طرز تهیه فالوده شیرازی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه فالوده شیرازی ، یکی از بستنی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

در فصل گرما بستنی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین ها در تمام دنیاست. خوردن یک بستنی خنک در فصل گرم یکی از لذت بخش ترین کارهاست. اما یک نوع بستنی متفاوت وجود دارد که در ایران طرفداران بی شماری دارد و آن هم چیزی نیست جز فالوده که از قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در آب، یخ و شکر تهیه می‌شود.

فالوده شیرازی، فالوده کرمان و فالوده یزد معروف‌ ترین نوع فالوده در ایران هستند که نوع شیرازی آن را معمولا با آب لیمو، عرق نسترن یا شربت آلبالو میل می‌کنند، اما فالوده کرمانی را با گلاب و نعناع مخلوط کرده و میل می‌کنند.نا گفته نماند که یکی از تفریحات در شیراز شکم گردی و تست غذاها سنتی و خوشمزه این شهر است که در این مقاله شما با طرز تهیه فالوده شیرازی آشنا خواهید شد.

طرز تهیه فالوده شیرازی
طرز تهیه فالوده شیرازی

رشته های مخصوص فالوده را هم می توان آماده خرید و هم با نشاسته تهیه کرد. اما خریدن این رشته ها به صورت آماده تهیه فالوده در خانه را بسیار راحت می کند. در ادامه طرز تهیه فالوده شیرازی خوشمزه را به هر ۲ روش (با رشته آماده و با نشاسته) خواهیم داشت.

روش اول – فالوده شیرازی با نشاسته

مواد لازم

  • شکر ۱۵۰ گرم
  • آب ۱۶۰ میلی‌لیتر
  • گلاب ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو تازه ۱ عدد
  • شربت آلبالو (در صورت تمایل) به میزان دلخواه برای تزیین

مواد لازم برای تهیه رشته فالوده

  • نشاسته ۱۰۰ گرم
  • آب ولرم ۴ لیوان

طرز تهیه

ابتدا شکر را با آب کاملا مخلوط کرده و روی شعله بگذارید تا حل شود. اجازه دهید محلول آب و شکر برای ۵ دقیقه بجوشد تا کمی غلیظ شود و شکل شربت به خود بگیرد.

بعد از اینکه شربت موردنظر غلیظ شد آن را از روی شعله بردارید و گلاب را به آن اضافه کنید. پس از اضافه‌کردن گلاب، شربت را به‌ خوبی هم بزنید. شربت آماده شده را توی یک ظرف یا کاسه فلزی بریزید و آن را به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون فریزر بگذارید تا یخ بزند.

بعد از گذشت این مدت‌زمان، شربت را از فریزر خارج کنید و با چنگال هم بزنید. دقت کنید که شربت باید حالت یخ‌زده به خود گرفته باشد. ظرف حاوی شربت را دوباره به فریزر برگردانید و این کار را بعد از یک تا دو ساعت دیگر تکرار کنید.

تهیه رشته فالوده

در مرحله اول، یک لیوان آب را درون ظرفی که در نظر دارید روی شعله قرار دهید، ریخته و نشاسته را به آن اضافه کنید. مخلوط آب و نشاسته را خوب هم بزنید تا نشاسته در آب کاملا حل شود. دقت کنید که دانه‌های نشاسته گلوله نشوند.

سپس ۳ لیوان دیگر آب را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید تا نشاسته ته نگیرد. این فرایند را تا زمانی که بوی خامی نشاسته گرفته شود و نشاسته به حالت خمیری دربیاید (حدود نیم ساعت) ادامه دهید.

بعد از اینکه خمیر آماده شد آن را داخل ماسوره با سری که سوراخ‌های ریز دارد، بریزید. برای رشته‌های فالوده، از قبل یک ظرف آب با یخ فراوان را آماده کنید. دقت کنید که سر ماسوره حتما سرد باشد. سر ماسوره را داخل ظرف آب و یخ قرار دهید تا رشته‌ها به هنگام خروج ببندد و شکل رشته‌ای خود را حفظ کند.

* (برای رشته کردن نشاسته همچنین میتوانید از چرخ گوشت، صافی یا آبکش و یا قیف و ماسوره‌ی مدل چمنی استفاده کنید).

بعد از اینکه همه خمیر نشاسته را ماسوره کردید، آن را از ظرف یخ و آب خارج کرده و به عبارتی آبکشی کنید و داخل شربت از پیش آماده شده بریزید. مخلوط را مجددا داخل فریزر بگذارید تا یخ بزند. پس از نیم ساعت می‌توانید فالوده را از یخچال خارج کنید.

فالوده آماده‌شده را به دلخواه با شربت آلبالو تزیین کرده و نوش جان کنید. فالوده را همراه با بستنی سنتی زعفرانی نیز سرو می‌کنند.

طرز تهیه فالوده شیرازی
طرز تهیه فالوده شیرازی

روش دوم – فالوده شیرازی با رشته آماده

مواد لازم

  • آب ۴ پیمانه
  • شکر ۲٫۵ پیمانه
  • گلاب ۱/۴ پیمانه
  • رشته فالوده ۱ بسته
  • آب لیمو ترش و شربت به مقدار لازم

طرز تهیه

آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود ولی زیاد نباید بجوشد. وقتی شروع به جوشیدن کرد و شکر حل شد از روی حرارت بردارید و گلاب را اضافه کنید و بگذارید تا خنک شود. سپس داخل یک کاسه استیل بریزید و درب آن را بسته و در فریزر بگذارید تا یخ بزند.

حالا داخل یک قابلمه آب ریخته و اجازه دهید تا بجوش بیاید و رشته فالوده را به آن اضافه کنید و ۷ دقیقه صبر کنید تا نرم شوند. سپس رشته ها را آبکش کنید و در یک کاسه یخ که از قبل آماده کرده اید، قرار دهید و رشته ها را داخل کاسه یخ و آب بریزید تا سفید شوند.

شربت یخ زده را از فریزر خارج کنید و با قاشق پوره کنید و بعد یک ظرف استیل بردارید و رشته ها و شربت یخ زده به صورت لایه لایه روی هم بریزید و هم بزنید و ظرف را برای ۱ ساعت در فریزر قرار دهید. سپس فالوده را با آب لیموترش تازه و شربت آلبالو سرو کنید.

چند نکته

  1. رشته را می توانید به صورت بسته بندی از لوازم قنادی ها تهیه کنید.
  2. شربت حداقل ۱۲ ساعت طول می کشد تا یخ بزند و بهتر است صبر کنید و یک شب تا صبح در فریزر قرار دهید.
  3. رشته های در حال جوش را کمی هم بزنید تا بهم نچسبند.
طرز تهیه فالوده شیرازی
طرز تهیه فالوده شیرازی

مقالات بیشتر بخوانید: