طرز تهیه زیبون

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ به شما طرز تهیه زیبون ، غذای محلی هرمزگان را آموزش خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

زیبون یکی از غذا‌های سنتی و محلی استان هرمزگان است که بر پایه ماهی طبخ می‌شود. این غذا دارای طرفداران بسیاری است و به عنوان یکی از غذا‌های محلی قشم به حساب می‌آید. زیبون مانند دمپختک پخته می‌شود و تمام مواد غذایی مورد استفاده در آن، با برنج قاتى شده و دم می‌کشند. اگر علاقه دارید که طرز تهیه این غذای جنوبی خوشمزه را یاد بگیرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه زیبون

مواد لازم

  • برنج ۲ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • ماهی ۴ تکه
  • لیمو امانی ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه زیبون ابتدا ماهی را که از قبل تمیز و تکه تکه کرده بودیم، نمک و فلفل و زردچوبه می‌زنیم. درون یک ماهی تابه مقداری روغن می‌ریزیم. بعد از این که روغن داغ شد، ماهی‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم. هر چند دقیقه یک بار ماهی‌ها را برمی‌گردانیم تا کاملاً طلایی شود. بعد از این‌که خوب سرخ شدند، آن‌ها را از روغن بیرون آورده و کنار می‌گذاریم.

سپس سیب زمینی را پوست کنده و به صورت خلالی خرد می‌کنیم و در روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در این مرحله پیازها را پوست کنده و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. در روغن تفت داده و زمانی‌ که پیازها طلایی شدند، زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم. لیمو امانی را هم پوست کنده و هسته‌ی آن را به پیازها اضافه می‌کنیم تا تنها عطر لیمو را بگیرد.

خواندن
طرز تهیه شیر برنج شکلاتی ساده و خوشمزه

دو عدد از گوجه‌ها را هم بعد از پوست کندن، رنده می‌کنیم و به مواد اضافه می‌کنیم. یک گوجه باقی مانده را هم به صورت حلقه حلقه خرد کرده و روی مواد می‌چینیم. سیب زمینی‌ها را هم به مواد اضافه کرده و بعد از این‌که کمی تفت خورد، هم می‌زنیم طوری‌که شکل ظاهری گوجه‌ها تغییر نکند و در نهایت موادمان را از روی شعله برمی‌داریم.

حال برنج را آبکش کنید. بهتر است برنج کمی زنده‌تر از حالت معمول آبکش شود. ته‌دیگ موردعلاقه خود را کف قابلمه قرار دهید.

البته اگر می‌خواهید که این غذا را به‌ صورت اصیل درست کنید، برای ته دیگ باید از نان تموشی استفاده کنید که از نان‌های معروف قشم است. بعد از آماده کردن ته دیگ یک مقدار از برنج آبکش شده را در قابلمه می‌ریزیم. مواد آماده شده و ماهی‌ها را هم روی آن قرار می‌دیم. در نهایت بقیه‌ی برنج را به قابلمه اضافه می‌کنیم. درب قابلمه را به همراه دم‌کنی مناسب می‌گذاریم و صبر می‌کنیم تا با شعله‌ی مناسب حدود ۴۵ دقیقه دم بکشد. زیبون شما آماده است. نوش جان