طرز تهیه سرکه انگور

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه سرکه انگور طبیعی و خانگی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

سرکه انگور یکی از بهترین و پرکاربردترین سرکه ها می باشد. سرکه را از انگورهای مختلف تهیه می کنند برای تهیه سرکه سفید ما باید از انگور زرد و یا انگور سبز استفاده کنیم و برای تهیه سرکه قرمز حتماً باید از انگور قرمز استفاده شود به عبارتی هر چه انگور شیرین تر و خوش طعم تر باشد کیفیت سرکه بسیار بهتر می شود. در ادامه با آموزش کامل طرز تهیه سرکه انگور همراه ما باشید.

طرز تهیه سرکه انگور

مواد لازم

  • انگور ۲ کیلو
  • نخود ۲ ق غذا خوری
  • آب ۶ لیتر
  • بلغور گندم ۲ ق غذا خوری
  • نمک ۶ ق غذا خوری

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

ابتدا انگور ها را دانه کنید و خوب بشورید و روی یک پارچه تمیز ریخته تا کاملا خشک شود. سپس دانه های انگور را داخل یک دبه تمیز بریزید و آب را اضافه کنید (باید در حدی آب بریزید که روی انگور ها را بپوشاند).

نخود و بلغور را اضافه کنید سپس روی دبه یک پارچه تمیز انداخته و در دبه را محکم کنید و برای مدت ۲۰ روز در دمای ۲۵ درجه و تاریک قرار دهید تا به حالت تخمیر برسد و باکتری ها فعال شوند.

در روزهای اول حتما دبه سرکه انگور را زیر و رو کنید و برای روز های بعد فقط هفته ای یک بار این کار انجام دهید. بعد از گذشت ۲۰ روز آب داخل دبه را جدا کنید و تفاله های انگور را داخل یک آبکش ریخته و خوب فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود سپس آب بدست آمده را به مایع قبلی اضافه کنید و نمک بزنید.

خواندن
شرکت در کلاس IELTS، دوره آموزش مکالمه زبان انگلیسی برای آمادگی بهتر در آزمون زبان

حالا در ظرف مورد نظر را زیاد کیپ نکنید باید در حدی باشد که هوا رد و بدل شود این دبه را بمدت ۳۰ الی ۵۰ روز در همان دمای قبل و تاریک بودن نگهداری کنید و دیگر نیاز به همزدن ندارید.

بعد از گذشت زمان مورد نظر داخل یک آبکش کیسه نخی و یا پارچه تنظیف بکشید و زیر آن یک لگن قرار دهید و سرکه را از پارچه عبور دهید تا اگر تفاله مانده باشد کاملا صاف شود. سرکه انگور خانگی ما حاضر است آن را داخل ظرف های تمیز ریخته و نگهداری کنید.

طرز تهیه سرکه انگور

روش دوم طرز تهیه سرکه انگور

  • انگور رسیده مرغوب و شیرین
  • نمک
  • آب جوشیده و خنک شده
  • سرکه آماده (دلخواه)

طرز تهیه

ابتدا انگورها را دان کنید ، بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود. انگور ها را با غذاساز یا هر وسیله دیگری له کنید و سپس در دبه یا ظرفی مناسب بریزید. یک قاشق مرباخوری نمک هم اضافه کنید.

در این مرحله میتوانید به اندازه یک دهم کل انگورها سرکه رسیده آماده استفاده کنید تا فرایند تخمیر را تسریع کند. دقت کنید گنجایش ظرف مناسب باشد و مقداری فضای خالی در نظر بگیرید تا کف ایجاد شده در اثر فعل و انفعالات تخمیر سر ریز نکند. در ظرف سرکه انگور را خیلی معمولی ببندید. یعنی نیاز نیست در را سفت و محکم کنید چرا که در حین عمل تخمیر و ایجاد گاز امکان انفجار ظرف وجود دارد.

بعد از حدود ۱۵ روز انگورها نشست میکنند و سطحشان پایین میرود و از جوشش می افتند. حال به اندازه ای که ظرف خالی شده آب از قبل جوشیده و خنک شده را در ظرف بریزید. باز هم در ظرف را شل ببندید.

خواندن
طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی با طعمی بی نظیر

برای نگهداری ظرف انگور جای تاریکی مثل انباری انتخاب کنید و دمای مناسب برای درست شدن سرکه خانگی ۲۵ تا حدود ۲۸ درجه سانتی گراد است و پایین و بالا بودن بیش از اندازه دما باعث خراب شدن سرکه خواهد شد پس در این نکته دقت کنید.

مدت زمان تخمیر سرکه انگور حدود سی تا چهل روز است که در این مدت سه یا چهار بار باید انگورها را زیر و رو کنید تا عمل تخمیر به طور یکنواخت انجام گیرد.

پس از یک ماه سرکه را بچشید. اگر تلخ یا شیرین باشد سرکه جا نیافتاده. باید مدت بیشتری بماند تا آماده شود. در صورتی که ترش باشد جا افتاده است. محتویات ظرف را از صافی رد کنید و بعد آن را روی حرارت قرار دهید تا نقطه جوش برسد. پس از جوشیدن ظرف حاوی سرکه را بردارید و اجازه دهید کاملا خنک شود و بعد به ظرف های مناسب نگهداری سرکه انتقال دهید.

طرز تهیه سرکه انگور