دم کردن زعفران

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ بهترین روش دم کردن زعفران را به شما آموزش می دهیم. برای داشتن زعفران خوش طعم و خوش رنگ در ادامه همراه ما باشید.

زعفران ، گران ترین ادویه در جهان است که این روزها تقریبا در خانه تمام ایرانیان پیدا می شود و مصرف زیادی در انواع غذاها و دمنوش ها دارد. این ادویه خوش رنگ و خوش طعم، ظاهر و طعنی بی نظیر به غذاها می دهد و همچنین فواید بسیاری نیز دارد. زمان خرید زعفران اطمینان حاصل کنید که زعفران اصل، خالص و ناب و بدون رنگ های افزودنی بخرید تا طعم بی نظیرش را حس کنید.

بعد از اهمیت اصل بودن زعفران، نکته ای که بسیار مهم است دم کردن صحیح زعفران است. دم کردن صحیح و اصولی زعفران باعث می شود که زعفران بیشترین رنگ دهی را داشته باشد و بهترین عطر خود را نیز بدست آورد. در ادامه با بهترین روش های تهیه زعفران دم کرده با ما باشید.

به طور کلی دو روش برای تهیه زعفران دم کرده وجود دارد؛

  • دم کردن زعفران با آب جوش
  • دم کردن زعفران با یخ

طرز تهیه زعفران دم کرده با آب جوش

ابتدا زعفران را تا زمانی که کاملا خرد شود، بسابید. آن را در یک ظرف کوچک در دار (ترجیحا شیشه ای) بریزید. سپس روی زعفران سابیده و کاملا پودر شده آب جوش بریزید و درب آن را ببندید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را مخلوط کنید و استفاده نمایید. (برخی از افراد بعد از قرار دادن درپوش ظرف محتوی زعفران را روی حرارت غیرمستقیم مثل بالای سماور به طوریکه روی درب قوری قرار بگیرد می گذارند تا حرارت جزئی موجب شود زعفران بهتر دم بکشد).

خواندن
طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه با بافتی سفت

طرز تهیه زعفران دم کرده با یخ

مراحل اولیه درست مثل دم کردن با آب جوش است یعنی باید ابتدا زعفران را خوب کوبیده و پودر کنید. حالا به جای استفاده از آب داغ به چند قالب یخ نیاز دارید، تکه های کوچک یخ را در ظرفی که پودر زعفران را ریخته اید (ظرف باید شیشه ای باشد) بریزید. در این مرحله دیگر کار شما تمام است. حالا اجازه دهید یخ ها در دمای محیط ذوب شوند؛ درست همان روندی که باعث رنگ دهی بهتر و کامل زعفران می شود.

جالب است بدانید که تجربه افرادی که از این روش برای دم کردن استفاده کرده اند ثابت کرده است که روش تهیه زعفران دم کرده با یخ موجب هم خوشبو تر و هم خوشرنگ تر شدن زعفران دم شده نسبت به روش سنتی آب جوش است.

بهترین روش تهیه زعفران دم کرده

بهترین روش تهیه زعفران دم کرده ترکیب دو روش بالا یعنی استفاده از آب جوش و یخ می باشد. باید ابتدا زعفران را خوب کوبیده و پودر کنید. زعفران سابیده شده داخل یک ظرف مناسب بریزید.

در این مرحله ابتدا چند قطعه یخ روی زعفران ها بریزید و سپس مقداری آبجوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید که زعفران دم بکشد. این روش یکی از بهترین روش ها برای داشتن زعفرانی خوش رنگ و خوش طعم است.

دم کردن زعفران
دم کردن زعفران

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
چطور باترمیلک خانگی درست کنیم ؟ طرز تهیه و موارد استفاده آن