طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوکو لوبیا سبز ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از غذاهای راحت و آسان که تهیه آن زمان کمی می برد، کوکو است. انواع بسیار زیادی کوکو در لیست غذاهای ایرانی از جمله کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوکو اسفناج، کوکو کدو، کوکو مرغ و… وجود دارد. این غذا را می توان همیشه با کمترین مواد و در دسترس ترین آنها، با توجه به ذائقه و سلیقه خود درست کرد.

کوکو لوبیا سبز یکی از انواع کوکوهای خوشمزه، پرطرفدار و مجلسی ایرانی است که با مواد متنوعی پخته می شود. در ادامه ابتدا طرز تهیه کوکو لوبیا سبز ساده و سپس دستور پخت آن با مواد دیگر را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز
طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

مواد لازم

  • لوبیا سبز ۵۰۰ گرم
  • سیب زمینی ۱ عدد درشت
  • پیاز ۱ عدد درشت
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه کوکوی لوبیا سبز ابتدا لوبیا سبز را پاک می کنیم و پس از شستشو و خرد کردن به همراه یک لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. زمانی که تقریبا آب داخل قابلمه رو به پایان بود، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

خواندن
طرز تهیه شامی لپه به روش اصیل شمالی

حالا لوبیا سبز را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم تا آب اضافی آن خارج شود و خنک شود. در مرحله بعدی سیب زمینی را به صورت حبه ای کوچک خرد می کنیم و در روغن سرخ می کنیم، سپس کنار می گذاریم تا خنک شود. (می توانید به جای نگینی خرد کردن رنده کنید).

پیاز را به صورت جداگانه خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا کاراملی شود، سپس آنرا هم کنار می گذاریم تا خنک شود. پس از اینکه مواد خنک شدند تخم مرغ ها را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و هم می زنیم تا از لختگی در بیاید.

حالا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. در ادامه لوبیا سبز را به همراه سیب زمینی و پیاز به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

در اخر آرد را کم کم اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. پس از اینکه مایه کوکو آماده شد تابه ای مناسب را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخل تابه می ریزیم. اجازه می دهیم روغن به خوبی داغ شود.

حالا مایه کوکو را یا با قالب های فلزی کوچک یا به صورت یک تکه داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم به خوبی سرخ شود. کوکوها را برمی گردانیم تا سمت دیگر آنها نیز سرخ شود. کوکوی لوبیا سبز شما آماده است، آن را به همراه نان و دورچین دلخواه سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه بادمجان بقچه ای ، غذای خوشمزه ترکیه ای
طرز تهیه کوکو لوبیا سبز
طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

کوکو لوبیا سبز با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این کوکو با گوشت چرخ کرده، حدود ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به تابه حاوی روغن اضافه می کنیم. مواد را به خوبی تفت می دهیم تا گوشت چرخ کرده تغییر رنگ دهد و به خوبی سرخ شود. پس از اینکه گوشت آماده شد، آن را کنار می گذاریم تا خنک شود. مراحل پخت را مانند دستور بالا انجام می دهیم و گوشت چرخ کرده را نیز به مایه کوکو اضافه می کنیم.

کوکوی لوبیا سبز با مرغ

برای تهیه کوکو لوبیا سبز با مرغ ابتدا ۵۰۰ گرم سینه مرغ را به همراه مقداری نمک و زردچوبه به صورت آبپز می پزیم. سپس گوشت مرغ را به صورت ریش ریش خرد می کنیم و به مایه کوکو اضافه می کنیم و عینا دستور بالا را ادامه می دهیم. برای یکدست شدن مایه کوکو می توانیم تعداد بیشتری تخم مرغ اضافه کنیم.

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز
طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

نکات پخت

  • به دلخواه می توانید از هویج نگینی، فلفل دلمه ای رنگی خرد شده و یا فلفل سبز تند خرد شده در کوکو استفاده کنید.
  • برای طعم بهتر می توانید ۱ حبه سیر خرد شده نیز به مواد کوکوی خود اضافه کنید.
  • اگر طعم سیر را دوست ندارید می توانید از پودر سیر استفاده کنید.
  • در صورت دلخواه می توانید مقداری زرشک و گردوی خرد شده نیز به کوکوی خود اضافه کنید.
  • می توانید از انواع سبزی های معطر چون جعفری نیز در این کوکو استفاده نمایید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه کوکوی سبزیجات خوشمزه و مجلسی