طرز تهیه کافه لاته

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه کافه لاته ( Caffe latte ) خانگی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

علاقه‌مندان به قهوه همیشه راهی برای تهیه قهوه خود در طول روز پیدا می‌کنند. بعضی افراد قهوه دمی را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر اسپرسو. اما برخی دیگر فراتر از این دو دسته گام برمی‌دارند و قهوه خود را با افزودنی دیگری مانند شیر میل می‌کنند. از انواع نوشیدنی اسپرسو با شیر، کافه لاته یکی از شگفت انگیزترین و خوشمزه‌ترین آنهاست.

لاته نوشیدنی قهوه است که از ترکیب اسپرسو و شیر گرم یا شیر سرد تهیه می شود. شیر باید با فشار بخار داغ شده باشد و کف کرده باشد همین کف شیر است که لاته را به خصوص می کند. از نظر لغوی لاته (Latte) در زبان ایتالیایی به معنای شیر است و کافه لاته (Caffé Latte) به صورت شیر قهوه معنی می شود.

طرز تهیه کافه لاته

مواد لازم برای ۱ فنجان قهوه لاته

شیر کم‌چرب: دوسوم فنجان
قهوه دمی اسپرسو: ۱ شات

طرز تهیه کافه لاته

طرز تهیه

برای درست کردن کافه لاته ابتدا باید قهوه اسپرسو را به‌ وسیله دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات، دم کنید. برای دم کردن اسپرسو ابتدا دانه قهوه را به میزان متوسط آسیاب کنید. برای درست کردن ۱ شات اسپرسو، ۲۱ گرم قهوه آسیاب شده در سبد قهوه موکاپات بریزید و آن را بدون فشار دادن قهوه صاف کنید. در قسمت محفظه آب موکاپات تا حدی که مشخص‌شده آب سرد بریزید.

مقدار آب باید تا قسمت زیر محفظه سوپاپ کنترل فشار باشد. حالا سبد قهوه را روی محفظه آب بگذارید و آن را ببندید. موکاپات را روی شعله متوسط رو به پایین گاز بگذارید تا آب سرد به دمای جوش برسد و آب با فشار وارد سبد قهوه شود و از میان دانه‌های قهوه عبور کند. در مرحله آخر قهوه از لوله محفظه خارج می‌شود. در این مرحله قهوه اسپرسو آماده است و بلافاصله باید در فنجان ریخته شود.

در فاصله‌ای که اسپرسو آماده می‌شود شیر را در یک شیرجوش بریزید و در حد متوسط گرم کنید. حین گرم شدن شیر آن را با یک همزن سیمی با سرعت زیاد هم بزنید تا شیر حالت فوم به خود بگیرد و اگر همزن برقی دارید با همزن برقی این کار را انجام دهید.

یا می توانید با استفاده از فرنچ پرس، شیر را فوم گیری کنید. مقدار شیری مورد نیاز ۲٫۵ برابر حجم قهوه‌ می باشد. بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنید.

اسپرسو را در فنجان بریزید، ابتدا به‌ آرامی شیر و سپس کف شیر را با قاشق روی اسپرسو بریزید. کافه لاته شما آماده است و آن را در صورت تمایل با خامه، پودر دارچین یا شکلات تلخ تزیین کنید.