نحوه دم کردن چای

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ نحوه دم کردن چای ، یکی از محبوبترین نوشیدنی های بین المللی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

مصرف چای نه تنها در میان ایرانیان، بلکه در تمام دنیا بسیار معمول است و یکی از نوشیدنی های بسیار محبوب برای اکثر افراد است که خستگی را از تن می زداید. برای داشتن یک چای خوش عطر، روش دم کردن آن بسیار مهم است.

نحوه دم کردن چای بسیار آسان است و آماده سازی چای در کل زمان کمی می خواهد، اما برای داشتن یک چای خوشمزه و خوش عظر مجلسی باید اصول و نکاتی را در دم کردن آن رعایت کرد. در ادامه طرز تهیه چای مجلسی و نکات مهم آن را به شما آموزش می دهیم.

* توجه داشته باشید که نوع چای و مرغوبیت آن در داشتن یک چای خوش عطر بی تاثیر نیست. پس اگر می خواهید چای خوش رنگ و خوش عطر داشته باشید، بهتر است از نوع مرغوب چای خریداری کنید.

نحوه دم کردن چای
نحوه دم کردن چای

مواد لازم

  • چای سیاه ۱ تا ۲ قاشق چایخوری
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه یک چای خوشمزه، ابتدا از تمیز بودن قوری و کتری خود اطمینان حاصل کنید، زیرا معمولا ته کتری دارای مقادیری جرم ناشی از ترکیبات آب است که ته نشین می شود. ممکن است این ترکیبات باعث کدر شدن رنگ چای شوند. حالا درون کتری آب سرد بریزید و صبر کنید تا آب جوش بیاید.

برگ های چای را درون قوری ریخته و با کمی آب سرد آن ها را قبل از دم کردن بشویید. زیرا چای حاوی آلودگی هایی است که بهتر است شسته شود. همچنین شستن چای قبل از دم کردن باعث خوشرنگ تر شدن چای می شود. بهتر است این نکته را همیشه انجام دهید.

خواندن
طرز تهیه میلک شیک قهوه ☀️ خانگی و با طعمی عالی

قوری را تا زمان جوش آمدن آب روی کتری قرار دهید تا گرم شود. بعد از اینکه آب به جوش آمد کمی صبر کنید تا دمای آب به دمای ۸۸ درجه برسد. آب جوش که کمی دمای آن کاهش پیدا کرده را درون قوری بریزید.

قوری را بالای کتری گذاشته و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد. این زمان با توجه به نوع چای متغیر است. چای خارجی زمان کمتر و چای ایرانی زمان بیشتری جدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای دم کشیدن نیاز دارد.

خوش عطر شدن چای

برای خوش عطر شدن چای می توانید زمانی که چای را در قوری ریختید و آب جوش به آن افزودید، در قوری به انتخاب خود از موادی چون هل، زعفران، دارچین، گل سرخ، زنجبیل، بهار نارنج یا لیمو عمانی بریزید و بگذارید چای همراه یکی از این افزودنی ها دم بکشد.

نحوه دم کردن چای
نحوه دم کردن چای

چند نکته برای دم کردن چای سیاه

  • از قوری شیشه ای یا چینی برای دم کردن چای استفاده کنید.
  • چای باید با شعله خیلی کم دم بکشد تا هم طعم مرغوب‌تر و هم رنگ بهتری پیدا کند.
  • هرچه کمتر آب بریزید چای شما خوشرنگ تر می شود. قوری را تا نصفه پر کنید.
  • می توانید یک حبه نبات کوچک هم به داخل قوری اضافه کنید تا چای شما شفاف شود.
  • زمان دم کشیدن چای سیاه با توجه به نوع چای که انتخاب می کنید متفاوت می باشد.
  • برای دم کردن چای سیاه از آب تصفیه شده استفاده کنید.
  • اگر از چای ایرانی استفاده می کنید قوری را روی کتری قرار دهید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا چای شما خوب دم بکشد.
  • اما اگر چای خارجی استفاده می کنید که سریع رنگ پس می دهد ۵ دقیقه زمان معمولا کافیست.
  • انداختن یک پارچه تمیز نخی روی قوری به بهتر دم کشیدن آن کمک می کند.
خواندن
قیمت انواع گوشت قرمز و سفید در سایت ایمالز
نحوه دم کردن چای
نحوه دم کردن چای

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: