تاثیر شنا در سلامت

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ درباره تاثیر شنا در سلامت خواهیم داشت. برای آشنایی با فواید بسیار شنا در ادامه با ما همراه باشید.

ممکن است این توصیه متخصصان را شنیده باشید که بزرگسالان باید در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید انجام دهند. شنا به‌ عنوان یک راه مفید برای دستیابی به این اهداف بوده و در عین ‌حال مزایای جامعی را برای کل بدن و سیستم قلبی عروقی شما فراهم می‌سازد.

در شنا با سوزاندن پتانسیل، کالری تقریباً به ‌اندازه دویدن؛ اما بدون تاثیر بر استخوان‌ها و مفاصل سبب گردیده که این ورزش جایگاه خود را به‌ عنوان چهارمین فعالیت محبوب در ورزش‌های مختلف حفظ نماید. بیایید مزایایی که شنا می‌تواند ارائه دهد را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانید شنا را در روال روزانه خود بگنجانید.

تاثیر شنا در سلامت
تاثیر شنا در سلامت

تمرینی برای تمام بدن

شنا به‌دلیل توانایی خود در درگیر کردن کل بدن، از دیگر ورزش‌ها متمایز بوده و تمرین سرتاپا را ارائه می‌دهد که شامل افزایش ضربان قلب، تقویت عضلات، تقویت قدرت و افزایش استقامت می‌شود. حرکات مختلف موجود مانند کرال‌ سینه، کرال‌ پشت، کرال پهلو، پروانه و شنای آزاد، گروه‌های عضلانی مختلف را هدف قرار می‌دهند و از مقاومت ملایم آب برای فشار بر بدن استفاده می‌کنند.

سلامت قلبی عروقی

علاوه‌بر فواید عضلانی، شنا به‌طور قابل ‌توجهی به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. قلب و ریه‌های شما را تقویت کرده و تحقیقات نشان داده‌اند که شنا کردن منظم ممکن است خطر مرگ‌ومیر را کاهش دهد. به این صورت که شناگران در مقایسه با افراد غیرفعال حدوداً ۵۰ درصد کمتر با مرگ‌ومیر مواجه می‌شوند. علاوه‌بر این، شنا با کاهش فشار خون و بهبود کنترل قند خون نیز مرتبط است.

دسترسی برای شرایط مختلف

شنا به‌ عنوان یک گزینه تمرینی ایمن برای افرادی است که با شرایطی مانند آرتروز، جراحات، ناتوانی‌ها یا سایر مسائلی که تمرینات پرتحرک را چالش‌برانگیز می‌کنند، سروکار دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که شنا می‌تواند به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک نماید و مزایایی مشابه با تمرینات زمینی، همان‌طور که در بیماران آرتروز مشاهده می‌شوند، ارائه می‌دهد.

مناسب برای افراد دارای آسم

محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده، شنا را به‌ ویژه برای افراد مبتلا به آسم، مناسب می‌کند. علاوه‌بر این، تمرینات تنفسی مرتبط با شنا، مانند حبس نفس، می‌توانند ظرفیت ریه‌ها را افزایش داده و کنترل تنفس را فراهم سازند. در حالی ‌که برخی از مطالعات خطرات احتمالی آسم را به‌دلیل مواد شیمیایی استخر نشان می‌دهند، مشورت با پزشک و انتخاب استخرهای آب ‌شور ممکن است نگرانی‌ها را کاهش دهد.

خواندن
طرز تهیه سرکه سیب ☀️ طبیعی و خانگی

پشتیبانی و حمایت از بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS)

افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) ممکن است شنا را به‌دلیل شناور بودن آب که از اندام‌ها در حین ورزش پشتیبانی می‌کند، مفید بدانند. یک برنامه ۲۰ هفته‌ای شنا، کاهش قابل ‌توجه درد همراه با بهبود علائمی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی را برای افراد مبتلا به ام اس نشان داده است.

تاثیر شنا در سلامت
تاثیر شنا در سلامت

سوزاندن کالری

شنا یک فعالیت کالری‌سوزی بسیار کارآمد است. یک فرد با وزن ۸۰ کیلو در ورزش شنا می‌تواند تقریباً ۴۲۳ کالری را با سرعت کم یا متوسط در ساعت و تا ۷۱۵ کالری را با سرعت شدیدتر بسوزاند. برای کسانی که ۱۰۰ کیلو وزن دارند، کالری‌سوزی بین ۵۲۸ تا ۸۹۲ بوده و یک فرد ۱۲۰ کیلویی می‌تواند بین ۶۳۲ تا ۱۰۶۸ کالری را در ساعت بسوزاند. این اعداد از مصرف کالری سایر فعالیت‌های کم‌تاثیر مانند پیاده‌روی، یوگا و الپتیکال فراتر می‌روند.

در واقع شنا با ارائه رویکردی جامع در تناسب ‌اندام و سلامت کلی بدن، از شهرت خود به‌ عنوان یک فعالیت تفریحی فراتر می‌رود. این موضوع نه ‌تنها با توصیه‌های متخصصان برای فعالیت بدنی مطابقت دارد، بلکه طیف وسیعی از مزایا را نیز ارائه می‌دهد که شرایط افراد مختلف را برآورده می‌سازند. اگر به‌دنبال یک تمرین کامل بدن، تقویت قلب و عروق یا یک گزینه ورزشی با تاثیر زیاد هستید، شنا بهترین گزینه برای شما بوده و به‌ عنوان یک راه‌ حل در دسترس و همه‌ کاره در تناسب ‌اندام، بسیار پرطرفدار است.

بهبود کیفیت خواب

شنا می‌تواند خواب را نیز بهبود بخشد؛ به ‌ویژه برای افراد مسنی مفید خواهد بود که با بی‌خوابی سروکار دارند. مطالعه‌ای که روی تمرینات هوازی منظم از جمله شنا متمرکز شده بود‌ه‌اند، افزایش قابل‌ توجهی را در کیفیت زندگی و خواب شرکت‌کنندگان نشان داده‌اند.

با توجه ‌به این‌که تقریباً ۵۰ درصد از افراد مسن‌تر سطحی قابل ‌توجه از بی‌خوابی را تجربه می‌کنند، شنا به عنوان یک انتخاب با دسترسی آسان برای افرادی که نگرانی‌های فیزیکی دارند که ممکن است سایر ورزش‌ها را برای آن‌ها محدود نماید، ارائه می‌شود.

خواندن
چندین نکته طلایی درباره راه اندازی و مدیریت رستوران

بهبود خلق ‌و خو و رفتار

یک برنامه ۱۲ هفته‌ای شنا در بهبود خلق‌وخوی افراد مبتلا به زوال عقل نتایج بسیار مثبتی دارد و با آزمایش ثابت شده است. علاوه‌بر مزایای روان‌شناختی برای این بیماران، شنا باعث تقویت خلق‌وخوی افراد مختلف نیز می‌شود. تاثیر مثبت بر بهزیستی ذهنی، شنا را به ‌عنوان یک فعالیت همه‌جانبه با مزایای اخلاقی و رفتاری متمایز می‌سازد.

مدیریت استرس

در یک نظرسنجی که قبل و بعد از شنا انجام شد، محققان دریافته‌اند که احساسات مرتبط با استرس به‌طور قابل‌ توجهی در میان شرکت‌کنندگان به ‌ویژه افرادی که در ابتدا افسردگی خفیف داشته‌اند، کاهش‌ یافت. در حالی‌ که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، شنا به‌ عنوان یک استراتژی بالقوه قدرتمند و سریع برای کاهش استرس ظاهر می‌شود.

فعالیت ایمن برای بارداری

شنا همچنین مزایای بی‌شماری برای زنان باردار و نوزادان آن‌ها به‌ همراه خواهد داشت. مطالعات حاکی از تغییرات بالقوه در رشد مغز و محافظت در برابر مسائل عصبی برای فرزندان هستند. شنا در هر سه ‌ماهه بارداری ایمن تلقی می‌‌گردد، بدون این‌که عوارض جانبی در استخرهای کلردار مشاهده شود. زنان بارداری که در اوایل این دوران تا اواسط آن شنا می‌کردند، حتی خطر زایمان زودرس و نقایص مادرزادی نیز در آن‌ها کاهش می‌یابد.

ایده ‌آل و ایمن برای کودکان

کودکان به حداقل ۶۰ دقیقه ورزش هوازی به‌صورت روزانه نیاز دارند و شنا وسیله‌ای سرگرم‌کننده و لذت‌بخش برای رسیدن به این هدف است. آن‌ها با استفاده از روش‌هایی مانند کلاس‌های ساختاریافته، تیم‌های شنا یا شنا به‌صورت خود یادگیری، می‌توانند در فعالیتی شرکت کنند که بیشتر شبیه به بازی باشد تا ورزش رسمی.

تاثیر شنا در سلامت
تاثیر شنا در سلامت

گزینه ورزشی مقرون‌ به‌ صرفه

شنا در مقایسه با برخی از گزینه‌های جایگزین مانند دوچرخه‌سواری، یک گزینه ورزشی مقرون‌به‌صرفه است. بسیاری از استخرها نرخ عضویت معقولی را ارائه می‌دهند و برخی از مدارس یا مراکز دولتی، ساعات شنای رایگان یا مبتنی بر درآمد افراد مختلف را ارائه می‌گیرند. کارفرمایان شرکت‌های خصوصی یا شرکت‌های بیمه سلامت نیز ممکن است برای پیوستن به یک برنامه تناسب ‌اندام برای کارمندان، برنامه‌ای را تدارک ببینند که شنا برای بودجه‌ها و درآمدهای مختلف در دسترس قرار داشته باشد.

خواندن
مهمترین خواص فلفل دلمه ای و مضرات آن

چگونه شنا را شروع کنیم؟

برای شروع شنا، یک استخر در نزدیکی باشگاه‌ها یا مراکز اجتماعی که کلاس‌های شنا را برگزار می‌کنند، بیابید. در ابتدا شنا را با در نظر گرفتن تمرینات قدرتی در باشگاه برای آماده‌سازی عضلات خود، آهسته انجام دهید. اگر در شنا تازه‌کار هستید، آموزش‌های خصوصی یا گروهی می‌توانند راهنمایی‌هایی در مورد سکته مغزی، تکنیک‌های تنفسی و بهینه‌سازی کلی تمرین را در اختیار شما قرار دهند.

امروزه استخرها در تمام نقاط شهر هستند و شما می توانید نزدیک ترین آنها به محل اقامتتان را انتخاب کنید. برخی استخرهای معمولی را انتخاب می کنند، اما اگر از افرادی هستید که به دنبال مکانی با امکانات متنوع از جمله استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، تفریحات آبی، کافه رستوران و… هستید، پیشنهاد ما به شما سرزمین ها و پارک های آبی است. یکی از معروف ترین و مجهزترین پارک های آبی ایران، سرزمین موج های آبی مشهد است که می تواند تجربه ای بی نظیر و فراموش نشدنی را برای شما بوجود بیاورد.

آداب استخر را رعایت کنید

هنگامی که در آب هستید، آداب استخر را رعایت کرده و تفاوت خطوط و پروتکل‌های عبور را درک نمایید. با اجتناب از اقداماتی که موج به وجود می‌آورد، به شناگران دیگر احترام بگذارید و ناخن‌های خود را برای جلوگیری از خراشیدن تصادفی کوتاه کنید. اگر به‌ دنبال تناسب ‌اندام، سلامت روانی یا یک فعالیت خانوادگی یا دوستانه هستید، شنا می تواند به‌ عنوان یک انتخاب مناسب و در دسترس با مزایای فراوان باشد.

تاثیر شنا در سلامت
تاثیر شنا در سلامت

سخن پایانی

مقرون‌به‌صرفه بودن شنا، در دسترس ‌بودن در سبک‌ها و مکان‌های مختلف و سهولت ادغام با سبک‌های مختلف زندگی بیشتر به جذابیت آن کمک می‌کند. از شنای معمولی گرفته تا ایروبیک در آب، شنا برای افراد در هر سنی و سطوح تناسب ‌اندام مناسب است. همان‌طور که تمرین شنا خود را آغاز می‌کنید، رعایت آداب استخر تجربه‌ای هماهنگ و بدون دردسر را برای همه شرکت‌کنندگان تضمین می‌نماید. در واقع شنا صرفاً یک ورزش نبوده، بلکه یک تلاش برای تناسب ‌اندام و ورزشی در دسترس است که با فواید بی‌شمارش سروصدای زیادی به پا کرده‌اند.