طرز تهیه باسلوق رژیمی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه باسلوق رژیمی ، یکی از دسرهای خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

باسلوق یک دسر خوشمزه و سنتی ایرانی است که در تمامی مراسمات ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. باسلوق‌ها انواع مختلفی دارند که از میان آن‌ها، باسلوق‌های رژیمی مخصوص افرادی هستند که سعی دارند به دلیل رژیم یا بیمارهای مختلف، به جهت حفظ سلامتی خود از کمترین میزان شکر استفاده کنند. پخت باسلوق‌های رژیمی بسیار آسان بوده و می‌توان با اضافه کردن یک قاشق غذا خوری پود ژلاتین به دستور پخت آن، باعث کشدار شدن و ایجاد یک بافت یک دست و منسجم شده و در نتیجه مهمانی خود را با این دسر خوشمزه، شیرین کرد.

بدلیل راحت الحقوم بودن این باسلوق‌ها می‌توان در شب یلدا، عید نوروز و یا دیگر اعیاد و مناسبت‌ها از آنها استفاده کرد. ماده اصلی این دسر خوشمزه، نشاسته است. نشاسته گل می‌تواند عطری بی‌نظیر به این دسر ببخشد. نشاسته نیز مثل هر ماده غذایی دیگری اگر تازه باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر مدت زمان زیادی از آن گذشته باشد در نهایت باسلوق رژیمی بوی ترشی می‌گیرد. بهتر است نشاسته به صورت تازه تهیه شود.

طرز تهیه باسلوق رژیمی
طرز تهیه باسلوق رژیمی

انواع باسلوق

بعضی افراد با شنیدن نام باسلوق، شیرینی‌های بی‌رنگ همراه با تکه‌های گردو و پودر نارگیل را به یاد می‌آورند. بهتر است باسلوق با زعفران تهیه ‌شود. گاهی ممکن است دیده شود که در تهیه باسلوق از شیره انگور نیز استفاده شود. باسلوق‌ها شامل انواع مختلفی از قبیل گردویی، شیره انگور، ترکی، میوه‌ای با رنگ‌های مختلف، ژله‌ای و… هستند.

باسلوقی که بیشترین میزان مصرف را در میان انواع مختلف خود داشته و در آجیل شب چله در کنار آجیل دیده می‌شود، به رنگ سفید یا به عبارتی بی رنگ است و در داخل آن گردو و روکشی از پودر نارگیل بر روی آن کشیده می‌شود.

خواندن
طرز تهیه بستنی چای سبز (ماچا) ، دسر ژاپنی و خوشمزه

باسلوق ژله‌ای چیست؟

طرز تهیه باسلوق ژله‌ای با وجود اینکه شباهت زیادی به باسلوق‌های دیگر دارد، تفاوتی کوچک نیز در آن دیده می‌شود. دستور تهیه باسلوق ژله‌ای شامل کمی ژلاتین است. ژلاتین خاصیت ژله ای باسلوق را افزایش داده و حالت کشسانی به آن می‌بخشد. طرز تهیه این نوع باسلوق‌ها مختص افرادی است که انتظار بافت سفت‌تری از باسلوق دارند. ممکن است شما تمایل داشته باشید باسلوق نرم درست کنید در این زمان بهتر است کمتر از ژلاتین در تهیه باسلوق استفاده کنید.

طرز تهیه باسلوق رژیمی
طرز تهیه باسلوق رژیمی

طرز تهیه باسلوق رژیمی ساده و خوشمزه

مواد لازم

  • شیره انگور ۱ لیوان
  • پودر ژلاتین ۱ قاشق غذاخوری
  • نشاسته گل ۱ لیوان سرپر
  • گلاب ½ لیوان
  • آب ولرم ۱ لیوان
  • کره ۱ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم)
  • پودر هل به مقدار دلخواه
  • پودر نارگیل و گردو جهت تزیین و خوشمزه‌تر کردن دسر به میزان دلخواه

طرز تهیه

تهیه باسلوق رژیمی خوشمزه بدون استفاده از شکر:

مرحله اول: بن ماری کردن یا ایجاد حمام داغ برای ژلاتین

قبل از هر چیز پودر ژلاتین خود را باید با چند قاشق غذاخوری آب سرد مخلوط می‌کنید و به طور متوالی هم بزنید. مدتی که بگذرد ژلاتین، حالت اسفنج به خود می‌گیرد. هنگامی که ژلاتین به این حد رسید روی حرارت کتری قرار گیرد و هم‌چنان هم زده شود و یا می‌توانید برای ۱ دقیقه به جای بن ماری کردن از ماکروفر نیز استفاده کنید.

مرحله دوم: اضافه کردن همه مواد و مخلوط کردن آن‌ها

نشاسته گلی که پیشتر آماده کردید را با استفاده از آب ولرم داخل قابلمه بریزید و به خوبی هم بزنید تا نشاسته از هم باز شود و ذرات آن در آب حل شوند. مخلوط آب و نشاسته را روی حرارت ملایم بگذارید و به آرامی هم بزنید. زمانی که مخلوط روی شعله گرم شود باید شیره انگور و گلاب و کمی پودر هل (به میزان دلخواه) به آن اضافه گردد و به خوبی هم‌ زده شود تا مواد در تمام ظرف حالت یکدست به خود گیرد.

خواندن
طرز تهیه پای آلبالو ، خوشمزه و مجلسی

مرحله سوم: اضافه کردن ژلاتین و کره به مخلوط

مرحله بعدی شامل اضافه کردن ژلاتین به مخلوط است که باید در حالی که شعله بسیار کم است به طور مداوم  هم‌ زده شود. اینگونه مواد ما کمی غلیظ می‌شود یا به اصطلاح خود را می‌‌گیرد. مدتی که بگذرد شاهد جمع شدن ماده وسط قابلمه خواهید بود که بهتر است در همین زمان کره اضافه شود و خوب هم‌ زده شود تا زمانی که باسلوق به راحتی از قابلمه جدا شده و مانند حلوا بتوان آن را وسط قابلمه جمع کرد.

مرحله چهارم: تهیه باسلوق رژیمی

زمان آن رسیده که دستکش‌های خود را بپوشید یا دست‌ها را چرب کنید و پس از آن مواد را به  اندازه گردو برداشته و در کف دست خود گرد کنید. باسلوق گردشده را در پودر نارگیل غلط دهید تا به خوبی به خود پودر نارگیل بگیرد و علاوه بر طعم بی‌نظیری که پیدا می‌کند ظاهر زیبایی نیز به خود بگیرد. می‌توانید از گردو نیز برای تزیین روی باسلوق یا وسط باسلوق استفاده کنید.

می‌توانید حتی یک لایه گردو داخل باسلوق بریزید و پس از خنک شدن آن شروع به بریدن و تبدیل به قطعات یکسان کنید. در نهایت باسلوق‌های تهیه شده را داخل یک مکان سرد مثل یخچال قرار دهید و پس از صرف یک ساعت زمان، آن را سرو کنید و از عطر و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

طرز تهیه باسلوق رژیمی
طرز تهیه باسلوق رژیمی

نکات کلیدی برای تهیه باسلوق رژیمی

مهم‌ترین نکات کلیدی که لازم است هر فرد در تهیه باسلوق رژیمی خوشمزه و ساده بدون شکر بداند:

برای اینکه در نهایت شکل باسلوق شما قشنگ باشد بهتر است با دست آن را شکل دهید و قبل از شروع به شکل دادن، دست‌ها به خوبی چرب شوند.

خواندن
طرز تهیه کرم کارامل خوشمزه ، دسر پرطرفدار فرانسوی

با افزودن ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین، شما می‌توانید باسلوق‌هایی با بافت منسجم‌تری داشته باشید. پودر ژلاتین در تهیه باسلوق رژیمی الزامی نیست و قابل حذف است ولی اضافه کردن آن به مواد پایه می‌تواند باعث ایجاد بافتی ژله‌ای و بازاری شود.

سخن پایانی

باسلوق از قدیمی ترین و خوشمزه‌ترین دسرهای محبوب ایرانیان به شمار می‌آید. حالت ژله‌ای این شیرینی موجب شده بافت لطیف آن برای هر فردی حتی افراد بیمار قابل خوردن باشد. رنگ‌ها و مزه‌های مختلف باسلوق باعث شده مورد پسند هر شخصی باشد. باسلوق با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود که البته تهیه هیچکدام از آن‌ها سخت نیست. باسلوق های رژیمی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند بسیار خوشمزه باشد و تایید همه افراد را دریافت کند. افراد مختلف حتی بدون داشتن کوچکترین تجربه شیرینی پزی می‌توانند باسلوق مخصوصا از نوع رژیمی تهیه کنند.