طرز تهیه کلوچه فومن

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه کلوچه فومن مغزدار و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کلوچه فومن از کلوچه‌های سنتی ایران است که از دیرباز در شهرستان فومن تولید می‌شده و به نام خاستگاه اش فومن به این نام معروف شده‌ است. این کلوچه در سایر نقاط ایران پخت می‌گردد که عموماً توسط نانواهای گیلک صورت می‌پذیرد و همه جا با عنوان کلوچه فومن تولید و عرضه می‌گردد. کلوچه فومن از جمله سوغات شهرستان فومن و استان گیلان محسوب می‌گردد و هویت و اصالت کاملاً ایرانی دارد.طرز تهیه کلوچه فومن

مواد لازم برای پخت 

آرد سفید گندم : به میزان لازم

زرده تخم مرغ : به میزان لازم

بیکینگ پودر : ۱ قاشق غذا خوری

نمک : ۱/۴ قاشق چای خوری

شیر : ۲ پیمانه

کره : ۱۲۰ گرم

مواد لازم برای قسمت میانی 

گردوی آسیاب شده ۲۰۰ گرم

شکر ۲۰۰ گرم

کره ۵۰ گرم

پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری

وانیل ۱ قاشق چایخوری

پودر هل نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه فومن

طرز تهیه کلوچه فومن

جهت تهیه کلوچه فومن ابتدا نمک و آرد را مخلوط کرده و آن را حداقل ۳ مرتبه الک کنید. کره را به آرد افزوده و خوب مخلوط کنید و بعد از یکنواخت شدن آن بیکینگ پودر را به آن بیفزایید.شیر را کم کم به مواد افزوده و آن را خوب ورز دهید.

ظرفی را چرب کرده و خمیر ورز داده شده را داخل آن قرار داده و رویش را با نایلون بپوشانید و به مدت یک ساعت در فضای معمولی آشپزخانه استراحت دهید.

خواندن
طرز تهیه کیک پرتقالی سیسیلی خوشمزه و خوش طعم

در ظرفی مناسب کره نرم شده، پودر دارچین، شکر، گردو آسیاب شده و پودر هل و وانیل را مخلوط کرده و با دست ورز دهید تا مخلوط یکنواخت شود.

بعد از گذشت زمان و وقتی خمیر و مواد میانی هر دو استراحت کردند مقداری از خمیر را روی میز کار آرد پاشی شده به قطر ۳ تا ۴ میلی متر باز کنید، سپس با قالب گرد آن را قالب زده و مقداری از مواد آماده شده را در مرکز خمیر قرار دهید.

سپس کناره های خمیر را به طرف مرکز جمع کرده کمی فشار دهید به صورتی که مواد مابین خمیر قرار گیرد.حال خمیر را از قسمت فشار داده شده روی سینی چرب شده فر قرار دهید و با دست فشار مختصری به آن وارد کنید تا کمی پهن شود.
روی خمیر را با مهر مخصوص کلوچه یا چنگال طرح دهید.

در ظرفی کوچک زرده های تخم مرغ را به همراه زعفران دم شده با چنگال بزنید و با برس روی کلوچه ها بمالید . سینی را در طبقه وسط فری که از ۱۰ دقیقه قبل با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم شده است قرار داده و کلوچه ها را به مدت ۱۵دقیقه بپزید. بعد از گذشت زمان پخت کلوچه، قسمت گریل فر را روشن کنید و کمی صبر کنید تا روی کلوچه ها طلایی شود.