طرز تهیه اشکنه کشک

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه اشکنه کشک ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهای ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

اشکنه از آن دسته غذاهای قدیمی، سنتی، ساده و پرطرفدار در بین ایرانیان است که در گذشته از غذاهای پر مصرف محسوب می شده است. این غذای سنتی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، مواد زیادی برای طبخ نمی خواهد و به راحتی می توانید آنرا در منزل تهیه کنید. اشکنه از جمله غذاهای ایرانی می باشد که مانند آبگوشت و دیزی با نان سرو میشود.

اشکنه کشک یکی از انواع غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که اصالت آن به خراسان بر می گردد. این اشکنه به دلیل استفاده از کشک بسیار مقوی است. در تهیه این غذای خوشمزه از مغز گردو به همراه انواع سبزیجات معطر استفاده می شود که باعث مجلسی تر شدن این غذا می شوند. در ادامه طرز تهیه اشکنه کشک ساده و خوشمزه مشهدی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه اشکنه کشک
طرز تهیه اشکنه کشک

مواد لازم

  • تخم مرغ ۲ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • شنبلیله یا مرزه ۱ قاشق غذاخوری
  • کشک ساییده شده ۱ پیمانه
  • گردو خرد شده ۱/۴ پیمانه
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه اشکنه کشک

برای شروع کار سیب زمینی ها را پوست گرفته و به شکل مکعبی خرد کنید و داخل تابه کمی روغن ریخته تا داغ شود، سپس سیب زمینی با کمی زردچوبه و نمک سرخ کنید و کنار بگذارید.

خواندن
طرز تهیه اشکنه پیاز ساده و مقوی

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و بشورید، سپس به صورت خلالی ریز یا نگینی خرد کنید و داخل تابه با مقداری زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود، سپس مرزه یا شنبلیله را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

وقتی بوی خوب سبزی معطر خارج شد، گردو ها را که از قبل پوست گرفته و خرد یا آسیاب کرده اید به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی گردوها گرفته شود، بهتر است در این مرحله حرارت کم باشد.

در این مرحله کشک را داخل ۲ پیمانه آب گرم ریخته و هم بزنید تا رقیق شود، سپس به مواد فوق اضافه کنید و مدام و سریع هم بزنید. سپس سیب زمینی ها را که از قبل سرخ کردید اضافه کنید.

در ادامه و در صورت دلخواه تخم مرغ ها را داخل کاسه شکسته و با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود، سپس به مواد اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید و در ادامه فلفل سیاه و کمی نمک بزنید و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا اشکنه جا افتاده شود.

وقتی تمام مواد خوب منسجم شد و جا افتاد داخل ظرف های مورد نظرتان ریخته و نان تیلت کنید و به همراه سبزی و ترشی میل کنید.

طرز تهیه اشکنه کشک
طرز تهیه اشکنه کشک

نکات پخت

  1. افزودن تخم مرغ اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید.
  2. می توانید به جای مرزه یا شنبلیله از کمی نعنا خشک استفاده کنید.
  3. اگر دوست دارید اشکنه کشک زرد تهیه کنید باید کشک زرد که مخصوص سیستان است را تهیه و اضافه کنید.
  4. در دستور اصلی سیب زمینی وجود ندارد ولی برای لعاب بیشتر ریخته می شود و اگر دوست ندارید آن را حذف کنید. به جای آن کمی آرد با آب حل کنید و داخل اشکنه بریزید تا لعاب دار شود.
خواندن
طرز تهیه بلغور پلو ، غذایی خوشمزه و مقوی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: