چیدمان میز شب یلدا

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با چیدمان میز شب یلدا ، تزیین میز و سفره شب یلدا آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

جشن شب یلدا یکی از جشن های باستانی ایرانی میباشد، در بلندترین شب سال که بـه شب چله نیز معروف است. در این شب بر اساس سنت های باستانی ایران انواع میوه های پاییزی، آجیل و خشکبار بر سر سفره ای گذاشته می شود و همه ی افراد خانواده دورهم جمع می شوند و علاوه بر خوردن خوراکی ها و صحبت های دورهمی، بـه حافظ خوانی و نواختن موسیقی های سنتی می‌پردازند.

چیدمان میز شب یلدا

در زمان‌های گذشته، در سرمای زمستان، افراد برای گرم نگه داشتن خود از کرسی استفاده می‌کرده‌اند. بنابراین در شب یلدا خوراکی‌های خود را روی کرسی می‌چیدند و افراد خانواده بـه دور کرسی جمع می‌شدند و شب یلدای خود را جشن میگرفتند. برای زنده نگه داشتن رسوم اصیل شب یلدا، می‌توان از کرسی استفاده کرد یا با انتخاب یک رومیزی سنتی و بلند، میز را به شکل کرسی درآورد و پارچه‌ ترمه و یا هر نوع پارچه‌ گل‌دوزی شده به سبک قدیم را روی آن پهن کنید.

می‌توانید آجیل، ازگیل، خرمالو، انار دانه‌شده، هندوانه و خربزه و دیگر خوراکی‌های مختص شب یلدا را در ظرف‌های سفالی رنگی، چینی‌های گل‌سرخی قدیمی و یا حتی ظرف‌های نقره‌ای قرار داده و روی میز مورد نظر بچینید.

چیدمان میز شب یلدا

اگر در خانه‌تان شمعدان‌های لاله‌ای قدیمی دارید، حتما به دکور شب یلدا اضافه کنید. این شمع‌دان‌ها معمولا پایه‌ای بلند از جنس سنگ ‌مرمر دارند و همچنین به جاشمعی‌های بلورین به رنگ‌های صورتی، یاسی و یا ارغوانی مزین هستند.

در کنار قرآن و کتاب‌های حافظ و شاهنامه که حتما بر سر میز دکور شده جایگاه خاصی دارند، بهتر است گل‌های یاس و نرگس را در چند گلدان و در اطراف کتاب‌ها قرار دهید.

چیدمان میز شب یلدا

اگر می‌خواهید شب یلدا را به صورت مدرن و در فضایی هماهنگ با خانه‌تان برگزار کنید، از انواع ترمه‌ها و رومیزی‌های حریر و ابریشمی به سلیقه‌ خودتان استفاده کنید.رومیزی‌ها را در وسط میز ناهارخوری و یا میزهای کوچک‌تر بگسترانید و به آرامی با دست قسمت‌هایی از رومیزی را چروک دهید و برآمده کنید و وسایل مورد نیاز و تزیین شده را در ظرف‌های سیلور یا کریستال قرار دهید و در فاصله‌های برآمدگی‌های سفره بچینید.

می‌توانید مابین چروک‌های رومیزی، گل‌های تازه و یا گل‌های خشک معطر قراردهید. بهتر است دو سر میز را به شمعدان‌های سیلور چند شاخه مزین کنید، چرا که با این کار نور و روشنایی دو چندان را در این شب ایجاد خواهید کرد.

چیدمان میز شب یلدا

یکی از ارکان اصل‍ی چیدمان میز شب یلدا هنداونه می باشد که همیشه بـه شیوه های‌ جذابی تزیین می شود. هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت اسـت. باور بر این اسـت، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید، در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شـما غلبه نخواهد کرد.

در گذشته به جای انواع ژله و انار و کیک های طرح هندوانه برای تزیین شب یلدا از میوه های خشک شده زمستانی مثل انجیر و کشمش و گردو کنار کرسی استفاده می شد.اگر میخواهید به تزیینات یلدا یتان رنگ و بوی قدیمی بدهید بروید سراغ این خوراکی ها. هندوانه با تزیینات زیبا ، کدو ، آجیل خشکبار میوه و شیرینی از خوردنی های معمول شب یلدا هستند.

چیدمان میز شب یلدا

گرامافون ، سماور های قدیم ، قلیان و کرسی و پشتی های سنتی در کنار چیدمان شب یلدا زیبا و چشم نواز خواهند بود. سفره های قلمکار ، پارچه های ترمه و کار شده و دست دوز سنتی و ایرانی بهترین سفره هایی ست که میتوانید به عنوان زیر انداز خوراکی های شب چله استفاده کنید. استفاده از ظروف سفالی و لعابی یا مسی را در تزیین شب یلدا یتان فراموش نکنید.

سفره ترمه، استکان کمر باریک انار و هندوانه یلدا حافظ و شمع … ساده و عالی کیک ها و کاپ کیک ها و شیرینی ها با تزیین شب یلدایی در این شب به وفور در بازار یافت میشود. اگر نرسیدید خودتان تهیه کنید نگران نباشید. در سفره شب چله خود فال حافظ را فراموش نکنید و می توانید برای پذیرایی از مهمانهایتان از ظرف مسی زیبا استفاده کنید یک موسیقی اصیل ایرانی شب یلدا را خاطره انگیز خواهد کرد برای داشتن زمان در این شب طولانی در کنار سفره خود یک ساعت کوچک رومیزی بگذارید.

اگر برای شما امکان پذیر است هدایای کوچکی را برای مهمانانتان در نظر بگیرید تا از شب یلدایی که کنار شما گذراندند خاطره ای زیبا به یادگار ببرند.

چیدمان میز شب یلدا