلسی

نکات قابل توجه

– برای طعم دهی به خورشت بادمجان بجای گرد لیمو ، میتوان از آب لیمو و یا آبغوره استفاده کرد.

– ادویه هایی که برای این خورش استفاده می شود معمولا دارچین، ادویه کاری، آویشن، فلفل سیاه و پودر سیر است.

– برخی این خوراک خوشمزه را با طعم ترش می پسندند. در این صورت میتوانید به همراه بادمجان، آب لیمو و یا گوجه سبز به خورش اضافه کنید. البته خورشت بادمجان با غوره یا آبغوره هم محبوبیت بسیاری دارد.

– طرز تهیه خورشت بادمجان شمالی با رب انار است. رب انار را به میزانی که با ذائقه تان تناسب دارد، به همراه بادمجان و قبل از جا افتادن خورشت، اضافه کنید.

– خورشت بادمجان با گوجه فرنگی تازه هم تهیه می شود. میتوانید گوجه ها را با روغن کمی تفت دهید و بعد به همراه بادمجان به خورش اضافه کنید. در این روش میتوان از گوجه گیلاسی برای تزیین خورشت بادمجان مجلسی استفاده کرد.

طرز تهیه خورش بادمجان
طرز تهیه خورش بادمجان

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: