طرز تهیه اکبر جوجه

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه اکبر جوجه اصیل و خوشمزه مازندرانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

اکبر جوجه یکی از کباب‌های خوشمزه ایرانی است که از نام ابداع‌کننده این غذای لذیذ علی‌اکبر کلبادی‌نژاد گرفته شده است. اکبر جوجه برای اولین بار در سال ۱۳۲۳ در گلوگاه مازندران، که برادران کلبادی‌نژاد آن را افتتاح کرده‌اند، شروع به کار کرد. امروزه اکبر جوجه یکی از غذاهای معروف استان مازندران بدل شده است که به واسطه طعم بی‌نظیرش در سراسر کشور نیز پخته می‌شود. اکبر جوجه در واقع مرغ طعمدار شده با آبلیمو است که در روغن سرخ می‌شود و به همراه رب انار و پلو زعفرانی سرو می‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه اکبر جوجه آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه اکبر جوجه

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه

مرغ کوچک یک عدد

زعفران دم کرده یک چهارم فنجان

کره ۱۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد

سیر ۴ حبه

لیمو ترش یا آبلیمو نصف لیوان

رب انار نصف لیوان

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

روغن مایع ۱ لیوان

طرز تهیه اکبر جوجه

طرز تهیه

برای تهیه اکبر جوجه مازندرانی ابتدا مرغ را به صورت مساوی از وسط نصف می کنیم، سپس داخل شکم مرغ را تمیز می کنیم و پس از شستشوی کامل، آنرا کنار می گذاریم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه با یک پارچه تمیز مرغ را خشک می کنیم.

در این مرحله گوشت مرغ را داخل یک کاسه مناسب قرار می دهیم، پیاز را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و به کاسه حاوی مرغ اضافه می کنیم. در ادامه سیرها را خرد کرده و به کاسه اضافه می کنیم. سپس پوست لیمو ترش را روی مرغ رنده می کنیم. توجه داشته باشید که فقط پوست روی لیمو ترش را باید رنده کنیم، چون پوست سفید لیمو ترش باعث تلخی غذا می شود.

خواندن
طرز تهیه دلمه برگ مو ، غذا‌ی پرطرفدار و خوشمزه ایرانی

حالا لیمو ترش را از وسط نصف می کنیم و آب انرا به طور کامل می گیریم. در ادامه آب لیمو ترش را صاف می کنیم و به کاسه حاوی مرغ اضافه می کنیم. زعفران را نیز اضافه کنید. زعفران باعث خوش رنگ شدن این غذا می‌شود. در ادامه نمک و فلفل سیاه را هم روی گوشت مرغ می پاشیم و با دست آن را روی بدن مرغ ماساژ می دهیم.

پس از اینکه گوشت مرغ را مرینت کردیم، روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک شب در یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ به خوبی طعم دار شود. زمان طعم دار کردن مرغ بسیار مهم است و باعث خوشمزه تر شدن اکبر جوجه می شود.

پس از اینکه گوشت مرغ به خوبی طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم. در ادامه یک تابه گود روی حرارت قرار می دهیم و آب را به همراه کره و روغن به تابه اضافه می کنیم و پس از اینکه کره به طور کامل آب شد، مرغ را به تابه اضافه می کنیم. حالا درب تابه را می گذاریم و حرارت را کاملا ملایم می کنیم تا مرغ سرخ شود.

حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه زمان برای تبخیر شدن آب درون تابه نیاز است، البته باید در حین پختن گوشت مرغ، انرا هر چند دقیقه یک بار جا به جا کنیم تا به صورت یکدست رنگ بگیرد. پس از گذشت یک ساعت و ۳۰ دقیقه آب درون تابه تمام می شود.

حالا تکه های گوشت مرغ را از تابه خارج می کنیم، سپس یک تابه تمیز روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه باقیمانده روغن و کره را از صافی رد می کنیم و داخل تابه تمیز می ریزیم. حالا تکه های مرغ را به تابه اضافه می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه سرخ می کنیم.

خواندن
طرز تهیه املت گوجه فرنگی ساده و خوشمزه

تا زمانی که اکبر جوجه کاملا طلایی و برشته شود، سرخ کردن مرغ در مخلوط کره و روغن را ادامه می دهیم. در پایان اکبر جوجه را از تابه خارج می کنیم و داخل ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم، سپس به همراه برنج و رب انار سرو میکنیم.

نکات تهیه اکبر جوجه مازندران

  1.  می توان این جوجه مجلسی را با برنج سرو کرد.
  2. برای تهیه اکبر جوجه خوشمزه بهتر است از مرغ کوچک و کم وزن استفاده کنید تا غذا طعم لذیذتری داشته باشد اما در صورتی که مرغ مخصوص اکبرجوجه در دسترس نبود می توان مرغ درشت را دو نیم کرد و از آن استفاده کرد. (سعی کنید مرغ این غذای مازندرانی به بیش از دو نیم تقسیم نکنید.)
  3. می توان برای سرخ کردن مرغ، با نخ آشپزی پای مرغ را به خوبی ببندید تا جوجه سرخ شده شما بهتر به نظر برسد.
  4. به جای رب انار می توان از رب نارنج و یا رب آلوچه هم برای تهیه اکبر جوجه مازندران استفاده کرد.
  5. میتوان از فلفل قرمز برای تهبه اکبر جوجه استفاده کرد ولی برای اکبر جوجه اصیل بهتر است از فلفل سیاه استفاده شود.