طرز تهیه آش غوره

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش غوره ، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین آش های ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل داشتن مواد مغذی و تنوع بالایی که دارد بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. آش در بسیاری از مراسمات مذهبی در ایران تهیه می شود و همین طور یکی از غذاهای مخصوص فصل سرماست. آش غوره شیرازی یکی از انواع آش های ایرانی بسیار مقوی و خوشمزه است که در شهرهای مختلف به روش های متفاوتی تهیه می شود.

آش غوره با داشتن چاشنی ترش مزه یکی از آش های خوشمزه و رژیمی است. این آش علاوه بر خوشمزگی بسیار مقوی بوده به خاطر داشتن آبغوره برای کسانی که در رژیم غذایی هستند و برای کبد چرب بسیار مناسب است و فشار خون را کنترل می کند. در ادامه طرز تهیه آش غوره به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه آش غوره
طرز تهیه آش غوره

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • سبزی آش نیم کیلوگرم
  • برنج یک پیمانه
  • لپه نصف پیمانه
  • پیاز یک عدد
  • آبغوره نصف پیمانه
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • نعناع داغ و پیاز داغ به میزان لازم

طرز تهیه آش غوره شیرازی

برای طبخ این آش لذیذ در ابتدای کار پیازها را روی گوشت چرخ کرده رنده کنید و سپس زردچوبه و نمک و فلفل به آن افزوده و به حالت کوفته ریزه در بیاورید و بعد کمی تفت بدهید. (اگر خواستید گوشت را به صورت کوفته ریزه در نیاورید، می توانید گوشت چرخ شده را با پیازداغ و ادویه تفت دهید و ۳۰ دقیقه آخر پخت به آش بیفزایید).

خواندن
طرز تهیه کتلت عدس خوشمزه و خانگی

در مرحله بعدی برنج و لپه را بگذارید تا کاملا پخته شود و بعد سبزی را به خوبی تمیز و خرد کنید و با مقداری آب و نمک و فلفل داخل ظرف حاوی برنج و لپه بریزید.

زمانی که مشاهده کردید تمام مواد پخته شدند، کوفته ریزه ها را داخل آن ریخته و آبغوره را به آن بیافزایید. ناگفته نماند پختن کامل مواد حدودا ۱ ساعت تا ۱ ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

پس از این تایم آش شما به خوبی جا افتاده شده است و می توانید در ظرف های مورد نظرتان سرو کرده و با نعنا داغ و پیاز داغ آن را تزیین کنید.

طرز تهیه آش غوره بدون گوشت

دستور آش غوره بدون گوشت کاملا مشابه دستور بالاست با این تفاوت که شما گوشت را از دستور پخت خود حذف می کنید. به جای گوشت می توانید از عصاره گوشت استفاده کنید تا آش شما طعم بهتری بگیرد.

آش غوره کردستان

در کردستان به مواد دستور اولیه، عدس و آب قلم نیز اضافه می کنند. آب قلم علاوه بر اینکه طعم خوبی به آش می دهد، آن را تبدیل به یک آش بسیار مقوی می کند.

آش غوره تبریز

تبریزی ها علاوه بر مواد دستور بالا به آش غوره خود بلغور، چند گوجه فرنگی بزرگ و چند قاشق رب گوجه فرنگی اضافه می کنند که به آش گوجه نیز معروف است یا در اصطلاح ترکی بامادور آشی نیز گفته می شود و از غذاهای اصیل تبریز است. همچنین برخی به جای لپه از لوبیا قرمز پخته شده (یا چشم بلبلی) استفاده می کنند.

خواندن
طرز تهیه کلمبا ، غذای اصیل جنوبی
طرز تهیه آش غوره
طرز تهیه آش غوره

نکات مهم پخت

  1. در هر مرحله احساس کردید آب آش کم است می توانید مقداری آبجوش اضافه کنید.
  2. میزان اضافه کردن آبغوره دلخواه است می توانید کمتر بریزید ولی توجه داشته باشید تمام مزه و طعم این آش به ترشی آن است.
  3. انتخاب حبوبات تا حدودی اختیاری است. شما می توانید از عدس و یا بلغور نیز در این آش استفاده کنید.
  4. به جای لپه می توانید از لوبیا قرمز یا لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید.
  5. استفاده از گوجه فرنگی و رب گوجه نیز اختیاری است و کاملا بسته به ذائقه شما دارد.
  6. اضافه کردن آب قلم به دلخواه باعث می شود یک آش بسیار مقوی داشته باشید.
  7. اگر گوشت را حذف می کنید حتما برای طعم بهتر از یک یا دو عدد عصاره گوشت استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: