طرز تهیه شیرینی قیطونی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی قیطونی ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های مخصوص عید را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی های سنتی بسیار متنوع و بی شماری در تمام شهرهای ایران پخت می شود که بسیار پرطرفدار و قدیمی اند. یکی از شیرینی های اصیل ایرانی شیرینی قیطونی است که برای مناسبت های خاص به خصوص عید نوروز تهیه می شود.

شیرینی قیطونی بسیار ترد و لذیذ است و در طعم ها و رنگ های مختلف تهیه می شود و دستور پخت آن بسیار راحت است. اگر می خواهید خودتان این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید ما در ادامه طرز تهیه شیرینی قیطونی مجلسی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیرینی قیطونی
طرز تهیه شیرینی قیطونی

مواد لازم

  • روغن جامد نصف پیمانه
  • آرد سفید نصف پیمانه
  • آرد نخودچی ۳ قاشق غذاخوری
  • آرد برنج ۴ قاشق غذاخوری
  • پودر قند نصف پیمانه
  • روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل نوک قاشق چایخوری
  • پودر هل ۱/۴ قاشق چایخوری
  • گلاب نصف پیمانه
  • کنجد، پودر نارگیل و پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی قیطونی

ابتدا روغن جامد را با پودر قند به مدت ۵ دقیقه با دور تند همزن خوب هم بزنید تا سبک و کرم رنگ شود. سپس در ادامه روغن مایع را نیز اضافه کرده و برای چند دقیقه دیگر نیز هم بزنید تا مواد به خوبی یکدست شوند، در انتها وانیل را هم افزوده و هم بزنید.

آردها را روی مواد فوق الک کنید و پودر هل را نیز اضافه کنید و با لیسک و بدون ورز دادن خمیر را جمع کنید اگر نیاز بود با نوک انگشت خمیر را منسجم کنید. (مخلوط آردها را به تدریج به مواد اضافه کنید و اگر خیلی مواد چسبنده بود قاشق قاشق به مواد آرد بزنید تا خمیر جمع شود). سپس خمیر را داخل نایلون گذاشته و به مدت ۱ ساعت در محیط استراحت دهید. پس از گذشت یک ساعت خمیر را به شکل گلوله های به اندازه گردو با دست حالت می دهیم.

خواندن
طرز تهیه کیک یزدی خانگی و خوشمزه

حالا گلاب را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و جلوی دستمان قرار می دهیم. پودر نارگیل، پودر پسته و کنجد را هم به صورت جداگانه داخل چند کاسه می ریزیم و جلوی دستمان می گذاریم. داخل سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.

فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود و زمان آماده شدن شیرینی ها معطل نشویم. در ادامه توپک ها را ابتدا داخل گلاب می زنیم و خیلی فوری خارج می کنیم و به دلخواه در پودر نارگیل، پودر پسته یا کنجد می غلطانیم.

سپس شیرینی ها را به ترتیب داخل سینی فر می چینیم. پس از اینکه تمام شیرینی ها آماده شد سینی فر را داخل فر قرار می دهیم. برای آماده شدن شیرینی ها حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. پس از پخت صبر می کنیم شیرینی ها خنک شود سپس در ظرف مورد نظرمان می چینیم و در کنار چای سرو می کنیم.

طرز تهیه شیرینی قیطونی
طرز تهیه شیرینی قیطونی

نکات پخت

  1. ماندگاری این شیرینی بالای ۲ ماه می باشد.
  2. برای تهیه این شیرینی نمی شود از کره استفاده کرد زیرا باعث خشکی این نوع شیرینی می شود.
  3. این شیرینی نیاز به زمان پخت زیادی ندارد همین قدر که زیر شیرینی تغییر کند و کمی ترک بخورد کافیست.
  4. برای رنگی کردن پودر نارگیل ابتدا چند قطره رنگ خوراکی یا زعفران داخل فریزر ریخته و پودر نارگیل را داخل نایلون بریزید و مالش دهید تا رنگی شود.
  5. اگر خمیر خیلی سفت شد از کمی روغن استفاده کنید.
  6. می توانید به جای پودر هل از زنجبیل استفاده کنید.
خواندن
طرز تهیه کوکی ساده؛یک شیرینی لذیذ و خوشمزه!
طرز تهیه شیرینی قیطونی
طرز تهیه شیرینی قیطونی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: