تزیین میز شب یلدا

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ درباره تزیین میز شب یلدا و نکات مهم برای زیباتر شدن میز را خواهیم گفت. در ادامه همراه ما باشید.

شب یلدا از زیباترین رسوم ایرانی است که خانواده‌ها کنار یکدیگر جمع می‌شوند و با پذیرایی از خود با میوه، آجیل و شیرینی شب خاطره‌انگیزی می‌سازند.

با توجه به امکانات و خلاقیت‌هایی که امروزه به کار گرفته شده‌اند، شاهد میزهای بسیار زیبا و متنوعی برای شب یلدا هستیم. اگر به دنبال ایده‌های جذاب برای تزیین میز شب یلدا هستید ادامه مقاله را دنبال کنید.

نکات تزیین میز شب یلدا

چیدمان یک میز خوش‌رنگ و متنوع در شب یلدا ایده‌ای بوده که طی سال‌های اخیر جایگزین سفره شده است؛ بنابراین برای داشتن یک میز یلدایی با طراحی مناسب بهتر است از نکات زیر استفاده کنید:

  • با توجه به سبک موردنظر خود از رومیزی مناسب استفاده کنید. از این رو برای میز شب یلدای سنتی از رومیزی ترمه و برای یک شب یلدای خودمانی از رومیزی‌های طرح‌دار یا ساتن استفاده کنید.
  • برای زیبا کردن فضا از شمعدان‌های زیبا و شمع‌های معطر مانند میخک، چوب دارچین، برگ رزماری یا هر گیاه دیگری که علاقه دارید در چیدمان میز به کار ببرید.
  • برای سرو مخلفات مانند میوه و آجیل از ظروف متنوع و طرح‌دار متناسب با رومیزی و سبک شب یلدای خود استفاده کنید.
خواندن
آشنایی با انواع قهوه دمی و طرز تهیه آن
تزیین میز شب یلدا
تزیین میز شب یلدا

نحوه تزیین میز شب یلدا

برای تزیین میز شب یلدا ایده‌های بسیار متنوع و خلاقانه‌ای وجود دارد که با توجه به سبک موردعلاقه خود می‌توانید از آنها استفاده کنید:

  • طراحی میز شب یلدا سنتی

برای آن که میز شب یلدا سنتی، زیبا و خاطره‌انگیزی داشته باشید بهتر است از رومیزی ترمه برای تزیین میز استفاده کنید. در ادامه شمعدان‌ها را بر روی میز بچینید. از ظروف سفالی، مسی یا چوبی برای سرو میوه و آجیل می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود آجیل‌ها را در چند کاسه مختلف بریزید. انواع شیرینی‌ها مانند پشمک و باسلق یا شیرینی‌های محل زندگی خود را در ظرف‌های جداگانه بریزید و بر روی میز قرار دهید. با هندوانه قاچ کرده در سینی و انار دان شده در ظروف جداگانه میز یلدایی خود را تکمیل کنید. در انتها برای زیبایی میز گلدان گل، کتاب حافظ یا مثنوی سعدی بر روی میز بگذارید.

  • طراحی میز شب یلدا مدرن

برای تزیین کردن میز شب یلدا به سبک مدرن نیازی نیست از رومیزی‌های سنتی استفاده کنید و می‌توانید از رومیزی‌های طرح پنبه‌ای الهام بگیرید. در صورتی که میز شما طراحی زیبایی دارد در صورت تمایل می‌توانید از رومیزی استفاده نکنید. شمع یکی از مهم‌ترین المان‌ها در زیبایی میز شب یلدا مدرن است. قرار دادن شمع‌های کوچک در ظروف میوه یکی از ایده‌های جذاب به شمار می‌رود. استفاده از برگ سبز در کنار میوه‌های رنگارنگ ایده جالبی برای طراحی میز است. با استفاده از اسپری رنگ طلایی یا نقره‌ای انارها را رنگ‌آمیزی کنید و یا با انارهای مجسمه‌ای یا سرامیکی میزهای خود را جذاب‌تر از قبل کنید.

ایده‌های تزیین میز شب یلدا با انار

چند نمونه از زیباترین ایده‌هایی که برای طراحی مثل شب یلدا متداول هستند و طرفداران زیادی دارند عبارت‌اند از:

  • چیدمان انار با گل‌های پاییزی

در این ایده می‌توانید گل‌ها و برگ‌های پاییزی سالم را تمیز کنید و با اسپری طلایی رنگ‌آمیزی نمایید. همچنین انارها را به‌صورت تازه یا رنگ شده در کنار گل‌ها در اسفنج قرار دهید. همچنین برای این که ثبات خود را حفظ کنند آنها را به وسیله مفتول‌های سیمی به اسفنج‌ها محکم کنید. می توانید این ایده تزیینی را در وسط میز قرار دهید.

خواندن
ویتامین b چیست؟ نحوه استفاده و زمان مناسب
تزیین میز شب یلدا
تزیین میز شب یلدا
  • چیدمان انار با میوه‌های مختلف

میوه‌های پاییزی و زمستانی که در دسترس هستند؛ مانند نارنگی، پرتقال، خرمالو، کیوی و… را به همراه انار به هر مدلی که دوست دارید تزیین کنید. بهتر است چیدمان میوه‌ها از نظر رنگ‌بندی متنوع باشد و همه رنگ‌ها را کنار هم قرار ندهید.

  • چیدمان یلدا و کریسمس

این ایده مناسب کسانی است که قصد دارند شب یلدا و کریسمس را با هم جشن بگیرند. بر روی میز یلدای خود انار بچینید و دور آن را با گوی‌های سبز و قرمز کریسمس و چراغ‌های رنگین تزیین کنید.

  • ترکیب انار و شمع

این ایده جالبی است که به جای شمعدان از انار برای نگهداری شمع‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب می توانید .

۰از شمع‌های قطور استفاده کنید. علاوه بر آن اگر میز بزرگی دارید می‌توانید در جای‌جای آن از ترکیب انار و شمع استفاده کنید.

  • دسر و کیک انار یلدایی

دسر و کیک‌های تهیه شده از انار در طراحی میز شب یلدا گزینه مناسبی هستند. دسرها را به سلیقه خود و با توجه به سبک شب یلدا درست کنید.

تزیین میوه‌های میز شب یلدا

تزیین میوه‌ها علاوه بر طراحی میز شب یلدا اهمیت زیادی دارد. میوه‌ها نقش اساسی در زیبایی میز یلدا خواهند داشت. به سه روش زیر می‌توانید میوه‌های خود را به شکل جذاب بر روی میز قرار دهید:

  • تزیین میوه در کاسه

ابتدا انار دان شده را درون یک ظرف بریزید و سپس آن را میان یک ظرف بزرگ‌تر قرار دهید. سپس دور کاسه انار را با میوه‌هایی مانند کیوی، پرتقال، خرمالو و سیب بچینید و جاهای خالی را با میوه‌های کوچک‌تر مانند انگور یا ازگیل پر کنید.

خواندن
قند خوراکی : ترکیبات پایه ساخت تافی دراژه
تزیین میز شب یلدا
تزیین میز شب یلدا
  • تزیین میوه در سینی

با توجه به سبک میز یلدا یکی از سینی‌های مسی، روحی و چوبی را انتخاب کنید و میوه‌ها را به یکی از شکل‌های زیر درون آن بچینید:

  • میوه‌ها را در کنار هم و به‌صورت دانه‌دانه بچینید. میوه‌هایی مانند سیب، نارنگی، خرمالو و پرتقال را در یک ردیف به‌صورت دایره‌وار بچینید و سپس در ردیف بعدی چینش میوه‌ها را تغییر دهید. برای مثال برای ردیف دوم به جای قرار دادن سیب بر روی سیب ردیف اول، خرمالو قرار دهید. میوه‌ها نباید به یک شکل بر روی هم چیده شوند.
  • در صورتی که تعداد مهمان‌ها بالا است میوه‌ها را برش بزنید و سپس درون سینی بچینید. در این حالت در خرید میوه نیز صرفه‌جویی می‌شود.
  • اگر با هنر میوه‌آرایی آشنا هستید پوست میوه‌ها را حکاکی کنید و بر روی آنها اشکال زیبا طرح بزنید. به‌عنوان مثال هندوانه را به‌صورت مثلثی برش دهید و یا کیوی‌ها را به شکل دالبر برش بزنید.

سخن پایانی

تزیین میز شب یلدا از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که با آمدن فصل زمستان انجام می‌شود. تنها با کمی خلاقیت و ساده‌ترین امکانات می‌توانید یک میز زیبا و منحصربه‌فرد بچینید. نیازی نیست میز یلدا را شلوغ کنید و با ساده‌ترین وسایل مانند شمع، گل و برگ آن را در نهایت سادگی و زیبایی تزیین کنید.

به این مقاله امتیاز دهید