طرز تهیه چی کوفته

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه چی کوفته ترکیه را خواهیم داشت. برای آشنایی با دستور پخت این غذای خوشمزه، محبوب و اصیل ترکی در ادامه همراه ما باشید.

چی کوفته (Çiğ köfte) که به معنی کوفته خام است، یکی از غذاهای به شدت پرطرفدار و محبوب در میان مردم کشور ترکیه است. این غذا معمولا در اکثر رستوران ها بعنوان اکرام (مخلفاتی که همراه غذا ارائه می شود مانند سالاد) به مشتریان ارائه می شود و عموما با مخلفات زیادی مانند کاهو، لیموی تازه و یا نان سرو می شود. با توجه به این که مواد پخته نمی شود ویتامین ها و مواد مغذی در آن می ماند به عبارتی به آن کوفته خام می گویند در زبان ترکی (چی) به معنای خام است.

موادی که در تهیه چی کوفته بکار برده می شود شامل بلغور، پیاز، ادویه جات و گوشت خام تازه است. اما با ورز دادن گوشت با ادویه ها خامی گوشت گرفته می شود. طرز تهیه چی کوفته ترکیه بدون گوشت بسیار ساده و آسان است و تنها نکته مهم در تهیه این غذا همان ورز دادن مواد است. بعضی به دلیل وجود گوشت خام این غذا را بدون گوشت ترجیج می دهند. در ادامه ما طرز تهیه چی کوفته ترکیه را به دو روش با گوشت و بدون گوشت به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه چی کوفته
طرز تهیه چی کوفته

طرز تهیه چی کوفته با گوشت

مواد لازم

  • ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۲ پیمانه بلغور تازه
  • ۱ پیمانه گردو
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • ۵ حبه سیر
  • نصف پیمانه رب انار
  • ۴ قاشق غذاخوری پاپریکا
  • نصف پیمانه روغن زیتون
  • ۲ برش نان خشک
  • ۵ عدد گوجه فرنگی بزرگ رسیده
  • ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۱ قاشق غذاخوری فلفل قرمز
  • ۱ قاشق غذاخوری زیره
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
خواندن
طرز تهیه سوپ ماست خوشمزه و با اصالت ترکیه ای

طرز تهیه

ابتدا گوجه فرنگی ها را بشویید و پوست بکنید و با غذاساز آن ها را به پوره تبدیل کنید.

بلغور را به مدت چند دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس پوره گوجه فرنگی و بلغور را با هم مخلوط کنید و مخلوط را به مدت یک ساعت کنار بگذارید تا بلغور کاملا نرم شود. اگر حس کردید بلغور نیاز به آب دارد و هنوز خام است، آب را اضافه کنید و مواد را ورز دهید.

در این مرحله پیاز ها و سیر را ریز خرد کنید. سپس گردو و نان خشک را با غذاساز کاملا خرد کنید و با پیاز، سیر و نصف پاپریکا مخلوط کنید تا زمانی که یک خمیر مناسب حاصل شود.

این مخلوط را به پوره گوجه فرنگی و بلغور اضافه کنید و با استفاده از دستکش لاستیکی، مخلوط را ورز دهید تا تمام ترکیبات با هم ترکیب شوند.

گوشت چرخ کرده، نصف فنجان آب، آبلیمو، نصف دیگر پاپریکا، فلفل قرمز و رب انار را در ظرف دیگر با هم مخلوط کنید. سپس این دو قسمت را با هم مخلوط کرده و ۱۰ دقیقه ورز دهید.

مخلوط پوره گوجه فرنگی را به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه کرده و ۱۰ دقیقه دیگر ورز دهید و به مدت ۱۰ دقیقه کوفته را در یخچال بگذارید. در نهایت روغن زیتون، جعفری و مابقی آبلیمو را به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید.

طرز تهیه چی کوفته
طرز تهیه چی کوفته

نکته مهم چی کوفته ورز دادن آن است. سپس حدود ۴۵ دقیقه با دست ورز دهید. برای جلوگیری از چسبیدن مواد، هر بار دستتان را بطور مداوم با آب بشویید. سپس روغن زیتون را کم کم اضافه کنید و مواد را ورز دهید.

خواندن
طرز تهیه سو بورکی ، بورک خوشمزه و لذیذ ترکیه ای

در مرحله آخر، پودر گردو و فندق پودر شده را بریزید و مجدد ورز دهید تا خوب ترکیب مواد شوند، تست کنید اگر نمک یا تندی آن کم بود اضافه کنید.

کوفته ها را به اندازه تقریبی یک گردو جدا کرده و در یک قابلمه بچینید. درب قابلمه را ببندید و به مدت ۵ ساعت، یا یک شب تا صبح، در یخچال قرار دهید. بعد از ۵ ساعت، کوفته ها را از یخچال خارج کرده و با انگشت شکل دلخواه را به آن دهید و غذا را به همراه پیاز سبز، نعنا تازه و جعفری سرو کنید.

طرز تهیه چی کوفته بدون گوشت

برای تهیه چی کوفته ترکیه یا کوفته خام ترکی بدون گوشت ، شما می توانید از همان مواد لازم در روش اول استفاده کنید، با این تفاوت که گوشت را از دستور پخت خود حذف می کنید و در نتیجه یک کوفته بلغور ساده و مقوی خواهید داشت.

بلغور ماده غذایی بسیار مفید و سرشار از ویتامین ب است و برای بسیاری از بیماری ها مفید می باشد. چی کوفته هم به خاطر وجود بلغور و فلفل سرشار از ویتامین ب است، همین طور روغن زیتون هم سرشار از اسید های چرب و امگاست. چون این غذا پخته نمیشود و حرارت نمی بیند، مواد مغزی آن از بین نمیرود و داخل بافتش باقی می ماند.

روش سرو چی کوفته

برای سرو چی کوفته دو روش وجود دارد. یک روش این است که یک برگ کاهو را برمی دارند و یک عدد چی کوفته را داخل آن قرار می دهند و کمی آب لیمو ترش روِ آن می ریزند و سپس آن را می پیچند و میل می کنند.

خواندن
طرز تهیه چوربای ترکیه ای لذیذ و خوشمزه به 2 روش

در روش دیگر یک تکه نان لواش بر می دارند و از مواد چی کوفته روی نون لواش می مالند تا کاملا بچسبد، کمی کاهوی خرد شده و کمی جعفری روی آن قرار می دهند. چند برش گوجه فرنگی می گذارند و رول می کنند و سپس برش می زنند.

طرز تهیه چی کوفته
طرز تهیه چی کوفته

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: