طرز تهیه بورک مرغ

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کمپیر بورک مرغ ، یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

بورک مرغ یکی از غذاهای ترکی و پرطرفدار بوده که مزه بسیار دلنشین و خوشمزه‌ای دارد. اگر به غذاهای ترکی علاقه دارید، حتما بورک مرغ را در منزل تهیه کنید. شما از این غذا می‌توانید به عنوان غذای اصلی و یا فینگرفود استفاده کرده و در مهمانی‌ها و تولد و یا مراسمات سرو نمایید.

بورک مرغ با خمیر یوفکا تهیه می‌شود و روش درست کردن آن شباهت زیادی به سمبوسه دارد. برای درست کردن بورک مرغ می‌توانید آن را لایه لایه همچون لازانیا، به صورت رولی همچون دلمه و یا مثلثی همچون سمبوسه درست کنید. برای آشنایی با طرز تهیه بورک مرغ با ما همراه باشید.

طرز تهیه بورک مرغ
طرز تهیه بورک مرغ

مواد لازم

مواد لازم برای تهیه مواد داخلی بورک

  • خمیر یوفکا ۱۰ عدد
  • سینه مرغ ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سیر ۱ حبه
  • قارچ ۴ عدد
  • فلفل دلمه ای نصف ۱ عدد
  • کره به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی ۲ الی ۴ قاشق غذاخوری بنا بر سلیقه
  • پنیر پیتزا به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم

مواد لازم برای رومال کردن خمیر

  • شیر یک سوم استکان
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن مایع دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه بورک مرغ

مرحله اول

در ابتدای کار یکی از پیازها را به صورت درشت خرد می کنیم و به همراه گوشت مرغ و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه یک لیوان آب اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم. پس از اینکه مرغ پخت، آنرا به صورت نگینی خرد می کنیم. در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت قرار داده و پیاز را دو تا سه دقیقه تفت می دهیم.

خواندن
طرز تهیه کوفته ترکیه ای خوشمزه و نکات آن

مرحله دوم

در این مرحله سیر را درون تابه رنده می کنیم و یک دقیقه تفت می دهیم، سپس تکه های مرغ را به همراه مقداری دارچین، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه به تابه می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا مرغ ها سرخ شوند.

مرحله سوم

حالا قارچ و فلفل دلمه ای را خرد می کنیم و به تابه می افزاییم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا آب اضافی شان کشیده شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه می افزاییم و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله نصف فنجان آب به تابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا مواد بپزند و آب درون تابه کشیده شود. پس از اینکه مواد درون تابه به روغن افتادند، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا مواد کمی خنک شوند. در این مرحله مواد داخلی بورک شما آماده شده است.

طرز تهیه بورک مرغ
طرز تهیه بورک مرغ

مرحله پنجم

حال باید خمیر بورک را آماده کنید. برای این کار خمیر یوفکا را بر روی سینی پهن کرده و آن را با عرض ۱۲ سانتی‌متر برش دهید. برش‌های خمیر باید به صورت عرض کم و طول زیاد باشد. برای جلوگیری از چسبیده شدن خمیر بر روی سینی، می‌توانید کمی آرد یا روغن مایع بر روی سینی بریزید و بعد خمیر را پهن نمایید. به این نکته توجه کنید که اگر خمیر شما سفت بود، باید با قلمو کمی آب روی آن بمالید تا نرم شود و رول کردن آن به راحتی انجام گیرد.

خواندن
بهترین غذاهای ترکیه که باید در استانبول امتحان کنید !

مرحله ششم

زمانی که خمیر را برش دادید، باید مقداری از مواد را داخل خمیر قرار داده و روی مواد پنیر پیتزا بریزید. بعد از ریختن مواد، خمیر را آرام رول کنید. اگر خمیر به راحتی رول نخورد، می‌توانید کمی روغن مایع به آن بزنید.

مقدار پنیر پیتزایی که بر روی مواد می‌ریزید بستگی به سلیقه شما دارد. اگر علاقه‌مند به پنیر پیتزا هستید، می‌توانید مقدار آن را بیشتر کنید. بعد از رول کردن خمیر، تخم مرغ را به همراه یک سوم استکان شیر و دو قاشق روغن در درون ظرفی ریخته و به خوبی هم بزنید. مواد تخم مرغ و شیر را بعد از ترکیب با استفاده از قلمو بر روی بورک بمالید. این مواد کمک می‌کنند تا بورک مرغ در هنگام پخت به رنگ طلایی درآید.

مرحله هفتم

در این مرحله باید بورک مرغ‌هایی که رول کرده اید را در درون سینی فر قرار دهید تا پخته شوند. اگر فر در دسترس نبود، می‌توانید از تابه برای پختن بورک‌ها استفاده نمایید. برای این کار باید کمی روغن در درون تابه ریخته و بورک ها را با نظم در درون آن بچینید. مقدار روغنی که اضافه می‌کنید باید کمی بیشتر باشد تا بورک‌ها به خوبی پخته و سرخ شوند.

مرحله آخر

در مرحله آخر بورک شما آماده سرو است. زمان آن رسیده که بورک مرغ‌ها را از درون فر و یا تابه خارج کرده و در درون ظرفی بچینید. برای سرو آن می‌توانید از انواع سس دلخواه استفاده نمایید. البته یک نکته مهم در مورد بورک مرغ وجود دارد. اگر شما علاقه‌ای به رول کردن بورک مرغ نداشتید، می‌توانید آن را به صورت لایه لایه مانند لازانیا درست کرده و در فر قرار دهید.

خواندن
آشنایی با غذاهای محلی شهر وان ، ترکیه
طرز تهیه بورک مرغ
طرز تهیه بورک مرغ

سخن پایانی

بورک مرغ یک غذای ترکی بوده که شباهت بسیاری به سمبوسه دارد. برای تهیه این غذا از مواد متنوعی همچون سینه مرغ، قارچ و پنیر پیتزا استفاده می‌شود. شما بورک مرغ را می‌توانید به عنوان وعده اصلی نیز سرو نمایید اما در حالت کلی این غذا در دسته فینگرفودها و پیش‌غذاها قرار می‌گیرد. این غذا به صورت لایه لایه و یا رولی تهیه می‌گردد. در واقع روش تهیه آن بسیار متنوع بوده و بستگی به سلیقه شما دارد.