طرز تهیه کلمپه

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کلمپه ، یکی از شیرینی های خوشمزه و محلی کرمان را به شما آموزش خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

کلمپه یکی از شیرینی ها و سوغات اصلی استان کرمان میباشد که یک شیرینی بسیار پرطرفدار و خوشمزه و مقوی میباشد. طعم شیرین این خوراکی مقوی به خاطر خرمایی است که در این شیرینی استفاده شده است. این شیرینی برای کودکان یک شیرینی بسیار مناسب ، مقوی و سالم میباشد. همچنین کلمپه به عنوان یکی از سوغات پر طرفدار کرمان به حساب می آید. در تهیه سنتی این شیرینی، کرمانی ها از روغن حیوانی استفاده می کردند ولی امروز در قنادی ها برای افزایش ماندگاری شیرینی از روغن قنادی استفاده می کنند.طرز تهیه کلمپه

مواد لازم

روغن جامد: ۲ پیمانه

آرد سفید: ۵ پیمانه

زرده تخم‌مرغ: ۲ عدد

شیر یا ماست: یک پیمانه

بکینگ پودر: یک قاشق چای‌خوری

زعفران آب کرده: یک قاشق غذاخوری

مواد لازم میانی کلمپه

خرما: ۴۰۰ گرم

گردوی پودر شده: به میزان لازم

پودر هل: یک قاشق چای‌خوری

دارچین: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه کلمپه

طرز تهیه کلمپه

ابتدا آرد را در کاسه ای بریزید و روغن را اضافه کنید و با دست مخلوط نمایید تا خمیر درست شود.

زرده ها را در ظرفی دیگر بریزید و به همراه زعفران، ماست و بکینگ پودر مخلوط نمایید تا یکدست شود، سپس به خمیر افزوده و مخلوط کنید.

خمیر را بپوشانید و برای دو ساعت در یخچال بگذارید تا از حالت چسبندگی خارج شود. خمیر را بعد از زمان ذکر شده از یخچال بیرون آورید ، یک لایه نایلون را روی یک سطح صاف پهن کرده و خمیر را روی آن قرار دهید.

خواندن
طرز تهیه کیک ساده و اسفنجی

روی خمیر را با یک لایه نایلون بپوشانید و با وردنه باز کنید تا به قطر حدود نیم سانتی متر برسد. نایلون را از روی خمیر بردارید و آن را به شکل دایره های یک اندازه قالب بزنید.

سپس خرما، گردوی پودر شده، پودر هل و دارچین را در ظرفی بریزید و با هم مخلوط نمایید. روی هر خمیر یک قاشق از مواد کلمپه بریزید و روی آن را با یک خمیر دیگر بپوشانید.

برای طرح دار شدن روی کلمپه ها روی آن ها مهر مخصوص کلوچه بزنید و دور آن را بپیچید تا مواد بیرون نریزد. کلمپه ها را در سینی فر بچینید و برای یک ربع تا ۲۰ دقیقه در فری که با دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد گرم شده بپزید.