طرز تهیه کوفته ماهی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه چی کوفته ماهی را خواهیم داشت. برای آشنایی با دستور پخت این غذای خوشمزه، لذیذ و مقوی در ادامه همراه ما باشید.

کوفته از آن دست غذاهایی است که در ایران طرفداران بسیاری دارد. این غذا روش تهیه راحتی دارد و تنها باید قلق آن را یاد بگیرید تا کوفته شما وا نرود. کوفته انواع زیادی دارد که کاملا به ذائقه شما برمیگردد، بسیاری کوفته را با گوشت دوست دارند و خیلی ها کوفته گیاهی و بدون گوشت را ترجیح می دهند. این غذا را میتوان به هر دو صورت هم با برنج و هم با نان سرو کرد. یکی از متفاوت ترین انواع کوفته ها کوفته ماهی است.

کوفته ماهی یکی از سالم ترین و مقوی ترین غذاهاست. این روش سرو ماهی برای بچه های بهانه گیر هم عالی است. در این دستور میتوانید از ماهی سالمون یا قزل یا دیگر انواع ماهی استفاده کنید. نکته مهم این است که تمام تیغ های ماهی از قبل جدا و گوشت آن با سیر و پیاز چرخ شود. به این ترتیب بچه ها میتوانند به راحتی آن را میل کنند. در ادامه ابتدا طرز تهیه کوفته ماهی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کوفته ماهی
طرز تهیه کوفته ماهی

مواد لازم

  • ماهی بدون تیغ ۷۰۰ گرم
  • پیاز ۳ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • نان تست ۴ عدد
  • جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
  • آرد سوخاری به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا باید ماهی خوب را پاک کنید یعنی باید پوست، استخوان و تیغ ماهی را جدا نمایید. (برای راحتی کار می توانید از فیله ماهی استفاده کنید).

خواندن
طرز تهیه کوکو مرغ و نخود فرنگی خوشمزه و مجلسی

بعد فیله های ماهی را با ۳ عدد پیاز و ۲ حبه سیر ۲ مرتبه چرخ نمایید. انجام این کار باعث یکدست شدن مواد می شود و مواد کاملا به خورد هم می روند.

در مرحله بعدی باید ۴ عدد نان تست را خرد نمایید و به مدت ۱ دقیقه داخل مقداری شیر و یا آب بخیسانید تا نرم گردند. حال با فشار دستتان، آب اضافی آن ها را بگیرید.

سپس درون یک ظرف مناسب نان های تست نرم شده، ماهی چرخ کرده، جعفری خرد شده، فلفل، نمک و تخم مرغ را با هم کاملا مخلوط نمایید. سپس به اندازه یک گردو از مواد مخلوط شده را بردارید و آن را گرد کنید و آن را داخل پودر سوخاری بغلتانید. سپس تمام مواد مخلوط شده را به این صورت آماده کنید.

در ادامه، تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید، بعد از داغ شدن روغن، کوفته های آماده شده را داخل تابه قرار دهید، تا با حرارت ملایم برشته و سرخ گردند. کوفته ماهی شما حاضر است.

سس کوفته ماهی

بسیاری این کوفته را بدون سس تهیه می کنند و بلافاصه پس از سرخ کردنشان آن را سرو می کنند. اما اگر دوست دارید برای کوفته تان سس آماده کنید باید همه مواد سس که شامل پوره گوجه فرنگی، پیاز خردشده، زردچوبه و نمک و فلفل است را در قابلمه‌ای بزرگ بریزید. فلفل‌های سبز تند را هم در مخلوط‌کن بریزید تا له شوند و بعد به مواد سس اضافه کنید. آب لیموترش‌ها را هم بگیرید و به قابلمه سس اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه عدس پلو مجلسی خوشمزه با مرغ

قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا به آرامی بجوشد و سس کمی غلیظ شود. سس شما آماده است، کوفته‌ها را در سس بیندازید تا به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند. بعد از این مدت کوفته‌ها را به همراه مقداری سس در ظرف مورد نظر بریزید و برای سرو با جعفری تزیین کنید.

طرز تهیه کوفته ماهی
طرز تهیه کوفته ماهی

نکات پخت کوفته ماهی

  • تهیه سس برای این نوع کوفته اختیاری است.
  • برخی طبق سلیقه خود از سیب زمینی در تهیه این کوفته استفاده می کنند.
  • اگر کوفته ماهی به سبک جنوبی ها و پرادویه دوست دارید می توانید یک قاشق غذاخوری ادویه بندری به مواد آن اضافه کنید.
  • می توانید علاوه بر جعفری، طبق ذائقه خود از گشنیز و شنبلیله نیز استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: