طرز تهیه شیره خرمالو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه شیره خرمالو خانگی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

میوه خرمالو خواص بسیاری دارد، اما تنها در فصل کوتاهی از سال در دسترس است. اگر از طرز تهیه شیره خرمالو آگاه باشید، می‌توانید در تمام طول سال از خواص این میوه استفاده کنید. شیره خرمالو از قدیم در استان مازندران تهیه می‌شده است و به آن دوشاب یا دشو می‌گویند که خواص بی شماری نیز دارد.

برای تهیه شیره خرمالو ، خرمالو‌های رسیده و سالم و شیرین انتخاب کنید. نباید خرمالو‌های انتخابی شما گس و نارس باشند. اگر خرمالوی رسیده در دسترس ندارید، چند روز میوه‌ها را در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا کاملا نرم شوند. در صورت گس بودن خرمالو، شیره طعم بدی می‌گیرد. می‌توانید برای تهیه شیره خرمالو از خرمالوی جنگلی که ریزتر از خرمالوی معمولی است، استفاده نمایید.

طرز تهیه شیره خرمالو

مواد لازم 

  • خرمالو به مقدار لازم
  • آب ولرم به مقدار لازم

طرز تهیه 

در تهیه شیره خرمالو ابتدا خرمالو ها را شسته و پوست آن ها را گرفته اما در صورتی که از خرمالوهای جنگلی استفاده می کنید به پوست گرفتن آن ها احتیاجی نمی باشد.

سپس مقداری آب ولرم داخل قابلمه ریخته و خرمالو ها را داخل آن بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت هسته آن ها جداشده و مانند فرنی شود.

حالا بر روی یک قابلمه یک کیسه پارچه نخی پهن کرده و خرمالو ها را داخل آن ریخته سپس پارچه را آویزان کرده و زیر آن را ظرف مناسب قرار دهید تا شیره داخل ظرف بریزید.

خواندن
طرز تهیه شیره انجیر ، خانگی و مقوی

در مرحله بعدی شیره را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید بر روی حرارت کم، شیره به مدت چند ساعت غلیظ شود سپس حرارت را خاموش کنید.

در مرحله پایانی از طرز تهیه شیره خرمالو اجازه دهید شیره خنک شود سپس آن را داخل ظرف شیشه ای درب دار بریزید و در جای خنک نگهداری نمایید.

طرز تهیه شیره خرمالو