طرز تهیه کوفته بلغور

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه چی کوفته بلغور را خواهیم داشت. برای آشنایی با دستور پخت این غذای خوشمزه، لذیذ و مقوی در ادامه همراه ما باشید.

کوفته از آن دست غذاهایی است که در ایران طرفداران بسیاری دارد. این غذا روش تهیه راحتی دارد و تنها باید قلق آن را یاد بگیرید تا کوفته شما وا نرود. کوفته انواع زیادی دارد که کاملا به ذائقه شما برمیگردد، بسیاری کوفته را با گوشت دوست دارند و خیلی ها کوفته گیاهی و بدون گوشت را ترجیح می دهند. این غذا را میتوان به هر دو صورت هم با برنج و هم با نان سرو کرد. در بین کوفته ها کوفته قلقلی، کوفته تبریزی و کوفته برنجی بیشتر رایج است.

کوفته بلغور یکی از انواع کوفته ها می باشد که همان طور که مشخص است از بلغور برای تهیه آن استفاده می شود و یک غذای ساده و فوری به حساب می آید. بلغور بهترین منبع ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد. این کوفته را هم می توان در نوع با گوشت و بدون گوشت تهیه کرد. در ادامه ابتدا طرز تهیه کوفته بلغور با گوشت را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کوفته بلغور
طرز تهیه کوفته بلغور

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • بلغور ۱ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • کنجد ۱/۲ پیمانه
  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • سیب زمینی ۳ عدد
  • رب ۲ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا بلغور را از ۱ ساعت قبل از شروع آشپزی خوب بشورید و با کمی آب خیس کنید تا مرحله پخت بهتر انجام شود در این رسپی مواد با نیم گوشت گفته شده تا به راحتی بتوانید آن را تبدیل کنید.

خواندن
طرز تهیه کوکوی عدس ساده و خوشمزه با طعمی لذیذ

مرحله دوم

حالا پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید آبش را کاملا بگیرید و بعد گوشت و بلغور خیس خورده و کنجد و ادویه ها را اضافه کنید و خوب هم بزنید و مواد را نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا منسجم شود.

مرحله سوم

سیب زمینی ها را بشورید و بگذارید تا نیم پز شوند سپس با آب سرد آبکشی کنید و پوست آن را جدا کنید و به قطعات درشت خرد کنید و کنار بگذارید باقی مراحل پخت سیب زمینی با کوفته تکمیل می شود.

مرحله چهارم

در ادامه گوجه ها را رنده بزنید و با کمی روغن داخل تابه مورد نظر تفت دهید تا کم کم خوش رنگ و آب اضافی آن کشیده شود سپس رب را نیز اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود سپس کمی نمک و زردچوبه به آن بزنید و تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم

مواد کوفته را از یخچال خارج کنید و در دست به اندازه دلخواه گرد کنید و به آن حالت دهید سپس داخل تابه کمی روغن ریخته و کمی کوفته ها را تفت دهید سپس خارح کنید و بعد سس را به همراه سیب زمینی ها خرد شده و ۱/۲ پیمانه آب بریزید تا به جوش بیاد سپس وقتی به جوش آمد کوفته ها را داخل سس قرار دهید و صبر کنید تا سس کاملا غلیظ و پخته شود و سپس کوفته ها را سرو کنید.

طرز تهیه کوفته بلغور
طرز تهیه کوفته بلغور

نکات پخت کوفته بلغور

  1. در انتها می توانید به عنوان چاشنی کمی آبلیمو بریزید.
  2. این کوفته زود پخته می شود و نیاز به زمان زیادی نیست.
  3. درب تابه یا قابلمه باید نیمه باز باشد و کاملا بسته نباشد وگرنه کوفته ها ترک می خورند.
  4. به دلخواه می توانید از آلو و هویج نیز در تهیه این کوفته استفاده کنید.
  5. طبق سلیقه خود می توانید از زیره، دارچین و پودر پاپریکا در این کوفته استفاده کنید.
  6. می توانید از گردو، زرشک و یا کشمش برای داخل کوفته استفاده کنید.
خواندن
طرز تهیه کتلت ذرت و گشنیز ساده و خوشمزه

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: