طرز تهیه کوکوی گل کلم

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوکوی گل کلم، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از غذاهای راحت و آسان که تهیه آن زمان کمی می برد، کوکو است. انواع بسیار زیادی کوکو در لیست غذاهای ایرانی از جمله کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوکو اسفناج، کوکو کدو، کوکو مرغ و… وجود دارد. این غذا را می توان همیشه با کمترین مواد و در دسترس ترین آنها، با توجه به ذائقه و سلیقه خود درست کرد.

کوکوی گل کلم یکی از انواع غذاهای سنتی و مقوی ایرانی است. در تهیه این کوکو به سلیقه خود می توانیم از مواد متنوعی استفاده کنیم. گل کلم خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. در ادامه ابتدا طرز تهیه کوکوی گل کلم ساده و رژیمی و سپس انواع آن با سیب زمینی و پنیر پیتزا را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کوکوی گل کلم
طرز تهیه کوکوی گل کلم

مواد لازم

  • گل کلم متوسط ۱ عدد
  • پیاز درشت ۱ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • جعفری ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه کوکوی گل کلم خوشمزه، ابتدا  گل کلم را به قطعات کوچک تبدیل می کنیم، سپس به همراه ۲ پیمانه آب و ۱ قاشق چایخوری نمک و زردچوبه داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

خواندن
طرز تهیه بوریتو مرغ ، غذای خوشمزه مکزیکی

پس از اینکه گل کلم کمی نرم شد آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان خارج شود. نکته مهم در مورد پختن گل کلم این است که نباید بگذاریم بیش از حد پخته و له شوند، زیرا باعث می شود شکل ظاهری کوکوها خراب شود.

در این مرحله پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی اش داخل یک کاسه مناسب و جادار می ریزیم. در ادامه گل کلم پخته شده را به همراه تخم مرغ، آرد سفید و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم.

حالا جعفری را به صورت ریز خرد می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه مایه کوکو را مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه کرده و صبر می کنیم روغن داغ شود.

به اندازه یک نارنگی از مایه کوکو بر می داریم و با دست شکل می دهیم و در روغن داغ سرخ می کنیم. پس از اینکه کوکوها را سرخ کردیم، آنها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود. کوکوی شما آماده است آن را به همراه نان و انواع سس های دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه کوکوی گل کلم
طرز تهیه کوکوی گل کلم

طرز تهیه کوکوی گل کلم در فر

در صورت تمایل می توانیم کوکوها را درون فر درست کنیم. برای این منظور فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود. سپس سینی فر را چرب می کنیم. در ادامه کوکوها را با دست شکل می دهیم و درون سینی فر می چینیم.

خواندن
طرز تهیه کوکوی کدو و ذرت خوشمزه و رژیمی

حالا سینی فر را در طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه کوکوها برشته شوند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه کوکوها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز بپزد. برای برشته شدن روی کوکوها می توانیم چند دقیقه گریل روشن کنیم.

کوکوی گل کلم با سیب زمینی

در صورت تمایل و به دلخواه می توانید کوکوی گل کلم را با سیب زمینی تهیه کنید. در این صورت ۱ عدد سیب زمینی متوسط را به خوبی بشویید و با ۱ لیوان آب داخل یک قابلمه قرار دهید تا خوب پخته شود. بعد از پخته شدن سیب زمینی آن را به کمک گوشتکوب به خوبی له کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس دستور بالا را ادامه دهید و سیب زمینی را نیز به سایر مواد اضافه کنید.

همچنین می توانید از سیب زمینی خام استفاده کنید. به این صورت که سیب زمینی را نیز مانند پیاز رنده ریز می کنید و به ظرف حاوی مایه کوکو اضافه کرده و مخلوط می کنید.

کوکوی گل کلم با پنیر پیتزا

اگر دوست دارید کوکوی شما خوشمزه تر شود و نمی خواهید کوکوی رژیمی داشته باشید. می توانید از ۲ قاشق غذاخوری پنیر پیتزا یا پنیر پارمزان رنده شده استفاده کنید. به این صورت که ۲ قاشق پنیر را نیز به کاسه حاوی مایه کوکو اضافه کرده و مخلوط می کنید تا یکدست شود.

همچنین می توانید به جای ترکیب کردن پنیر پیتزا با مایه کوکو، پس از سرخ کردن و در اتمام کار پخت کوکوها، کمی پنیر پیتزا روی کوکو ریخته و پس از چند دقیقه کوکو را به شکل دلخواه برش داد.

خواندن
طرز تهیه ماهی در سرخ کن به 3 روش متنوع
طرز تهیه کوکوی گل کلم
طرز تهیه کوکوی گل کلم

نکات پخت

  • شما می توانید به دلخواه از انواع ادویه ها در کوکوی خود استفاده کنید.
  • به دلخواه می توانید کمی پودر سیر به مایه کوکوی خود اضافه کنید.
  • برای طعم بهتر ۱ قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز و ۱ قاشق چایخوری پودر زیره سبز پیشنهاد می شود.
  • برای طعم و رنگ بهتر می توان از مقدار کمی زعفران نیز استفاده کرد.
  • در این دستور ۳ قاشق سبزی کوکو را می توان جایگزین جعفری کرد.
  • می توان کوکوی گل کلم را هم دانه ای و هم به صورت یک تکه در تابه سرخ کرد.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید