طرز تهیه شکر پلو شیرازی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه شکر پلو شیرازی ، غذای مخصوص نذری و مهمانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شکر پلو یکی از سنتی ترین غذا های بوشهر است که همراه با قیمه بوشهری طبخ می شود. شکر پلو در بوشهر در مراسمات مذهبی و نذری ها درست می شود. در بین شیرازی ها نیز شکر پلو بسیار محبوب است. شما می توانید این پلو خوشمزه را همراه با قیمه یا فیله مرغ بپزید. شکر پلو شیرازی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرین پلو، مرصع پلو، مانی پلو و هویج پلو دارد، اما طرز تهیه آن کمی متفاوت است. در ادامه با آموزش طرز تهیه شکر پلو شیرازی همراه ما باشید.

طرز تهیه شکر پلو شیرازی

مواد لازم

  • برنج: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خلال پوست نارنج، نارنگی یا پرتقال: ۲ قاشق غذاخوری (یا به میزان دلخواه)
  • خلال پسته و بادام: به میزان دلخواه
  • روغن: به میزان لازم
  • نمک: کمی

طرز تهیه

برنج را از قبل حداقل به مدت ۳۰ دقیقه تا حداکثر ۳ ساعت در مقداری آب ولرم و نمک خیس کنید. پوست پرتقال، نارنگی یا نارنج را بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. لایه سفید داخلی پوست‌ها را جدا کنید و دور بریزید.

در یک قابلمه ۱ لیوان آب بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب به جوش بیاید. خلال پوست پرتقال یا نارنج را در قابلمه بریزید و ۲ یا ۳ دقیقه صبر کنید. خلال‌ها را آبکش کنید. این کار را ۳ مرتبه انجام دهید و هر بار آب را دور بریزید تا وقتی که تلخی پوست نارنج یا پرتقال از بین برود.

خواندن
طرز تهیه کباب سلطانی مخصوص و خوشمزه

در آخرین مرحله از شیرین کردن خلال‌ها، در یک قابلمه به اندازه ۱/۲ لیوان آب و ۱ قاشق شکر بریزید. خلال‌هایی را که تلخی آن‌ها گرفته شده است، داخل آن بریزید و بجوشانید تا شیرین شوند. سپس آن‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

خلال بادام و پسته را در ۲ تا ۳ قاشق گلاب بریزید. حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر ۳ ساعت صبر کنید تا خلال‌های بادام و پسته، هم نرم شوند و هم عطر گلاب را به خودشان بگیرند. سپس آن‌ها آبکش کنید و کنار بگذارید. خلال بادام و پسته را به خلال پوست نارنج یا پرتقال اضافه کنید.

در یک تابه کمی روغن یا کره بریزید و اجاره دهید داغ شود. خلال‌ها را در تابه بریزید و تفت دهید. حواستان باشد خلال‌ها نسوزند یا تغییر رنگ ندهند. حرارت را خاموش کنید و خلال‌ها را برای تزیین روی شکر پلو کنار بگذارید.

در این مرحله از طرز تهیه شکر پلو شیرازی، باید شهد آن را درست کنید. ۵۰۰ گرم شکر را با ۱ لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. ۱ لیوان گلاب را به آن اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه این مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشند.

دانه‌های شکر باید کاملا حل شوند و شربت شکر پلو غلیظ شود. به اندازه ۱ قاشق غذاخوری کره یا روغن به آن اضافه کنید. زعفران دم کرده غلیظ را هم به شربت بیفزایید. وقتی محلول یکدست شد، شعله را خاموش کنید تا شربت دمای خود را از دست بدهد.

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و صبر کنید تا روی حرارت بالا، جوش بیاید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. آب برنج خیسانده را دور بریزید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید و در نهایت برنج را آبکش کنید.

خواندن
طرز تهیه کباب تابه ای خانگی و خوشمزه

 کف قابلمه مورد نظر مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس ته دیگ مورد نظرتان را در آن بچینید و برنج را روی آن بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج برای ۲۰ دقیقه دم بکشد.

قبل از دم کشیدن کامل برنج، آن را با کمک کفگیر به‌ آرامی به یک آبکش منتقل کنید. زیر آبکش یک سینی قرار دهید و نیمی از شهد آماده شده را به‌ آرامی روی برنج بریزید و مخلوط کنید.

برنج را دوباره دم کنید و پس از ۲۰ دقیقه، بقیه شهد به‌علاوه شهد باقی‌مانده در سینی را روی برنج بریزید. توجه کنید که در این مرحله شعله گاز باید کم باشد.

شکر پلو آماده شده را در ظرف مناسب بریزید. روی آن را با خلال‌هایی که از قبل سرخ کرده‌اید، تزیین کنید و با مرغ سرخ کرده یا خورش قیمه سرو کنید. نوش جان.

طرز تهیه شکر پلو شیرازی