طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر ، یکی از شیرینی های خوشمزه و معروف یزدی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

باقلوا یکی از شیرینی‌های محبوب و معروف در ایران و ترکیه است. در ایران باقلوای حاج خلیفه علی رهبر شهر یزد به طور ویژه ای شناخته شده است. این شیرینی بسیار خوشمزه است و شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه خود تهیه کنید. باقلوا معمولاً با چای سرو می‌شود و بسیاری از افراد در هنگام نوشیدن چای، باقلوا را نوش جان می‌کنند.

داخل باقلوا ترکیبی از مغزهای خوشمزه و معطر وجود دارد که به این شیرینی طعم و عطری خوشایند می‌دهد. باقلوا یکی از دسرهایی است که همچنان محبوبیت خود را در بین مردم ایران و ترکیه حفظ کرده و به عنوان یک شیرینی خوشمزه و مقوی شناخته می‌شود. در ادامه طرز تهیه باقلوای یزدی حاج خلیفه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر
طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر

مواد لازم

مواد لازم باقلوای حاج خلیفه

  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • شیر نصف لیوان
  • روغن یک چهارم لیوان
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
  • آرد ۲ لیوان
  • کره آب شده ۱۰۰ گرم

مواد لازم برای شهد باقلوا

  • آب دو سوم لیوان
  • گلاب یک سوم لیوان
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر ۱ لیوان
  • هل ۱ قاشق چایخوری

مواد میانی باقلوا

  • گردو آسیاب شده ۳۰۰ گرم
  • پودر قند نصف لیوان
  • هل یک قاشق چایخوری
طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر
طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر

طرز تهیه باقلوای حاج خلیفه رهبر

اگرچه تهیه باقلوای یزدی نسبتاً آسان تلقی می‌شود، اما قطعاً آگاهی نسبت به نکات آن می‌تواند باعث دلچسب شدن طعم باقلوا شود.

خواندن
طرز تهیه کیک گلابی ساده خوشمزه و خانگی

مرحله ۱

برای تهیه این باقلوای خوشمزه، ابتدا شربت آن را آماده می کنیم و کنار می گذاریم. شکر و آب را در یک قابلمه ریخته و سپس گلاب، زعفران و هل را به مخلوط اضافه کرده و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر کاملاً حل شود. سپس یک کاسه برمی‌داریم و مواد میانی باقلوا را نیز در آن با هم مخلوط می‌کنیم و کنار می گذاریم. مواد میانی ترکیب گردو آسیاب شده، پودر قند و هل می باشد.

مرحله ۲

حالا به سراغ خمیر خود باقلوا می رویم. در یک کاسه، زرده تخم مرغ، شیر و روغن را با هم ترکیب کرده و هم می زنیم تا مخلوط یکدست شود. سپس آرد و بیکینگ پودر را به تدریج اضافه می‌کنیم و به مخلوط‌ کردن ادامه می‌دهیم تا خمیری به دست بیاید که دست‌ها به آن نچسبیده باشند.

مرحله ۳

خمیر را در دمای اتاق به مدت یک ساعت استراحت می‌دهیم. بعد از استراحت، خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم. سطح کار را آرد پاشی می‌کنیم و هر قسمت از خمیر را با وردنه باز می‌کنیم. خمیرها باید خیلی نازک باشند.

مرحله ۴

سپس قالبی که برای درست کردن باقلوا استفاده می‌کنیم، روی خمیر قرار داده و با آن خمیر را برش می‌دهیم. ابتدا کف قالب را با کره آب شده چرب می‌کنیم. سپس یک لایه از خمیر را در کف قالب قرار می‌دهیم. بعد از آن، دوباره روی لایه خمیر کره می‌مالیم و سپس لایه بعدی از خمیر را روی آن قرار می‌دهیم و دوباره کره را روی لایه خمیر می‌مالیم.

خواندن
طرز تهیه کاچی شیره انگور و گردو خوشمزه و مقوی

مرحله ۵

حالا از مواد میانی درون آن قرار داده و با دقت و با فشار پشت قاشق آن را فشرده می‌کنیم. روی مواد را هم کره مالیده و یک لایه دیگر از خمیر را پهن می‌کنیم. دوباره روی لایه خمیر کره را آغشته کرده و مجدداً یک لایه دیگر از خمیر را پهن می‌کنیم. در این مرحله خمیر باقلوا را به آرامی به صورت لوزی یا مربع برش دهید. حالا در لایه آخر و قبل از قرار دادن باقلوا در فر، می توانید سطح رویی را با مخلوط زرده و زعفران رومال کنید و یا به دلخواه فقط مقداری کره آب شده روی سطح رویی بریزید.

مرحله ۶

فر را از قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم. حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌دهیم تا باقلوا با این دما پخته شود و خمیر آن طلایی رنگ شود. سپس آن را از فر خارج می‌کنیم و تا باقلوا گرم است، شربت سرد را روی آن می‌ریزیم و با پودر پسته تزئین می‌کنیم. باقلوای خوشمزه و خوش طعم شما آماده است، آن را با یک چای خوش عطر سرو کنید.

طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر
طرز تهیه باقلوا حاج خلیفه رهبر

سخن پایانی

باقلوای یزدی حاج خلیفه رهبر، یک شیرینی سنتی و خوشمزه از شهر یزد بوده که با طعم ویژه خود در دنیای شیرینی‌سازی شناخته می‌شود. این شیرینی از لایه‌های نازک خمیر و مغزهای معطر گردو به عنوان مواد اصلی تشکیل شده و به صورت سنتی و دستی تهیه می‌شود.

طراوت و خوشمزگی باقلوا و تزئین آن با پسته از ویژگی‌هایی هستند که این شیرینی را به یک اثر هنری تبدیل می‌کنند. الحق که باقلوای یزدی حسی بی‌نظیر از میراث فرهنگی و طعم‌های تاریخی ایران است.

خواندن
چیز کیک زعفرانی ، دسری خوش طعم و پرطرفدار