طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین ، یکی از شیرینی های خوشمزه و معروف قزوین را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

باقلوا لوزی قزوین که با نام باقلوا سه رنگ یا باقلوا پرچمی نیز معروف است، یک شیرینی تاریخی ایرانی بوده که از دوران‌های گذشته به عنوان نمادی از غنای فرهنگی و طعم‌های متفاوت ایران شناخته می‌شود. این شیرینی از لایه‌های نازک خمیر و مغزهای خوشمزه تشکیل شده و تا امروز توانسته به عنوان یکی از شیرینی های معروف ایرانی به قوت خود باقی بماند.

طراوت و تازگی باقلوا لوزی قزوین به عنوان یک شیرینی سنتی ایرانی، همچنان ذائقه‌ی بسیاری از مردم را نوازش می دهد. در ادامه طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین را به روشی خوشمزه و خانگی به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین
طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین

مواد لازم

مواد لازم برای تهیه باقلوا

  • آرد سفید به میزان لازم (حدود نیم کیلو)
  • آب نیمه گرم ۶ قاشق غذاخوری
  • روغن جامد آب شده ۳ قاشق سوپ‌خوری
  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • پودر بادام ۴۵۰ گرم
  • پودر قند ۴۵۰ گرم
  • پودر پسته ۱۵۰ گرم
  • هل ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران نیم مثقال

مواد لازم برای شهد باقلوا

  • شکر ۳ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • گلاب یک دوم پیمانه

طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین

  1. برای آماده سازی خمیر، آب، روغن جامد آب شده و زرده‌های تخم مرغ را مخلوط کرده و با الک به صورت تدریجی آرد اضافه می‌کنیم، تا جایی که خمیر آماده شود و به دست نچسبد. خمیر را به مدت دو ساعت در دمای محیط استراحت می‌دهیم.
  2. پودر بادام و پودر قند را با هم مخلوط کرده و به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم. به یکی از قسمت‌ها زعفران حل شده در یک قاشق غذاخوری آب را اضافه کرده و کنار می‌گذاریم.
  3. بعد از گذشت دو ساعت و اتمام زمان استراحت خمیر، آن را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم. یک قسمت از خمیر را به ضخامت نان لواش (خیلی نازک باشد) باز کرده و کف قالبی (قالب مستطیلی به ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متری) که کمی چرب کرده‌ایم، پهن می‌کنیم. حالا اولین لایه از مخلوط پودر بادام و پودر قند را اضافه کرده و با کاردک در همه جای قالب پخش می‌کنیم.
  4. برای دومین لایه مخلوط قند بادام (پودر بادام و پودر قند) زعفرانی استفاده کرده و به طور یکنواخت روی لایه سفید اول پخش می‌‌کنیم.
  5. برای سومین لایه از قند بادام سفید استفاده می‌کنیم و مانند لایه‌های قبلی آنرا می‌چینیم و فشرده می کنیم.
  6. برای چهارمین لایه از پودر پسته روی قند بادام سفید استفاده کرده و کامل با کاردک پخش می‌کنیم. حالا با الک پودر هل را روی تمام سطح باقلوا می‌پاشیم.
  7. برای پنجمین لایه قند بادام سفید را به طور یکنواخت پاشیده و پخش می‌کنیم. قبل از قرار دادن لایه آخر که خمیر است سطح باقلوا را می‌کوبیم تا لایه‌ها کاملاً منسجم شوند. برای مرحله آخر باقیمانده خمیر را روی کل باقلوا قرار می‌دهیم و با چاقو خمیر باقلوا را به شکل لوزی‌های کوچک برش می دهیم. (اگر چاقوی خود را به کمی روغن آغشته کنید، خمیر باقلوا به آسانی بریده می‌شود).
  8. قالب را به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه داخل فر از قبل گرم شده قرار می‌دهیم تا باقلوا طلایی شود.
  9. حالا شربت باقلوا را تهیه می کنیم. مواد لازم برای شربت را روی حرارت قرار می‌دهیم تا بجوشد و قوام بیاید. سپس آن را کنار می‌گذاریم تا خنک شود.
  10.  بعد از پخت باقلوا قالب را از فر خارج کرده و روی باقلوای گرم، شربت سرد شده را می‌ریزیم. بعد از اینکه باقلوا کاملاً خنک شد آن را برش می‌زنیم و سرو می‌کنیم. برای تزئین باقلوا از پودر پسته استفاده کنید.
خواندن
طرز تهیه لوز پسته خوشمزه و مجلسی بدون نیاز به فر
طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین
طرز تهیه باقلوا لوزی قزوین

سخن پایانی

در نهایت تهیه باقلوای لذیذ لوزی قزوین نیاز به دقت و لطافت خاصی دارد. این شیرینی سنتی ایرانی با ترکیبی از مواد ارزشمند و عناصر خوشمزه، یک شاهکار خوراکی خلق می‌کند. باقلوای خود را با عشق و دقت بپزید و با تزیین مخصوص آن، لحظات شیرینی را برای خانواده و دوستان خود رقم بزنید. اگر می‌خواهید طعم باقلوای شما به یاد ماندنی شود، توصیه می‌کنیم تمامی مراحل را به نحو احسن به جا‌ آورید.