طرز تهیه بورک گوشت

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه بورک گوشت ، یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

بورک گوشت یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار ترکیه‌ای بوده که آن را به عنوان غذای اصلی و یا فینگرفود در مهمانی‌ها سرو می‌کنند. در زمان عثمانیان بورک گوشت در وعده‌های صبحانه، نهار و شام سرو شده و از غذاهای محبوب در آن زمان بوده است. شما از این غذا می‌توانید به عنوان غذای انگشتی برای کودکان استفاده کنید. همچنین این غذای ساده و خوشمزه را می‌توانید در فر و یا ماهیتابه به راحتی آماده کنید.

برای آماده کردن بورک می‌توانید آن را در سایز و اندازه‌های مختلف آماده کرده و از خوردن آن لذت ببرید. لازم به ذکر است در ماه‌های مبارک رمضان می‌توانید بورک گوشت را در افطار سرو نمایید. برای آشنایی با مراحل پخت این غذای خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز تهیه بورک گوشت
طرز تهیه بورک گوشت

مواد لازم

  • گوشت چرخ‌کرده حدود ۲۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • قارچ ۱۰۰ گرم
  • لیموترش ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • خمیر یوفکا به مقدار لازم
  • پنیر پیتزا به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر آویشن به مقدار لازم
  • جعفری تازه و خرد شده به مقدار لازم (اختیاری)
  • روغن مایع به مقدار لازم

مواد لازم برای رومال

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • شیر ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
  • کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه بورک گوشت

مرحله اول

در مرحله اول باید قارچ‌ها را شسته و پوست آنها را با کمک چاقو جدا کنید. قارچ‌ها را می‌توانید به صورت نگینی یا ورقه‌ای خرد کرده و به همراه کمی روغن در تابه تفت دهید. برای جلوگیری از سیاه شدن رنگ و بد شدن ظاهر قارچ‌ها، می‌توانید به آنها آب لیموترش به اندازه یک قاشق غذاخوری اضافه کنید. همچنین به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به قارچ‌ها زمان دهید تا به مرحله پخت برسد.

خواندن
طرز تهیه چی کوفته ترکیه با بلغور | Çiğ köfte

مرحله دوم

زمانی که قارچ‌ها به خوبی نرم و پخته شدند، آنها را از تابه خارج کرده و در درون ظرف دیگری بریزید. در مرحله دوم باید پیازها را در تابه ریخته و سرخ کنید. پیازها را بنا بر سلیقه خود می‌توانید ورقه‌ای یا نگینی خرد کنید. پس از اینکه پیاز طلایی شد مقداری آویشن، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر پیازها را تفت می دهیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم و چند دقیقه به همراه پیاز تفت می دهیم تا گوشت سرخ شده و تغییر رنگ بدهد. نمک را هم اضافه کرده و اندازه می کنیم.

مرحله چهارم

وقتی گوشت چرخ‌کرده به مرحله پخت رسید، رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه نمایید. برای خوش طعم شدن گوشت، آن را به همراه رب‌ گوجه‌فرنگی در روغن تفت دهید. در آخر باید قارچ‌ها و پیاز را هم در تابه گوشت چرخ‌کرده ریخته و حدود ۲ الی ۵ دقیقه با هم تفت دهید تا به خوبی مخلوط شوند و رنگ رب گوجه‌فرنگی را به خود بگیرند.  در صورت دلخواه و برای طعم بهتر گوشت می توانید مقداری جعفری تازه خرد شده نیز به مواد تابه اضافه کنید. مایه بورک شما آماده است.

طرز تهیه بورک گوشت
طرز تهیه بورک گوشت

مرحله پنجم

در این مرحله باید خمیر بورک را آماده کنید. برای بورک گوشت می‌توانید از خمیر یوفکا استفاده نمایید. خمیر را در درون سینی پهن کرده و با کمک یک قلموی تمیز، کمی آب به آن بزنید تا نرم شود. بعد از نم‌دار شدن خمیر بورک، به اندازه ۲ الی ۳ قاشق از مایع در داخل خمیر یوفکا قرار دهید.

خواندن
طرز تهیه بورک مرغ به روشی خوشمزه و مجلسی

مرحله ششم

زمانی که مایع بورک را در داخل خمیر قرار دادید بر روی آن پنیر پیتزا بریزید. حالا باید خمیر را به صورت لوله‌ای بپیچید. برای اینکه خمیر به راحتی لوله شود، می‌توانید کمی روغن بر روی آن بزنید. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است خمیر به روی سینی بچسبد. بدین منظور برای پیشگیری از چسبیده شدن خمیر به کف سینی، می‌توانید کمی آرد و یا روغن بر روی آن بریزید.

مرحله هفتم

در نهایت برای تکمیل شدن بورک گوشت، آن را در داخل فر قرار دهید تا به صورت کامل بپزد. برای اینکه بورک به فر نچسبد، می‌توانید از کاغذ روغنی استفاده نمایید. بعد از قرار دادن و چیدن بورک‌ها بر روی سینی فر، باید بر روی آنها مخلوط زرده تخم مرغ و شیر بزنید. برای استفاده از مایع زرده تخم مرغ بر روی بورک، می‌توانید از یک قلموی تمیز کمک بگیرید. ۱ الی ۲ قاشق شیر به زرده تخم مرغ اضافه کرده و آنها را باهم به خوبی مخلوط نمایید و بعد به روی بورک بزنید.

مرحله آخر

برای زیباتر شدن بورک گوشت، قبل از پخت و در مرحله قرار دادن آن در درون سینی فر، بر روی بورک ها کمی کنجد بپاشید. فر را در درجه ۱۸۰ سانتیگراد قرار دهید. حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان نیاز است تا بورک‌ها به خوبی پخته شوند و شکل ظاهری آنها طلایی گردد. پس از اینکه بورک ها آماده شدند دو دقیقه گریل را روشن کنید تا روی بورک ها طلایی شود.

شما برای پخت بورک‌ها می‌توانید در صورت نداشتن فر، از تابه استفاده کنید. برای پخت بورک‌های گوشت بر روی اجاق گاز، آنها را در درون تابه چیده و به همراه کمی روغن و درب روی اجاق با شعله بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته شود.

خواندن
بهترین غذاهای ترکیه که باید در استانبول امتحان کنید !

* نکته: یک نکته در مورد بورک وجود دارد. پیچیدن خمیر بورک کاملا سلیقه ای است. شما می توانید خمیر یوفکاها را به صورت ساده رول کنید یا رول ها را به شکل دایره ای گرد کرده و فرم دهید. حتی اگر علاقه‌ای به رول کردن خمیر نداشتید، می‌توانید آن را به صورت لایه لایه مانند لازانیا درست کرده و در فر قرار دهید و پس از پخته شدن به صورت قطعات مربعی برش دهید.

طرز تهیه بورک گوشت
طرز تهیه بورک گوشت

آیا می‌توان برای خمیر بورک گوشت از نان لواش استفاده کرد؟

در صورت نبود خمیر یوفکا، می‌توانید از نان لواش برای بورک گوشت استفاده کنید. برای خرید نان لواش بهتر است نان لواش سمبوسه‌دار را تهیه نمایید؛ چراکه آنها حالت خمیری شکل داشته و به راحتی مانند خمیر یوفکا لوله می‌شوند. برای آنکه قسمت‌های دور نان به هم نچسبد‌، می‌توانید نان را به صورت مثلثی برش دهید و همانند سمبوسه، مواد بورک را داخل نان قرار داده و آن را به دور مواد بپیچید.

سخن پایانی

بورک گوشت یک نوع غذای خوشمزه بوده که شباهت زیادی به سمبوسه دارد. در واقع بورک گوشت به صورت خمیری مغزدار است که برای مغز و مواد داخلی آن از موادی همچون گوشت چرخ‌کرده، پیاز، قارچ و سیب‌زمینی استفاده می‌شود. در مهمانی، تولد و یا جشن‌ها می‌توانید این غذا را در بین فینگرفودها سرو نمایید. بورک گوشت بیشتر در اروپای شرقی و ترکیه پخته می‌شود و از غذاهای پرطرفدار مردم ایرانی و ترکیه‌ای است.