همواره سفر به عنوان یکی از مهم‌ترین تجارب زندگی افراد شناخته می‌شود. برای سفر به برخی از کشور‌های جهان نیازمند اخذ ویزا هستید. در برخی از مواقع اخذ ویزا نیازمند صرف انرژی و وقت زیادی بوده و متقاضی باید واجد شرایط آن باشد. از مهم‌ترین شرایطی که برای دریافت ویزا مورد نیاز است می‌توان به تمکن مالی و شرایط شغلی اشاره کرد. علاوه‌بر این سوابق سفر نیز می‌تواند در روند اخذ ویزای کشور‌های مختلف تأثیر‌گذار باشد. باتوجه به مراحل دشوار اخذ ویزا بسیاری از گردشگران برای سفر‌های خود به‌دنبال مقاصدی هستند که بتوانند بدون ویزا به آن‌ها سفر نمایند. یکی دیگر از مواردی که سبب گردیده تا متقاضیان، سفر بدون ویزا را ترجیح دهند هزینه‌های زیاد برای دریافت و اخذ ویزا است.

درباره چگونگی سفر بدون ویزا بیشتر بدانید

شرایط سفر بدون ویزا

برای این‌که بتوانید به مقاصدی خارج از کشور سفر داشته باشید، نیازمند دریافت ویزا هستید. در حقیقت متقاضی با دریافت ویزا می‌تواند مجوز ورود به کشور مورد نظر خود را به دست بیاورد. ویزا کلید ورود به کشور‌های مختلف است. ویزا یا روادید به فرد این اجازه را می‌دهد تا به عنوان مسافر یا مهمان در کشور مورد نظر به‌طور موقت اقامت داشته باشد.

در ویزای هر کشوری مجموعه‌ای از ضوابط و قوانین را شاهد خواهید بود که این قوانین برخی از محدودیت‌های کاری، تحصیلی و همچنین مدت زمان اقامت را شامل می‌شوند. به بیان دیگر فرد متقاضی با دریافت ویزا تعیین می‌کند که قصد دارد تا برای چه هدفی به کشور مورد نظر سفر نماید. ویزا انواع مختلفی دارد که برای کسب اطلاع از شرایط سفر بدون ویزا نیازمند داشتن اطلاعات مناسبی از انواع آن هستید.

به‌طور کلی انواع ویزا شامل ویزای گردشگری، ورزشی، پزشکی، درمانی، تحصیلی، حمل‌ونقل و ویزای شغلی می‌شود. یکی از اصلی‌ترین سؤالات گردشگران در هنگام سفر به کشوری دیگر سفر بدون ویزا است. به همین دلیل در طی چندین سال گذشته بسیاری از کشور‌های دنیا مطابق با تفاهم‌ها و قرارداد‌هایی که در حیطه گسترش روابط دیپلماتیک با یکدیگر داشته‌اند توجه بسیار زیادی نیز به این موضوع کرده‌اند.

در واقع سفر بدون ویزا موجب گسترش و توسعه روابط دوستانه و به طبع آن پیشرفت کشور‌ها در بسیاری از زمینه‌های مختلف مانند اقتصادی و فرهنگی خواهد شد. از موارد مهمی که در رابطه با شرایط سفر بدون ویزا وجود دارد تعداد کشور‌هایی است که فرد می‌تواند بدون ویزا به آن‌ها سفر داشته باشد.

خواندن
شرایط اخذ ویزای توریستی روسیه 2024

تعداد این کشور‌ها رابطه مستقیمی با اعتبار پاسپورت ملی متقاضی دارد. در صورتی که اعتبار پاسپورت متقاضی بیشتر باشد و در رتبه بالاتری قرار بگیرد، او می‌تواند به تعداد بیشتری از کشور‌ها بدون ویزا سفر کند. نکته دیگری که در رابطه با سفر بدون ویزا وجود دارد این است که حتماً باید اعتبار گذرنامه را در زمان اخذ پاسپورت در نظر بگیرید.

کشور‌های بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که همواره به‌واسطه بسیاری از گردشگران و مسافران ایرانی مطرح می‌شود، در رابطه با کشور‌هایی است که می‌توانند بدون دریافت ویزا به آن سفر داشته باشند. همان‌طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد تعداد کشور‌هایی که فرد متقاضی می‌تواند به آن سفر نماید باتوجه به اعتبار پاسپورت تعیین می‌گردد.

براساس سایت رسمی هنلی و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، پاسپورت ایرانیان در سال ۲۰۲۲ دارای رتبه ۱۰۱ جهانی بوده است و متقاضیان ایرانی می‌توانند با پاسپورت خود به ۴۲ کشور سفر کنند؛ اما از بین این ۴۲ کشور تنها ۱۲ کشور نیاز به ویزا نخواهند داشت. امکان سفر به ۲۸ کشور با ویزای فرودگاهی و به دو کشور با ویزای الکترونیک نیز وجود دارد.

در صورتی که بخواهید لیستی از کشور‌های بدون ویزا را فراهم نمایید باید کشور‌هایی که سفر به آن‌ها نیاز به ویزا نداشته را به سه دسته تقسیم‌بندی کنید. کشور‌های بدون ویزا با پاسپورت ایران، کشور‌هایی که احتیاج به ویزای فرودگاهی دارند و کشور‌هایی که برای سفر به آن‌ها باید اقدام به اخذ ویزای الکترونیک نمایید، این دسته را تشکیل می‌دهند.

نحوه اخذ ویزای ترانزیت و الکترونیک

در کشور‌هایی که برای مسافرت به آن‌ها نیازمند اخذ ویزای فرودگاهی هستید، می‌بایست هنگام ورود جهت دریافت ویزای ترانزیت اقدام کنید. مراحل اخذ این ویزا پس از ورود متقاضی به فرودگاه انجام می‌گیرند. برای ورود به کشور‌هایی که نیاز به ویزای الکترونیک دارند نیز نیازمند دریافت ویزای آنلاین خواهید بود.

در صورتی که قصد سفر به یکی از کشور‌های خارج از ایران را دارید، در وهله اول نیاز است تا به بررسی نام کشور مورد نظر بپردازید. در صورتی که کشور مربوطه در لیست ویزاهای‌های فرودگاهی قرار داشته، پیش از این‌که اقدام به خرید بلیط نمایید، می‌بایست مراحل اخذ و دریافت ویزا را پشت سر بگذارید. همچنین اگر نام کشور مورد نظر در فهرست کشور‌هایی که به ویزای الکترونیک نیازمند هستند قرار داشته، نیاز است تا به سامانه مورد نظر مراجعه کرده و نسبت به اخذ ویزای الکترونیک اقدامات لازم را انجام دهید؛ اما اگر کشوری که قصد سفر به آن را دارید در لیست ویزای فرودگاهی یا ویزای الکترونیک مشاهده نشده باید به سفارت آن کشور مراجعه کنید.

خواندن
جا‌های لاکچری استانبول |یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایرانیان

درباره چگونگی سفر بدون ویزا بیشتر بدانید

مراحل سفر به کشور‌های بدون نیاز به ویزا

برای سفر به هر کشوری اولین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید شرایط موجود و مراحلی است که باید پشت سر بگذارید. بر همین اساس یکی از مهم‌ترین مراحل سفر به کشور‌های بدون نیاز به ویزا توجه به مدت زمان اقامت است. در واقع متقاضیان و گردشگران تنها مجاز هستند تا در مدت زمان مشخصی که در ویزای فرودگاهی یا در ویزای الکترونیکی تعیین شده در کشور مورد نظر اقامت و حضور داشته باشند.

علاوه‌بر این باتوجه به این‌که سفر بدون ویزا به تعدادی از کشور‌های جهان محدود می‌شود و برخی از این کشور‌ها دارای لاین فرودگاهی مستقیم از ایران نیستند، بنابراین برای دسترسی به این کشور‌ها می‌بایست تا در ابتدا به یک کشور دیگر پرواز داشته باشید. این موضوع سبب می‌گردد تا سفر بدون ویزا برای بعضی از مقاصد و کشور‌ها دچار مشکل شود.

به عنوان مثال برخی از گردشگران قصد دارند تا به جزایر پیت‌کرن سفر داشته باشند. سفر به این جزایر نیازمند ویزا نبوده؛ اما پرواز مستقیمی نیز از ایران به این جزیره وجود ندارد. بنابراین گردشگران باید ابتدا از آفریقای جنوبی یا نیوزلند یا آرژانتین برای رسیدن به این جزایر کمک بگیرند؛ که برای سفر به این کشور‌ها نیازمند دریافت ویزا هستند. به همین دلیل ایرانیان برای سفر باید به برخی از نکات مهم و شرایط سفر توجه داشته باشند.

از مهم‌ترین مراحلی که باید در زمان سفر بدون ویزا به آن‌ها توجه داشته باشید، ارائه برخی از مدارک مهم مانند گواهی تمکن مالی و بلیط هواپیما است. همچنین مشخص کردن محل اقامت و توجه به قوانین و ضوابط موجود در کشور مقصد از مهم‌ترین مواردی هستند که باید پیش از تصمیم‌گیری در رابطه با مسافرت به کشور‌های بدون نیاز به ویزا به آن‌ها توجه داشته باشید.

مهم ترین و ضروری ‌ترین مدارک برای سفر به کشور‌های بدون ویزا

برای خروج از کشور علاوه‌بر این‌که باید اقدام به خرید بلیط هواپیما نمایید، نیازمند داشتن برخی از مدارک مهم و ضروری نیز هستید. به همراه داشتن این مدارک باعث می‌شود تا مشکلی در روند مسافرت به کشور‌های بدون ویزا به وجود نیاید. یکی از موارد بسیار مهم در زمان خرید بلیط هواپیما اخذ مجوز خروج از کشور است. اطلاع از شماره پاسپورت نیز از دیگر موارد مهم در زمان تهیه بلیط هواپیما به حساب می‌آید.

خواندن
بهترین راه سفر به ایلام

از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای سفر به کشور‌های بدون ویزا دریافت ویزای فرودگاهی یا ویزای الکترونیکی است. متقاضی باید در زمان انتخاب کشور مورد نظر به نکاتی در رابطه با این‌که آیا کشور منتخب به این ویزا‌ها نیاز دارد یا خیر، توجه داشته باشد. فیش پرداختی عوارض خروج از کشور یکی از الزامات و مدارک مهم دیگر به شمار می‌رود.

هزینه خروج از کشور سالانه به‌واسطه دولت مشخص شده و این هزینه برای تمامی سفر‌های سیاحتی یا تفریحی متفاوت خواهد بود. یکی دیگر از موارد مورد نیاز برای خروج از کشور ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی است. در گیت هواپیما و در زمان دریافت کارت پرواز نیازمند ارائه مدارک شناسایی شخصی و پاسپورت خود هستید.

این مدارک به عنوان ضروری‌ترین و مهم‌ترین مدارک خروج از کشور به شمار می‌روند. داشتن گواهینامه بین‌المللی باعث می‌شود تا متقاضیان و مهاجرین بتوانند در کشور و شهر مورد نظر اقدام به رانندگی نمایند. پس از اخذ اقامت می‌توانید برای دریافت گواهینامه بین‌المللی مدارک مورد نیاز و همچنین هزینه آن را پرداخت کرده و سپس اقدام به دریافت گواهینامه بین‌المللی کنید.

درباره چگونگی سفر بدون ویزا بیشتر بدانید

کلام پایانی

سفر به کشور‌های خارج از ایران در برخی از مواقع نیازمند اخذ ویزا است؛ اما اخذ ویزا همواره یکی از چالش‌های گردشگران و مسافران به حساب می‌آید. به همین دلیل معمولاً متقاضیان به‌دنبال کشور‌هایی هستند که بتوانند بدون نیاز به اخذ ویزا به آن‌ها سفر داشته باشند. به‌طور کلی می‌توان گفت که تعداد کشور‌هایی که می‌توان بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد به اعتبار پاسپورت بستگی دارد. در حال حاضر اعتبار پاسپورت ایران در رتبه ۱۰۱ جهانی قرار دارد و ایرانیان می‌توانند به ۴۸ کشور مسافرت نمایند؛ اما تنها برخی از این کشور‌ها قابلیت سفر بدون ویزا را فراهم کرده‌اند. به همین دلیل نیاز است تا اطلاعات مناسبی را در رابطه با کشور‌هایی که برای سفر به آن‌ها نیاز به دریافت ویزا نبوده، به دست آورید.

به این مقاله امتیاز دهید