طرز تهیه نان شیر عسلی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه نان شیر عسلی ، یکی از نان های لطیف و خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

نان شیر عسلی یکی از انواع نان های خوشمزه است که بافتی بسیار نرم و لطیف دارد. همانطور که از اسم این نان پیداست از شیر عسلی برای تهیه آن استفاده می شود که می توانید آن را به صورت آماده تهیه کنید. اما شیر عسلی برخلاف اسمش از شیر به همراه عسل تهیه نشده است بلکه یک نوع شیر تغلیظ شده است که در انواع شیرینی و کیک کاربرد دارد.

این نان خوشمزه را می توان به راحتی در خانه تهیه و به عنوان صبحانه، عصرانه و یا میان وعده سرو کرد. دقت کنید می توانید از خمیرمایه فوری در تهیه این نان استفاده کنید که نیازی به عمل آوری نمی باشد. در ادامه طرز تهیه نان شیرعسلی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه نان شیر عسلی
طرز تهیه نان شیر عسلی

مواد لازم

  • آرد ۳ و ¼ پیمانه
  • شیر ۱ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • کره نرم شده ¼ پیمانه
  • شیر عسلی ¼ پیمانه
  • خمیرمایه فوری ۲ و ¼ قاشق چایخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای رومال نان

  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • شیر ۲ قاشق غذاخوری
  • کره نرم شده ۲ قاشق غذاخوری
  • شیرعسلی ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان شیر عسلی

برای تهیه این نان خوشمزه، ابتدا داخل یک کاسه بزرگ شیر ولرم، شیرعسلی، شکر، تخم مرغ و خمیرمایه فوری را بریزید. (اگر خمیرمایه شما فوری نیست بهتر است ابتدا با شیر آن را عمل بیاورید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کف کند سپس به مواد اضافه کنید). حالا همه مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند.

خواندن
طرز تهیه نان رول دارچینی با کرم پنیری خوشمزه و مخصوص

مواد فوق را با همزن دستی یا همزن برقی بزنید تا کم کم مخلوط شوند. سپس آرد و نمک را با هم مخلوط کنید و روی مواد داخل ظرف الک کنید و مجددا مواد را هم بزنید تا خمیر بدست بیاد. سپس کره به دمای محیط رسیده و نرم شده را نیز به خمیر خود اضافه کنید.

بعد از افزودن کره باید خمیر را ورز دهید. برای ورز دادن خمیر می توانید روی سطح آردپاشی شده به مدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید و یا با دستگاه خمیر را ورز دهید تا نرم و لطیف شود. سپس خمیر را داخل کاسه قرار دهید و بگذارید تا زمانی که حجم آن دو برابر شود استراحت کند.

بعد از اینکه خمیر دو برابر و حجیم شد، حالا باید خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید که در نتیجه شما دو عدد نان شیر عسلی خواهید داشت. حالا هر قسمت را به سه قسمت مساوی دیگر تقسیم کنید و به هر شکل دلخواه به همدیگر ببافید. سپس خمیرها را داخل قالب از قبل چرب شده قرار دهید.

مجدد به خمیر ۴۵ دقیقه زمان دهید تا دوباره حجیم شود و پف کند. برای رومال زرده تخم مرغ و شیر را با هم بزنید و روی نان رومال کنید و به دلخواه از کمی پرک بادام نیز استفاده کنید. قالب را داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۲۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا نان پخته شود. سپس گلیز را باید روی نان بزنید که برای تهیه آن کره به دمای محیط رسیده را با شیرعسلی مخلوط کنید و تا نان داغ است روی آن بزنید. نان شیرعسلی خوشمزه شما آماده است.

خواندن
طرز تهیه نان صبحانه نرم و خوشمزه به روش خانگی
طرز تهیه نان شیر عسلی
طرز تهیه نان شیر عسلی

چند نکته

  1. برای اینکه نان شما نرم شود بلافاصله بعد از خارج کردن از فر همان طور که داغ است داخل پلاستیک بگذارید و داخل نایلون قرار دهید.
  2. به دلخواه می توانید روی نان مقداری کنجد و یا سیاه دانه بپاشید.
  3. خمیرمایه فوری را می توانید از لوازم قنادی تهیه کنید.
  4. شیرعسلی را نیز از فروشگاه ها و یا لوازم قنادی تهیه کنید.
  5. فرم پیچیدن نان دلبخواهی است. شما می توانید آن را به صورت گرد، مستطیل و یا توپی فرم دهید.
طرز تهیه نان شیر عسلی
طرز تهیه نان شیر عسلی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: