طرز تهیه کیک شنی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کیک شنی ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های بین المللی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کیک شنی از جمله شیرینی های بسیار پرطرفدار ایرانی و بین المللی است که طعمی عالی دارد. نام این کیک به این دلیل است که سطح روی آن با پودر نارگیل و شیرعسلی پوشانده می شود. این شیرینی گزینه ای بسیار عالی برای مهمانی های شماست.

دستور تهیه کیک شنی بسیار آسان است. این شیرینی را می توانید به فرم دلخواه تهیه کنید اما شکل اصلی آن معمولا قطعات مربع و مستطیلی است. در ادامه طرز تهیه کیک شنی خوشمزه و خانگی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کیک شنی
طرز تهیه کیک شنی

مواد لازم

  • آرد سفید ۲ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • شیر گرم ۱ پیمانه
  • روغن مایع ۳/۴ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری
  • پودر هل ۱/۲ قاشق چایخوری

مواد لازم برای روی کیک شنی

  • شیرعسلی ۱/۲ قوطی
  • پودر نارگیل بوداده ۱ پیمانه

* شیرعسلی را می توانید از فروشگاه ها و تمام لوازم قنادی ها تهیه کنید.

طرز تهیه

برای تهیه کیک شنی همه مواد لازم را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شوند. فر را روی ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. سپس آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بگذارید.

تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل داخل ظرفی بریزید و به مدت ۵ دقیقه با همزن برقی بزنید تا تخم مرغ حجیم و کشدار شود و بعد در ادامه پودر هل و روغن مایع را هم اضافه کنید و ۱ دقیقه دیگر نیز هم بزنید.

در ادامه شیر گرم را بتدریج اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. سپس مخلوط آرد را طی چند مرحله و کم کم به مواد فوق اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. دقت کنید باید به صورت دورانی و در یک جهت مواد را هم بزنید.

یک قالب به اندازه ۲۴*۱۸ را کاغذ روغنی انداخته و خوب کف و دیواره آن را چرب کنید. مایه کیک را داخل قالب ریخته و سه بار به سطح بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود، سپس به مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه بگذارید تا کیک پخته شود.

در همین حین که کیک در حال پخت است بهتر است رویه کیک شنی را آماده کنید. برای این کار پودر نارگیل را داخل تابه ای ریخته و با حرارت ملایم خوب تفت دهید تا طلایی شود ولی اصلا نباید بسوزد، پس حتما مراقب باشید و بعد از طلایی شدن از روی حرارت بردارید.

در ادامه کیک را از قالب خارج کنید. ابتدا روی آن شیرعسلی را بزنید و روی شیر عسلی پودر نارگیل بو داده بریزید و با پالت خوب صاف کنید تا پودر نارگیل به کیک بچسبد. سپس کیک شنی تان را به اندازه های دلخواه برش بزنید. روی کیک ها را می توانید با مواد دلخواه چون پودر پسته و گل محمدی تزئین و سرو کنید.

* اگر می خواهید شیرعسلی طعم بهتری بگیرد، قوطی شیر عسلی را داخل یک قابلمه آب بزارید و درب قابلمه را بگذارید و بمدت ۴ الی ۵ ساعت با حرارت کم بگذارید تا پخته شود. (با این کار شیرعسلی تبدیل به سس دولسه دلچه می شود و طعم آن خیلی خوشمزه تر می شود). البته به دلیل زمان طولانی بهتر است این کار را روز قبل انجام دهید.

طرز تهیه کیک شنی
طرز تهیه کیک شنی

کیک شنی بدون شیر عسلی

اگر شیر عسلی در دسترس ندارید و یا نمی خواهید از شیر عسلی استفاده کنید، می توانید به جای آن از شکلات سیاه و یا سفید استفاده کنید. برای این کار شما به ۵۰ گرم شکلات احتیاج دارید.

به این ترتیب شما دستور بالا را انجام می دهید و در آخر ۵۰ گرم شکلات سفید یا سیاه را به روش بن ماری (روی بخار آب) ذوب می کنید، سپس ۱ قاشق غذاخوری شیر به شکلات آب شده اضافه کنید و بگذارید خنک شود. پس از خنک شدن، آن را روی کیک بزنید و سپس روی لایه شکلات پودر نارگیل بریزید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: