طرز تهیه کوکو اسفناج

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوکو اسفناج ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهای محبوب ایرانی ها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از غذاهای راحت و آسان که تهیه آن زمان کمی می برد، کوکو است. انواع بسیار زیادی کوکو در لیست غذاهای ایرانی از جمله کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوکو اسفناج، کوکو کدو، کوکو گوشت و… وجود دارد. این غذا را می توان همیشه با کمترین مواد و در دسترس ترین آنها، با توجه به ذائقه و سلیقه خود درست کرد. کوکو یکی از غذاهایی است که می توانید آنرا به عنوان یک شام یا ناهار سبک و فوری تهیه و سرو کنید.

کوکو اسفناج ، یکی از لذیذترین انواع کوکو است که طرفدار زیادی دارد. علاوه بر ساده و راحت بودن تهیه این غذا، اسفناج به عنوان ماده اصلی آن خواص بسیار مفیدی برای بدن دارد و سرشار از ویتامین های گروه A و آهن است. کوکوی اسفناج از نظر ظاهری شباهت زیادی به کوکو سبزی دارد. کوکو اسفناج با مواد یکسانی تهیه می شود، اما بعضی برای خوش طعم شدن آن موادی چون زرشک و گردو، زعفران، قارچ یا پنیر به آن اضافه می کنند. در ابتدا طرز تهیه کوکو اسفناج ساده را به شما آموزش خواهیم داد و سپس به انواع دیگر آن اشاره می کنیم.

طرز تهیه کوکو اسفناج
طرز تهیه کوکو اسفناج

مواد لازم

  • اسفناج ۳۰۰ گرم
  • سیب زمینی آبپز ۱ عدد
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • پیازچه ۲ عدد
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
خواندن
طرز تهیه سالاد ماکارانی خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا سیب زمینی ها را به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب جوش بیاید، حالا ۱۰ دقیقه صبر می کنیم و پس از آن سیب زمینی های نیم پز شده را آبکشی می کنیم و پوست می گیریم.

مرحله دوم

در ادامه سیب زمینی ها را با رنده ریز رنده می کنیم و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتند و به خوبی خنک شوند. در ادامه پس از اینکه سیب زمینی ها خنک شدند، تخم مرغ ها را به همراه زعفران دم کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله اسفناج را پس از شستشو به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به کاسه حاوی سیب زمینی ها اضافه می کنیم. حالا مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود. حالا با یک قاشق مقداری از مایه کوکو را بر می داریم و در تابه می ریزیم تا سرخ شود. پس از اینکه یک سمت کوکو سرخ شد انرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود.

مرحله پنجم

به همین ترتیب تمام مایه کوکو را داخل تابه می ریزیم تا سرخ شود. در صورت تمایل می توانیم مایه کوکو را به صورت یک جا هم داخل تابه بریزیم تا به صورت کامل سرخ شود. در پایان کوکوی اسفناج را به همراه نان سرو می کنیم.

خواندن
طرز تهیه کوفته هویج خوشمزه و مخصوص
طرز تهیه کوکو اسفناج
طرز تهیه کوکو اسفناج

پف کردن کوکوی اسفناج

برای اینکه کوکوی اسفناج شما به اندازه کافی پف کند باید یک نکته کوچک اما مهم را رعایت نمایید و آن این است که قبل از اضافه کردن تخم مرغ ها ، آنها را در یک ظرف جداگانه خوب بزنید تا کاملا یکدست و صاف شوند. بعد از اینکه تخم مرغ ها را خوب هم زدید باید آنها را به مایه کوکوی اسفناج اضافه کنید.

کوکو اسفناج با زرشک و زعفران

طرز تهیه کوکو در این حالت هیچ تفاوتی ندارد. همانطور که در ابتدا گفتیم برخی برای خوش طعم کردن بیشتر کوکو به آن زرشک و زعفران اضافه می کنند. در صورت تمایل باید زعفران و زرشک را همزمان با اضافه کردن ادویه ها و تخم مرغ به سب زمینی، اضافه می کنیم.

کوکو اسفناج با پنیر موزارلا

اگر به پنیر علاقه دارید می توانید این نوع کوکو اسفناج را درست کنید. پنیر موزارلا تازه را خرد کرده و همراه با پنیر پستو و پنیر چدار رنده شده (یا هر پنیر دلخواه) به سایر مواد که قبلا هم گفته شده اضافه کنید و همه را با هم مخلوط کنید. مواد را در یک سینی لبه‌دار مناسب که کفش را چرب کرده‌اید بریزید و برای ۴۵ دقیقه در فر بگذارید. سپس شعله روی فر را روشن کنید و ۱۰ دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید. این کوکوی خوشمزه، باید آرام آرام در دمای ملایم فر مغز پخت و برشته شود.

طرز تهیه کوکو اسفناج
طرز تهیه کوکو اسفناج

نکات پخت کوکو اسفناج

  • در پخت این کوکو می توان مواد را به سلیقه خود تغییر داد. برخی سیب زمینی را از دستور پخت کوکوی اسفناج حذف می کنند.
  • برای خوش طعم شدن بیشتر کوکو می توان به آن زرشک و گردو اضافه کرد.
  • اگر از عاشقان طعم قارچ هستید، می توانید به مواد این کوکو قارچ را اضافه کنید.
خواندن
طرز تهیه سوپ تره فرنگی خوشمزه و مقوی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: