طرز تهیه کدو شکم پر

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کدو شکم پر ، یکی از غذاهای ساده و خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کدو سبز دارای ارزش غذایی بالای است که حتما باید در برنامه غذایی خود داشته باشید تا از خواص خوب کدو سبز بهرمند شوید از خواص کدو سبز می توان به کالری کم و کمک به کاهش وزن اشاره کرد و با خوردن کدو سبز سطح کلسترول خود را پایین بیاورید و همچنین کدو سبز کمک به دیابت و آسم می کند.

کدو شکم پر یکی از انواع غذاهای خوشمزه و کم کالری بین المللی است. کدو شکم پر را با مواد گوشتی تهیه می کنند و روی آن سس و پنیر پیتزا ریخته و داخل فر یا قابلمه آماده می کنند. شما از این غذا برای مهمانی های خود نیز می توانید استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه کدو شکم پر ساده و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کدو شکم پر
طرز تهیه کدو شکم پر

مواد لازم

  • کدو سبز ۵ تا ۶ عدد متوسط
  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • فلفل دلمه ای رنگی ۱ عدد
  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم
  • پنیر گودا ۲ ورق (اختیاری)
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • ریحان خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • روغن به مقدار کافی

مواد لازم برای سس

  • گوجه فرنگی ۶ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه کدوی شکم پر ابتدا کدوها را می شوییم، سپس آنها را از وسط به صورت طولی برش می زنیم. در ادامه وسط کدوها را با یک قاشق به آرامی خالی می کنیم، به صورتی که به بافت بدنه کدوها آسیبی نرسد.

خواندن
طرز تهیه سالاد ماکارانی خوشمزه و مجلسی

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس کدو سبزهای برش خرده را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شوند. در همین حین پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

پس از اینکه کدو سبزها به خوبی سرخ شدند، آنها را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم، سپس پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

در این مرحله سیر را هم رنده می کنیم و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا عطر سیر و ادویه ها خارج شود. در ادامه گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه می کنیم.

گوشت چرخ کرده را هم چند دقیقه تفت می دهیم تا سرخ شود، سپس فلفل دلمه ای و قارچ را به صورت نگینی خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه درب تابه را می گذاریم تا مواد با آب خودشان پخته شوند.

پس از اینکه آب درون تابه کشیده شد، مواد را یک سمت تابه جمع می کنیم و رب گوجه فرنگی را در سمت خالی تابه اضافه می کنیم، سپس چند دقیقه تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی کاملا سرخ شده و طعم خامی آن گرفته شود.

حالا ریحان خرد شده را اضافه می کنیم و پس از مخلوط کردن با دیگر مواد، تابه را از روی حرارت برمیداریم و کنار می گذاریم. در ادامه داخل شکم کدوهای سرخ شده را با مخلوط گوشت چرخ کرده پر می کنیم و آنها را داخل یک تابه مناسب می چینیم.

خواندن
طرز تهیه کباب ماهی قزل آلا و نکات آن

در این مرحله برای تهیه سس، ابتدا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم، سپس کمی روغن اضافه می کنیم. حالا رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود.

گوجه فرنگی ها را پوره می کنیم، سپس به همراه ۱ لیوان آب جوش و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم. در ادامه درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم سس به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد تا کمی غلیظ شود.

حالا تابه حاوی کدو سبز شکم پر را روی حرارت قرار می دهیم، سپس سس را از کنار کدو سبزها به آرامی درون تابه می ریزیم. ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا سس شروع به جوشیدن کند، سپس حرارت را کم کرده و درب تابه را می گذاریم تا کدوها به طور کامل بپزند.

در ۱۰ دقیقه پایانی مقداری پنیر پیتزا و پنیر گودا روی کدوها می ریزیم. حالا مجددا درب تابه را می گذاریم تا پنیرها به طور کامل ذوب شوند. در پایان کدو سبزهای شکم پر را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه سس دلخواه سرو می کنیم.

طرز تهیه کدو شکم پر
طرز تهیه کدو شکم پر

کدو شکم پر در فر

دستور پخت کدو شکم پر در فر کاملا مشابه دستور بالاست. فقط در انتها شما باید داخل کدو هایی را که خالی کردید با مواد گوشتی پر کنید، سپس کدوها را داخل سینی مخصوص فر یا ظرف پیرکس بچینید. برای تهیه سس رب را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید تا سس رقیقی بدست بیاید، سپس کنار کدوها سس را بریزید. در صورت تمایل روی کدوها را مقداری پنیر پیتزا می ریزیم سپس ظرف را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد برای ۲۰ دقیقه می گذاریم تا مواد ما بپزند و آماده شوند. برای اینکه پنیر روی کدوها طلایی شود در دقایق پایانی پخت، گریل یا دمای بالای فر را روشن کنید تا پنیر به خوبی طلایی شود.

خواندن
طرز تهیه دلمه قارچ خوشمزه و مجلسی به 2 روش

کدو شکم پر با مرغ

دستور کدو شکم پر مشابه دستور بالاست با این تفاوت که به جای گوشت چرخ کرده از ۵۰۰ گرم فیله مرغ استفاده می کنیم. مانند گوشت چرخ کرده فیله مرغی را که به تیکه های کوچک تقسیم کرده ایم با ادویه ها خوب تفت می دهیم و دستور بالا را ادامه می دهیم.

نکات پخت

  • برای مواد داخل و پر کردن شکم کدوها، می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از سینه یا فیله ی مرغ نگینی خرد شده استفاده کنید.
  • حتی در صورتی که بخواهید غذایی گیاهی داشته باشید، می‌توانید از سویا استفاده کنید یا فقط از همان مواد داخل خود کدوها استفاده کنید و آن هارا سرخ کرده و با سایر مواد مخلوط کنید.
  • افزودن کمی ادویه کاری نیز می تواند طعم خوبی به مواد شکم پر بدهد.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: